تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

گزارش به اسرائیل بعد از هر دور مذاکره با ایران/ تنظیم پیش‌نویس توافق، بستگی به انتخاب‌های ایران دارد/ نگرانی خود را نسبت به ابوطالبی به دولت ایران اعلام کرده‌ایم

  • کد خبر : 32224
  • 17 فروردین 1393 - 6:44
گزارش به اسرائیل بعد از هر دور مذاکره با ایران/ تنظیم پیش‌نویس توافق، بستگی به انتخاب‌های ایران دارد/ نگرانی خود را نسبت به ابوطالبی به دولت ایران اعلام کرده‌ایم

یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به اینکه بعد از هر دور مذاکره با ایران به اسرائیل گزارش می‌دهیم گفت: تنظیم پیش‌نویس توافق، به انتخاب‌هایی برمی‌گردد که ایران باید داشته باشد و برخی از آنها بسیار دشوار است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی کمال مهر، یک مقام ارشد دولت آمریکا در نشستی خبری که مجری آن تاکید کرد تا آخر این نشست از او با این نام یاد می‌شود، به سئوال خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه هاآرتص گفت: که چرا بار آخر، برخلاف مذاکرات قبل به مقامات اسرائیلی درباره ایران گزارش ندادید گفت ما همیشه به مقامات اسرائیل گزارش کار داده‌ایم حال این گزارش یا از طریق سفر من به اسرائیل و یا از طریق تلفن یا ویدئو کنفرانس بوده است.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا به ایران پیشنهاد داده است که راکتور آب سنگین اراک به  راکتور آب سبک تبدیل شود تصریح کرد: من قصد ندارم درباره پیشنهادهای مربوط به راکتور اراک، در اینجا صحبت کنم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی که پرسید در واشنگتن این پیشنهادها وجود داشته است که اگر آمریکا بخواهد هر نوع توافقی را که قرار باشد با ایران حاصل شود، تقویت کند، این کار باید با نوعی تهدید رئیس جمهور آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی همراه باشد. آیا این تحولی تازه است؟ بیان داشت: من فکر می‌کنم شما به گزارشی از مؤسسه بروکینگز اشاره دارید. این گزارش به این معناست که در صورتیکه ایران از توافق مذاکره شده خارج شود، کنگره چنین اقدامی را دنبال خواهد کرد.

مقام ارشد آمریکایی در پاسخ به خبرنگار واشنگتن پست که پرسید ایرانی‌ها در هفته‌های اخیر تکرار کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی از راکتور اراک دست نمی‌کشند. نظر شما چیست؟ گفت: ما کاملا صریح و روشن با یکدیگر صحبت می‌کنیم، بنابراین فکر نمی‎کنم درباره مواضع موجود هیچ ابهامی وجود داشته باشد و آنچه ما بر آن تمرکز داریم، بحث‌هایی است که در داخل اتاق مذاکرات مطرح می‌شود و نه آنچه هر فردی در بیرون از این اتاق مطرح می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو و تلویزیون توکیو مبنی بر اینکه گزارش‌هایی از افزایش صادرات نفت ایران منتشر شده است؛ آیا این افزایش سطح احتمالی طبق توافق است؟ و همچنین انتخاب ابوطالبی بعنوان نماینده ایران در سازمان ملل بر مذاکرات تاثیر می‌گذارد اظهار داشت: نگرانی در خصوص صادرات نفت ایران مشاهده نمی‌کنیم. نکته‌ای وجود ندارد که ما را به نتیجه‌گیری متفاوتی سوق دهد. البته ما همچنان همه چیزرا زیر نظر داریم.

مقام ارشد آمریکایی درباره ندادن روادید به ابوطالبی هم گفت: اگر گزارش‌ها صحت داشته باشند،‌ این مسئله مشکل‌ساز خواهد بود. ما نگراهی‌های جدی خود را در این‌باره به دولت ایران اعلام کرده‌ایم و اگر این گزینه دنبال شود، مشکل ساز خواهد بود.

وی سؤال بعدی خبرنگار رادیوی اروپای آزاد را در مورد اینکه کنگره به سمت اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران قدم برمیدارد که ربطی به برنامه هسته‌ای ندارند، این تحریم‌های احتمالی چه تاثیری بر مذاکرات با ایران خواهد داشت؟ اینگونه پاسخ داد: من این گزارش‌ها را دیده‌ام. اینکه برخی سرگرم بررسی لوایحی اضافی هستند که ربطی به مسئله هسته ای ندارد؛ من نمی‌توانم درباره پیشنهادهای قانونی که آنها را مشاهده نکرده‌ام، اظهار نظر کنم.

این مقام ارشد امریکایی در پاسخ به سئوالی درباره امکان توافق قرارداد بیست میلیارد دلاری ایران و روسیه گفت ما درباره نگرانی‌های خود در این خصوص یا درباره هر معامله مشابه، با هر دو طرف صریح بوده‌ایم. در صورتیکه چنین معامله ای شکل گیرد، به نظر می‌رسد مغایر با مفاد طرح مشترک اقدام ۱+۵ و اتحادیه اروپا خواهد بود و ممکن است به شکل بالقوه تحریم‌های آمریکا را علیه شرکت یا فردی که در چنین معامله‌ای شرکت دارد، برانگیزد.

وی افزود: همه ما به اینکار متعهد هستیم، همه طرفها متعهد هستند که اینکار را نه ظرف یک سال بلکه ظرف چارچوب زمانی شش ماهه طرح مشترک اقدام که تا بیستم ژوئیه به پایان می‌رسد، تکمیل کنند و من کاملا اطمینان دارم که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم گرچه موضوع واقعی این نیست که آیا ما می توانیم توافق را مکتوب کنیم یا نه. تنظیم پیش‌نویس توافق، به انتخاب‌هایی برمی‌گردد که ایران باید داشته باشد و برخی از آنها بسیار دشوار است. به منظور تضمین اینکه آنها سلاح هسته‌ای به دست نخواهند آورد. بنابراین این موضوع به تصمیماتی که ایران می‌گیرد، بر می‌گردد اما تنظیم پیش‌نویس قطعا امکان‌پذیر است.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: طرح مشترک اقدام می‌گوید درباره هیچ چیز توافق وجود ندارد مگر آنکه درباره همه امور توافق باشد و من به این مطلب این نکته را می‌افزایم که هیچ توافقی وجود نخواهد داشت مگر آنکه همه درباره آن توافق داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر توافقی درباره همه مسائل وجود داشته باشد و فقط دو مسئله باقیمانده باشد، باید آن دو مسئله باقیمانده نیز حل شود. تا زمانی که شما همه مسائل باقیمانده را حل نکنید، هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد: قضیه اوکراین هیچ تاثیر محسوس یا عینی بر مذاکرات ندارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در آستانه از سرگیری مذاکرات ۱+۵ با تکرار تهدید نظامی ایران گفت در صورتی‌که ایران از توافق مذاکره شده خارج شود، کنگره اقدام نظامی علیه ایران را بررسی می‌کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=32224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x