تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

ناتو در برابر این ۵ زن سر تعظیم فرود آورد/ کدام کشورها وزیر دفاعشان زن است؟ + تصاویر

  • کد خبر : 31686
  • 13 فروردین 1393 - 7:54
ناتو در برابر این ۵ زن سر تعظیم فرود آورد/ کدام کشورها وزیر دفاعشان زن است؟ + تصاویر

حضور ۵ وزیر دفاع زن در نشست وزرای دفاعی ناتو در بروکسل رنگ و لعاب دیگری به این اجلاس بخشیده بود. در این اجلاس،ماری اریکسون از نروژ، کارین انستروم از سوئد، جناین هنیس پلاسچرت از هلند، اورسلا وان درلاین از آلمان و میمی کدهلی از آلبانی تحت عنوان وزرای دفاع ۵ کشور یاد شده حضور داشتند.

 

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی کمال مهر؛ ۲۶ فوریه ۲۰۱۴ اجلاس وزرای دفاع ناتو، با شرکت ۲۸ کشور عضو این سازمان و کشورهای همکارش در بروکسل، مقر این سازمان برگزار شد.

سران ناتو در این نشست نظام دفاعى موشکى و سایبرى ناتو، ابتکار توسل نیروها براى تقویت، آموزش و تمرینات به هدف جلوگیرى از بحران‌هاى امنیتى و ارتقاى سطوح همکارى میان متحدین و شرکاى ناتو را بررسی کردند.

حضور ۵ وزیر دفاع زن در این اجلاس که با موضوعیت آینده ماموریت نظامی غرب در افغانستان آغاز به کار کرده بود رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته بود.

برای اولین بار بود که ۵ وزیر دفاع زن به طور همزمان در ناتو مشغول به فعالیت می‌شدند.

ماری اریکسون از نروژ، کارین انشتروم از سوئد، جناین هنیس پلاسچرت از هلند، اورسلا وان درلاین از آلمان و میمی کدهلی از آلبانی تحت عنوان وزرای دفاع این ۵ کشور حضور داشتند.

به نظر می‌رسد انتخاب وزرای دفاع زن حداقل در اروپا به یک روند تبدیل شده‌ است. در این رابطه “کریتیس” می‌گوید: حضور این زنان به عنوان وزیر دفاع کمتر می‌تواند بیان کننده پیشرفت جنسیتی در عرصه سیاست باشد بلکه اغلب نشان دهنده نقش محدود وزرا است.

کشورهای فرانسه، اسپانیا، انگلیس، نروژ و کانادا در بیست سال گذشته حضور وزرای دفاع زن را تجربه کرده‌اند.

با توجه به بحران اخیر اوکراین و وارد شدن روسیه به کریمه حضور این ۵ زن در ناتو شاید بتواند موجب واکنش متفاوتی از اروپا نسبت به این رویداد گردد.

۱- ماری اریکسون (Marie eriksen)
“اریکسون” (متولد ۲ مه ۱۹۷۶) سیاستمدار نروژی است که از سال ۲۰۱۳ وزیر دفاع نروژ است. او همچنین عضو حزب محافظه‌کار نروژ است. در سال ۲۰۰۵، وی به عنوان نماینده اسلو به پارلمان نروژ (استورتینگ) راه پیدا کرد.

“اریکسون” در “لوریسنکوگ” (Lorenskog) متولد شده است، در سال ۱۹۹۵ در دانشگاه “ترومسو” در رشته حقوق پذیرفته شد و در حالی که به تحصیل در دانشگاه مشغول بود به حزب محافظه کار پیوست و به این ترتیب پای به جهان سیاست گذاشت، وی در سال ۲۰۰۷ در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد. در سال ۲۰۰۰ او عضو کمیته اجرایی مرکزی حزب محافظه کار و رئیس شاخه جوانان این حزب شد.

بخشی از فعالیت‌های اریکسون

۲۰۰۹ – ۲۰۱۳: رئیس کمیته دائمی امور خارجه و دفاع.
۲۰۰۹-۲۰۱۳ رئیس هیئت رابطه با پارلمان اروپا و رئیس کمیته شورای اروپا.
۲۰۰۵ – ۲۰۰۹: رئیس کمیته دائمی در آموزش و پرورش ، تحقیقات و  امور کلیسا.
۲۰۰۱ – ۲۰۰۵: عضو کمیته دائمی در آموزش، پژوهش و امور مربوط به کلیسا.

فعالیت سیاسی در حزب محافظه کار ( Høyre ):

۲۰۰۰-۲۰۰۴ :کرسی ریاست ،شاخه جوانان حزب محافظه کاران  نروژ.
۱۹۹۸-۲۰۰۰ : کرسی معاون اول رئیس  شاخه جوانان حزب محافظه کاران  نروژ ، ۲۰۰۰-۲۰۰۴
۱۹۹۶-۱۹۹۸ :عضو کمیته اجرایی مرکزی شاخه جوانان حزب محافظه‌کار نروژ

۲-کارین اینستروم (Karin enstrom)

“اینستروم” (متولد ۲۳ مارس ۱۹۶۶) سیاستمدار سوئدی حزب میانه و افسر نظامی، که در حال حاضر سمت وزیر دفاع را در دولت سوئد عهده‌دار است.

وی از سال ۱۹۹۸، به نمایندگی از استان استکهلم وارد پارلمان سوئد شد و پس از انتخابات عمومی سال ۲۰۱۰ به ریاست کمیته روابط خارجی منصوب شد و عضو ثابت هیئت جنگ و شورای سیاست خارجی شد.

گفتنی است پیش از این وی در فاصله سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۱۰ عضو کمیته دفاع بود و در بازه زمانی ساله‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰،  ریاست این کمیته را عهده‌دار بود.

“اینستروم” در کسوت یک افسر در ۱۹۸۷ از دانشکده افسری فارغ التحصیل شد. وی دوره عمومی فراگیری علوم نظامی را در کالج سلطنتی جنگ ( Kungliga Krigshögskolan ) ما بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۸ در این کالج به اتمام رساند.

او در حال حاضر دارای درجه کاپیتانی در ارتش سوئد می‌باشد. وی همچنین یکی از اعضای شورای شهر در Vaxholm (واکسهلم) در سال ۱۹۹۴ و رئیس این شورا در فاصله ۲۰۰۲-۲۰۰۶ بود.

گفتنی است همسر وی نیز با درجه سرهنگ دومی در ستاد کارکنان نیروی دریای ارتش سوئد مشغول به خدمت است؛ این زوج نظامی صاحب ۳ فرزند هستند.

بخشی از فعالیت‌های اینستروم
۲۰۱۲ – وزیر دفاع سوئد
۲۰۱۰ – ۲۰۱۲ رئیس کمیته امور خارجه سوئد
۲۰۱۰ – ۲۰۱۲ رئیس هیئت سوئد در ناتو
۲۰۱۰ – ۲۰۱۲ عضو شورای مشورتی در امور خارجه
۲۰۱۰ – ۲۰۱۲ عضو هیئت جنگ سوئد
۲۰۰۸ – ۲۰۱۲ رئیس کمیسیون دفاع سوئد
۲۰۰۲ – ۲۰۱۰ عضو کمیته دفاع
۲۰۰۰ – ۲۰۰۲ معاون و عضو کمیته عدالت
۱۹۹۹ – ۲۰۱۰ داشتن کرسی در مجلس سوئد
۱۹۹۸ – ۲۰۱۰ معاون وعضو کمیته امور خارجه
۲۰۱۰ – ۲۰۱۲ رئیس شورای شهر Vaxholm
۲۰۰۲ – ۲۰۰۶ رئیس شورای Vaxholm
۱۹۹۳ – ۱۹۹۴ مشاور سیاسی در وزارت جنگ سوئد
۱۹۹۱ – ۱۹۹۲ دبیر کل بخش جوانان حزب میانه سوئد
۱۹۸۷ – ۱۹۹۸ افسر ، هنگ نخست  نیروی دریایی سوئد

۳-اورزولا فون در لاین ursula von der leyen)
خانم لاین ۵۵ ساله یکی از محبوب ترین سیاستمداران آلمانی است. او چهره یک زن مدرن آلمانی را نشان می‌دهد که می‌تواند کارهای خانه را با مشاغل بیرون از خانه هماهنگ کند. او مادر ۷ فرزند است اما در عین حال توانست پیروزی سیاسی درخشانی را از طریق فعالیت در حزب  اتحادیه دموکرات مسیحی به نمایش بگذارد.

در نظرسنجی سال ۲۰۱۰ “نشریه بیلد” ، “لاین” توانست نظر مثبت ۴۳ درصد از سؤال شوندگان در نظرسنجی را به خود اختصاص دهد. تنها خانم “شتیفی گراف” بازیکن مشهور تنیس توانست نسبت ۴۵ درصد را به خود اختصاص دهد و “آنگلا مرکل” با ۳۴ درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

سوابق وزیر دفاع جدید آلمان به این شرح اعلام شده است:

-فارغ التحصیلی از دانشگاه هانوفر در سال ۱۹۸۷ و آغاز فعالیت به عنوان پزشک زنان و زایمان.
-عضویت در حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان در سال ۱۹۹۰.
-ورود به فعالیت‌های سیاسی در سطح محلی در منطقه “هانوفر” و انتخاب به عنوان عضو شورای محلی هانوفر در سال ۲۰۰۱.
-انتخاب به عنوان وزیر کابینه ایالتی “ساکسونیا” در سال ۲۰۰۳.
-فعالیت به عنوان وزیر امور خانواده، سالمندان، زنان و جوانان در کابینه ملی “آنگلا مرکل” در سال ۲۰۰۵.
-پیروزی در انتخابات پارلمان ملی آلمان.
-ورود دوباره به کابینه آلمان و برعهده گرفتن مسئولیت وزارت کار و امور اجتماعی کابینه ملی در سال ۲۰۰۹.
-او علاوه بر پزشکی تحصیلکرده اقتصاد نیز هست. پدرش “ارنست البرخت” سابقه نخست‌وزیری را در ایالت “ساکسونیا” دارد و از اعضای ارشد حزب اتحادیه دموکرات مسیحی به شمار می‌رود.
“لاین” در سمت وزیر کار و امور اجتماعی دست به اقدامات مهمی زد که محبوبیت او را به میزان زیادی افزایش داد.

از جمله این اقدامات می‌توان به برنامه مهدهای کودک، با اختصاص میلیاردها یورو از سوی دولت، تحمیل سهمیه‌بندی برای زنان در هیئت مدیره شرکت‌های آلمانی، اختصاص کمک‌های مالی برای زنان به هنگام تولد فرزند معادل ۶۷ درصد از حقوق اصلی خود اشاره کرد.

عملکرد مثبت “لاین” در وزارت کار، باعث افزایش محبوبیت حزبش شد. بسیاری نقش او را در پیروزی “حزب اتحادیه دموکرات مسیحی” در انتخابات پارلمانی اخیر آلمان مهم می‌دانند.

به گفته “هافینگتن‌پست” در ابتدا قرار بود وزارت بهداشت به “لاین” برسد اما در نهایت وزارتخانه مهم “دفاع” به این زن رسید. او در این باره به “هافینگتن‌پست” می‌گوید: ابتدا شوکه شدم اما بعد گفتم که از برعهده گرفتن این ماموریت جدید خوشحالم؛ این لحظه ورود به یک دنیای جدید است.

شبکه “ای‌آر‌دی” آلمان نیز نوشت: اینترنت پر از واکنش‌های طنز آمیز به انتصاب شوک آور یک زن در کابینه ائتلافی آلمان است به ویژه که وزیر جدید تا زمان معرفی به عنوان وزیر دفاع تفاوت میان درجه‌های مختلف نظامی را نمی‌دانست.


وزیر دفاع آلمان در کنار همسر و ۷ فرزندش

در همین راستا خانم “لاین” به “دویچه‌وله” گفت: سپردن مسؤولیت وزارت دفاع به یک زن نباید کسی را ناراحت کند. ارتش ملی آلمان، ارتش کارآمدی است و باید با بسیاری از کارفرماهای غیرنظامی دیگر رقابت کند. ارتش باید کارفرمای جذاب باشد.

بسیاری از رسانه‌های آلمانی این گمانه را مطرح کرده‌اند که این وزیر زن، جایگزین احتمالی “آنگلا مرکل” در آینده خواهد شد.

به گفته “گاردین” نبود تعداد کافی افراد متمایل به عضویت در ارتش آلمان یکی از بزرگترین مشکلات این نهاد به شمار می‌رود. در حال حاضر “عقب نشینی ارتش آلمان از افغانستان” و “جلوگیری از زیاده‌روی در هزینه‌های تسلیح ارتش”، دو موضوع مهم در ارتباط با ارتش آلمان است.

در صورتی که “لاین” بتواند شایستگی‌های خود را در سمت وزیر دفاع ثابت کند، قطعا موضوع جانشینی “مرکل” در آینده با واقعیت نزدیک خواهد شد.

گفتنی است این برای نخستین بار در تاریخ آلمان است که وزارت دفاع کابینه  به یک زن سپرده شده است. “لاین” ۵۵ ساله مادر ۷ فرزند است و یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران آلمانی محسوب می‌شود. متولد بروکسل است و تحصیلات خود را در زمینهٔ اقتصاد در دانشگاه‌های “گوتینگن”، “مونستر” و “مدرسه اقتصاد لندن” شروع کرد. در ۱۹۸۰ به پزشکی تغییر رشته داد و در ۱۹۸۷ از “مدرسه پزشکی هانوفر” فارغ التحصیل شد. دو زبانه بزرگ شد و فرانسه، آلمانی، و انگلیسی را در سطح زبان مادری صحبت می‌کند.

۴-جناین هنیس پلاسچارت(hennis  plasschaert Jeanine)

“پلاسچارت” (۷ آوریل  متولد ۱۹۷۳) وزیر دفاع هلند، سیاستمدار هلندی و عضو حزب “مردم برای آزادی و دموکراسی” ( VVD ) است.
او از ۵ نوامبر ۲۰۱۲ سمت وزیر دفاع در کابینه روت دوم (Rutte II ) را عهده‌داربوده است.

او قبلا به عنوان یکی از اعضای پارلمان اروپا برای اتحاد لیبرال‌ها و دموکرات‌ها از۲۰ ژوئیه ۲۰۰۴ تا ۱۷ ژوئن ۲۰۱۰ خدمت کرده است.
وی در “هرلن” هلند متولد شد. تحصیلات متوسطه خود را در کالج “سنت آنتونی” و مطالعات آکادمیک خود در رشته مطالعات اروپا  در اوترخت به پایان رساند.

فعالیت‌های سیاسی

در سال ۲۰۰۴ پلاسچرت با ۴۴،۰۰۰ رای به پارلمان اروپا راه یافت.
وی در پارلمان اروپا، عضو کمیته حمل ونقل و گردشگری و دارای نقش جایگزین در کمیته آزادی‌های مدنی،عدالت و امور خانه بود.
در ماه مه ۲۰۰۵  او یک گزارش پارلمان اروپا در زمینه مربوط به ایمنی فرودگاه‌ها‌.
شرکت در انتخابات عمومی هلند در سال ۲۰۱۰ عضویت در  مجلس نمایندگان هلند را در پی داشت.
در مارس ۲۰۰۶ ازورود وی به بلاروس جلوگیری شد‌؛ وی به عنوان نماینده اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور راهی بلاروس شده بود.

در فوریه ۲۰۱۰ وی به عنوان گزارشگر مسئله حق دسترسی مقامات آمریکا به اطلاعات بانکی شهروندان اروپایی عضو شبکه سوئیفت( SWIFT)، را به توقف توافق فی‌مابین اتحادیه اروپا و آمریکا داد و از این اتفاق جلوگیری کرد.

عمده فعالیت‌های وی در کسوت نماینده پارلمان هلند در زمینه مسائل مربوط به امنیت عمومی، پلیس هلند، برابری استفاده از خدمات بهداشتی و بیمه درمان و مدیریت اضطراری متمرکز شده است.

در انتخابات عمومی هلند سال ۲۰۱۲ ، وی مجددا به پارلمان اروپا راه یافت و پس از تشکیل کابینه روت دوم(Rutte II ) به عنوان وزیر دفاع  منصوب شد.

وی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۳ با “اریک جان هنیس” ازدواج کرد و دارای یک فرزند خوانده است. آنها در ندر هورست دنبرگ(Nederhorst den berg) زندگی می‌کنند.

۵-میمی کودهلی ( Mimi Kodheli)

“کودهلی” (Kodheli) دارای مدرک دکترا در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه “ورونا” ایتالیا و دارای مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی از دانشگاه “لینکلن” ایالت “نبراسکا” در آمریکا و مدرک کارشناسی در امور مالی را در دانشکده اقتصاد دانشگاه “تیرانا” اخذ کرده است.

فعالیت سیاسی وی از سال ۲۰۰۲ آغاز شد، زمانی که او به سمت معاون شهردار، در شهرداری “تیرانا” منصوب شد. در سال ۲۰۰۵، او بخشدار منطقه “تیرانا” و در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک عضو مجلس آلبانی انتخاب شد، وی با حفظ سمت، نایب رئیس کمیته اقتصاد و دارایی در قوه مقننه را نیز بر عهده گرفت. او ریاست حزب سوسیالیست  آلبانی را از سال ۲۰۰۷ عهده‌دار است.

وی همچنین در زمینه‌های مختلف، ازجمله بازارهای بین‌المللی و اوراق بهادار، کار و بازارهای سرمایه‌گذاری، شرکت‌های کوچک و متوسط، بررسی بانکداری و مدیریت آموزش دیده است.

خانم “کودهلی” مسلط به زبان انگلیسی و ایتالیایی است و به زبان‌های فرانسوی و اسپانیایی نیز آشنایی کافی دارد.

او اولین زن در آلبانی است که به  پست وزارت دفاع منصوب شده است. وی از ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۳ کار خود را در وزارت دفاع آغاز کرد.
“کودهلی”  ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۴ در “تیرانا”  با “لکا کودهلی” ازدواج کرد که مایکل، نتیجه این ازدواج بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس (AP) از بروکسل، “ناتو” برای اولین بار در تاریخ طولانی خود، پنج زن را در کسوت وزارت دفاع  تجربه می‌کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=31686

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x