تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

عبور آنلاین از خط قرمز پادشاه عربستان+تصاویر

  • کد خبر : 32125
  • 16 فروردین 1393 - 10:14
عبور آنلاین از خط قرمز پادشاه عربستان+تصاویر

شاید بسیاری به خاطر جمعیت کم و فروش بالای نفت توسط عربستان، تمامی مردم این کشور را، ثروتمند و زندگی شهروندان عربستانی را همراه با رفاه کامل تصور کنند اما به نظر می‌رسد واقعیت با تصورات چندان به هم شباهت ندارد.

 

به گزارش کمال مهر به نقل از ابنا،شاید بسیاری به خاطر جمعیت کم و فروش بالای نفت توسط عربستان، تمامی مردم این کشور را، ثروتمند و زندگی شهروندان عربستانی را همراه با رفاه کامل تصور کنند اما به نظر می‌رسد واقعیت با تصورات چندان به هم شباهت ندارد.

به تازگی سه شهروند در عربستان سعودی به خاطر انتقاد از حکومت و شخص ملک «عبدالله بن عبدالعزیز» بازداشت شده‌اند. به گفته ناظران این اتفاقات در این پادشاهی تازه بوده و کم‌کم در حال تبدیل به یک روند اعتراضی است.

براساس این گزارش، در اولین ویدئو که منجر به بازداشت فرد حاضر در آن شد «محمد فهد الدوساری» رو به دوربین می‌گوید: من شهروند سعودی هستم و ماهانه ۱۹۰۰ ریال درآمد دارم.

وی سپس بر خلاف عرف در عربستان، ملک عبدالله را بدون القاب و احترام مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: برای رضای خدا به من بگو عبدالله بن عبدالعزیز [در عربستان باید پادشاه را به این شکل خطاب قرار داد: خادم حرمین شریفین، خطاب قرار دادن وی با نام کوچک توهین آمیز است.] چنین درآمدی برای ازدواج، خرید ماشین و یا اجاره خانه کفایت می‌کند؟ آن وقت مردم را سرزنش میکنی که چرا همدیگر را می‌فرستند هوا! سهم ما را بده. تا چه زمانی ما باید برای سهممان از پول نفت التماس کنیم و فرزندان تو با آنها بازی کنند؟ این کارت شناسایی من است. [در این لحظه وی کارت شناسایی خود را رو به دوربین نشان می‌دهد]

این ویدئو به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و در ادامه دو عربستانی دیگر نیز ویدئوهای انتقادی خود را منتشر کردند.

در دو ویدئوی دیگری که منتشر شد، افرادی که در مقابل دوربین ظاهر شده‌اند می‌گویند که از تمامی اظهارات محمد فهد الدوساری حمایت می‌کنند و از دیگر عربستانی‌ها نیز درخواست می‌کنند تا ویدئوهایی اعتراضی خود را منتشر کنند «تا صدای ما به پادشاه برسد» هر دو نفر نیز پس از پایان اظهارات خود، نام کاملشان را می‌گویند و کارت‌های شناسایی خود را به دوربین نشان می‌دهند.

عبدالله مبروک بن عثمان

سعود الحربری نیز در ویدئوی خود خطاب به ملک عبدالله می‌گوید من از شما می‌خواهم که صدای ما را بشنوید، شما با همه حتی اوباما گفتگو می‌کنید، اما با ما گفتگو نمی‌کنید؟

به گفته مدافعان حقوق بشر در عربستان، هر سه این مرد روز جمعه و یکشنبه هفته گذشته بازداشت شده‌اند. اما برخی از عربستانی‌ها که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند به روند انتشار ویدئوهای انتقادی پیوسته‌اند.

«ولید ابوالخیر» وکیل و فعال حقوق بشری ساکن جده در این رابطه گفته است: این سه مرد که بازداشت شده‌اند فعال سیاسی، شهروندان عادی هستند، همدیگر را نیز نمیشناخته‌اند. هر کدام در منطقه‌ای از عربستان زندگی می‌کنند و کمپینی در کار نبوده است و یک اقدام شخصی انجام داده‌اند.

وی افزود: عربستانی‌ها از این وضعیت خسته شده‌اند و این احساس دیگر منحصر به قشر نخبه جامعه نمی‌شود و مردم عادی نیز خسته شده‌اند اما همین اقدامات ساده نیز دولت را به هراس می‌اندازد و این افراد کاملا بی‌نام و نشان را بلافاصله بازداشت کرده‌اند.

فعال حقوق بشری شجاعت این سه بازداشتی عربستان را ستود و گفت: از نظر من این اقدامات بیشتر برآمده از ناامیدی این افراد بوده است تا شجاعت، رفتن به زندان وضعیت آنها را گویی بدتر نمی‌کند.

ابوالخیر در پایان اظهار کرد: نکته مهم این است که دیگر خانواده‌ها از اینکه بگویند یکی از اعضای خانواده‌شان به خاطر جرایم کوچکی مانند رانندگی زنان زندانی شده است، خجالت نمی‌کشند. به همین خاطر است که این افراد نام کامل خود را می‌گویند و کارت شناسایی خود را نشان می‌دهند، این راهی است تا بگویند «برایم مهم نیست، من نمیترسم» و یک قدم از آنهایی که با هویت مخفی از پادشاه و خانواده سلطنتی در شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌کنند جلوتر بروند.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=32125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x