تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

حماسه اقتصادی ۹۲ چرا محقق نشد؟

  • کد خبر : 31145
  • 05 فروردین 1393 - 10:30
حماسه اقتصادی ۹۲ چرا محقق نشد؟

کلمه مدیریت جهادی بدین معناست که با لبخند، همایش، سخنرانی و رفتاری از این قبیل دردی از کشور دوا نخواهد شد؛ مسئولان کشور باید آستین ها را بالا بزنند و وارد عرصه تلاش و جهاد شوند چراکه تغیر رفتار مدیریتی برای رفع مشکلات فرهنگی و اقتصادی نیاز امروز کشور است.

گروه سیاسی «کمال مهر»؛ مقام معظم رهبری با نامگذاری امسال به عنوان”اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی” پیام کاملا واضح و شفافی را به مردم و مسئولان کشور متذکر شدند، اول آنکه کشور در مسائل فرهنگی و اقتصادی با مشکلاتی روبه رو است و دوم آنکه باید تغیر نگرشی در نگاه کلان مدیریتی ایجاد شود و می توان گفت به این معنی است که بدون عزم و اراده ملی در کنار نگاه مدیریتی جهادی کشور در مسیر درست خودش قرار نمی گیرد.

اما چند سوال اساسی مطرح است..

چرا شعار سال ۹۲″حماسه سیاسی،حماسه اقتصادی” کاملا محقق نشد؟

چرا فرهنگ و اقتصاد اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی است؟

چرا باید عزم ملی و روحیه جهادی در مردم و مسئولان احیا شود؟

چرا کشور ۲ سال پیاپی باید موضوع اقتصادی را سر لوحه خودش قرار دهد؟ و…

در این گزارش می کوشیم تا پاسخی مناسب برای سوالات مطرح شده بیان کنیم البته امیدواریم با این گزارش خاطر مسئولان خدوم کشور را مکدر نکنیم.

بعد از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در اواخر سال ۱۳۹۲ ایشان با نامگذاری امسال به عنوان “اقتصادوفرهنگ،با عزم ملی ومدیریت جهادی” حجت را بر مردم ومسئولان تمام کردند و حال نوبت نمایندگان منتخب ملت در دولت ومجلس است تا با اقدامات مناسب در راستای محقق شدن این موارد گام بردارند.

سال ۹۲ سالی سیاسی برای کشور بود چرا که مهمترین بخش در سرنوشت ۴ ساله آینده مردم با انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد و حماسه سیاسی شکل گرفت، اما متاسفانه در بخش حماسه اقتصادی نه اینکه اتفاقی نیافتاد بلکه عقب گرد هم شاهد بودیم گواه این مطلب مفاد توافق نامه ژنو است، بعد از سال ها تلاش واز دست دادن شهدای دانشمند شاهد توافقی بودیم که کشور را از داشتن حق مسلم خود محروم کرد و درقبال آن قرار بود مبالغی چندین برابر کمتر از آنچه که برای به دست آوردن این دانش هزینه شد به ما بدهند که در نهایت دادن ، اما اجازه برداشت ندادند.

متاسفانه برخی از مسئولان در ابتدای سال ۹۲ به فکر انتخابات ریاست جمهوری و بعد از ان هم به دنبال سهم خواهی خود بودند تا خدای نکرده از این نعمت خدمتگذاری به مردم محروم نشوند، سال ۹۲ تمام شد و حماسه اقتصادی مغفول ماند، شرایط مردم هم تغییری نکرد.

حال که انتخاباتی در سال ۹۳ پیش رو نیست اما مشکل بنیانی از اقتصاد به فرهنگ هم سرایت کرده و موضع گیری های متولیان فرهنگی در چند ماه اخیر نشان از بی ثباتی و نبود برنامه هدفمند در این مقوله خبر می دهد و متاسفانه خبری نگران کننده است.

در اصول اساسی سیاست، فرهنگ و اقتصاد جز مبانی اصلی یک کشور بشمار می رود و اگر کشوری در این موارد با مشکل رو به رو شود قطع به یقین با مشکلات عدیده ای دیگری در آینده نزدیک مواجه خواهد شد، از این رو اهمیت نامگذاری امسال کمی برای ما روشن تر می شود.

در نامگذاری امسال مقام معظم رهبری نکات هوشمندانه را به مردم و مسئولان متذکر می شود و اگر اهمیت این موضوع قابل درک نباشد و گامی مثبت در این جهت برداشته نشود آینده ای مبهم در انتظار کشور خواهد بود،در برخی مقاطع شاهد استفاد ابزاری از نامگذاری سال ها در جهت منافع شخصی افراد بوده ایم ، ذکر این نکته ضروری است شعار امسال نکاتی قابل تامل در خود دارد و باید فارغ از سیاسی کاری در راستای منافع ملی و در مسیر مشخص شده حرکت کنیم، لذا اگر کمی برای سرنوشت کشور اهمیت قائل هستیم برای دقایقی در کلمات موجود در نام سال ۹۳ تفکر کنیم.

نامگذاری سال ۹۳ متشکل از ۴ کلمه است (اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی، مدیریت جهادی) کلمات کاملا واضح است اما نکته معنا و مفهوم انان در کنار یکدیگر است .

اقتصاد و فرهنگ از ارکان اصلی نظام هستند و استفاده از آنان در نامگذاری امسال از وجود مشکلات عدیده در این ۲ بخش حکایت می کند که بر همگان واضح و مبرهن است اما عزم ملی، در طول ۳۴ سالی که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد هرگاه مسئولان اجرای کشور اراده انجام دادن کار بزرگ را در سر داشتند ملت غیور ایران اسلامی زودتر از آنان در صف اول حضور پیداکرده اند.

رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از کلمه جهاد در ابطه با موضوع خاصی استفاده کرده اند، وهرگاه چنین می شد بیانگر آن بوده که کشور در شرایط بحرانی بسر می برد و باید با اراده جمعی از بحران بوجود آمده گذشت و ملت ایران اثبات کرده اند که با تمام وجود در صحنه حاضر شده اند و با همت و تلاش خود تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده اند، اما شرایط فعلی کشور کمی متفاوت است چراکه حال صحبت از مبانی اصلی کشور است .

تا مسیر و خواسته ها مشخص نشود مردم نمی توانند کمکی کنند بطور مثال در دوران دفاع مقدس و یا دوران سازندگی اهداف کلان توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مشخص و مسئولان اجرایی به تشریح و تفکیک آنان پرداختند و از ملت کمک گرفتند لذا شاهد ان بودیم نتایجی حاصل شد که برای هیچ کسی قابل باور نبود.

مقام معظم رهبری در آغاز سال ۹۳ هم اهداف کلان کشور را مشخص کرده اند و بدلیل حساسیت بالا در مقوله اقتصاد و فرهنگ طبیعتا دولت موظف است تا وظایف را تفکیک کند که اگر چنین شود مردم نقش خود را ایفا خواهند کرد،کلمه مدیریت جهادی بدین معنی است که با لبخند ،همایش ،سخنرانی و رفتاری از این قبیل دردی از کشور دوا نخواهد شد مسئولان کشور باید آستین ها را بالا بزنند و وارد عرصه تلاش و جهاد شوند چراکه تغیر رفتار مدیریتی برای رفع مشکلات فرهنگی و اقتصادی نیاز امروز کشور بشمار می رود.

البته ما هم به حکم رسالت رسانه ای خود تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا در امر اطلاع رسانی ، پرداخت و رصد عملکرد مسئولان در حد توان خود کوتاهی نکنیم و تا پایان سال ۹۳ همواره پیگیر این موضوع خواهیم بود.

ولی الله صاحبکاری

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=31145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x