تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

ارتباط کریمه با هیاهوی کینه توزانه اروپا نسبت به ایران

  • کد خبر : 32433
  • 17 فروردین 1393 - 16:04
ارتباط کریمه با هیاهوی کینه توزانه اروپا نسبت به ایران

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا نسبت به ایران و درج بندهایی مضحک در آن که عملاً این طور القا می شود که دیگر مساله هسته ای آن طور به مانند قبل موضوع اصلی مناقشه نخواهد بود و امروز چرخش از موضوع منقضی شده هسته ای و پرداختن به موضوع حقوق بشر، قطع به یقین از سر این نگرانی ها حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار کمال مهر؛ حوادث رخ داده در اوکراین و پیوستن دموکراتیک کریمه به روسیه، تبعات و عوارضی را در بسیاراز کشورها به وجود آورده است.اوکراین که به عنوان شاهراه حیاتی ارتزاق اروپا از گاز روسیه می باشد، امروز در تقابل با روسیه، اروپا را دچار تشویش و نگرانی کرده است. این نگرانی را از یک باب دیگر نیز می توان تصور کرد. در گیر و دار پیوستن کریمه به روسیه و تقابل غرب با این کشور و بی اعتنایی مقامات روسی به اقدامات مقابله ای اروپا و امریکا و از سویی احتمال بسیار قرابت بیش از پیش روسیه با ایران موج نگرانی ها را در اروپا افزون داشته است.

 این نگرانی از این باب است که در نزدیکی دو کشور ایران و روسیه قطعاً تاثیرات ایران در معادلات  منطقه ای روبه فزونی می گذارد و شاید در مساله سوریه امیدی به اجرایی شدن اهداف استکبار و تجزیه و فروپاشی سوریه به محال می رسد و از آن مهمتر امروز در حین مهترین نشست های هسته ای میان کشورهای ۵+۱ و ایران هستیم که این خطر نیز برای کشورهای اروپایی محسوس شده است که نزدیک دو کشور ایران و روسیه قطعاً تاثیرات مهمی بر روند این مذاکرات خواهد گذاشت و شاید بگون های تصور می شود که من بعد دست این در طول این مذاکرات یک دست برتر و با مشتی پر خواهد بود.

همین تصورات و نگرانی های حاکم بر کشورهای اروپایی، معلول بسیاری از رفتار ها و هیوهوهای غیر عقلایی از سوی آنها نسبت به ایران شده است. تصویب قطعنامه پارلمان اروپا نسبت به ایران و درج بندهایی مضحک در آن که عملاً این طور القا می شود که دیگر مساله هسته ای آن طور به مانند قبل موضوع اصلی مناقشه نخواهد بود و امروز چرخش از موضوع منقضی شده هسته ای و پرداختن به موضوع حقوق بشر، قطع به یقین از سر این نگرانی ها حاصل شده است.

جلسات دو جانبه مقامات آمریکایی با روس ها خود دلیلی مبرهن از وجود خطری بزرگ برای مواضع نظام خصم است. امروز تصور این است که اگر قرار بر این هم بود که در آینده از این موضوع هسته ای چرخشی به سایر موضوعات دست و پاگیر ایران شود، این نیاز با اتفاقات اخیر در اوکراین و قرابت روسیه با ایران، به یک نیاز فوری تبدیل گردید تا از این طریق بازوان قدرتمند ایران را در نه در بحث هسته ای بلکه در موضوع توهم برانگیز حقوق بشر دچار گرفتگی و انفعال نمایند و شاید پادزهری به اقدامات اخیر روسیه در مقابل غرب باشد.

در کنار این کنش ها و واکنش های روسیه و غرب، فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم گردیده است تا از طریق شکار فرصت، در فکر رسیدن به یک نتیجه برتر در مذاکرات هسته ای و تغییر تمام معادلات پیش بینی شده در منطقه و به خصوص محور مقامت از سوی استکبار و غرب باشد. شاید عده ای لیبرال در داخل کشور دیدگاه خوبی نسبت به روسیه نداشته باشند که این هم سبقه تاریخی دارد و باعث شده است که دائماً به روسیه به عنوان یک دشمن نگریسته و همیشه ارتباط با آن را دستمایه و بهانه برای ارتباط با امریکا می دانند در حالی که امروز ارزشمندترین فرصت فراهم شده در جهان برای ایران، به وسیله روسها رقم خورده است.

به گونه ای امروز این گستاخی غرب نسبت به ایران نیز قابل اغماض نخواهد بود و عللی را متوجه نفس چنین رفتارهایی می کند که عمدتا نشات گرفت از تفکرات حاکم بر حوزه خارجی دولت یازدهم است، ولی به هر حال دیپلماتهای  دولت و فعالین حوزه خارجی این مساله مهم را باید مدنظر قرار بدهند و با درک علت هیاهوهای کینه توزانه اروپا نسبت به ایران، فرصت طلایی فراهم شده را غنیمت شمارند و در راستای ضربه زدن به نظم خصم قدم بردارند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=32433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x