تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
2

سرفه‌های بیش از دو هفته را جدی بگیرید

  • کد خبر : 30929
  • 04 فروردین 1393 - 8:39

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح علائم و عوارض بیماری سل بر لزوم جدی گرفتن سرفه‌های بیش از دو هفته در افراد و مراجعه به پزشک به منظور بررسی بیماری تاکید کرد.

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،دکتر محمد مهدی گویا در آستانه روز جهانی سل (چهارم فروردین ماه) در گفت‌وگو با ایسنا، سرفه طولانی، عرق شبانه، تب، کاهش وزن و کم خونی را از مهم ترین علائم بیماری سل خواند و بر لزوم جدی گرفتن سرفه‌های طولانی مدت (بیش از دو هفته) تاکید کرد و گفت: افرادی که بیش از دو هفته سرفه دارند لازم است جهت بررسی و تشخیص بیماری خود به پزشک مراجعه کنند. آزمایش بر روی نمونه خلط، تشخیص نهایی این بیماری را اثبات می‌کند.

وی بیماری سل را یکی از مشکلاتی بهداشتی کشور عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۱ هزار مورد این بیماری در کشور بروز کرد. ۲۲ کشور دنیا با بحران سل روبرو هستند که البته ایران جزو آن کشورها نیست.

گویا با تاکید بر اینکه افراد در تماس با بیمار سل، حتی اگر هیچ علامتی از بیماری نداشته باشند باید حتما از نظر این بیماری مورد بررسی قرار گیرند، افزود: وقتی سل ریوی در فردی تشخیص داده می شود لازم است اطرافیان وی نیز حتما مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم برای آنها صورت گیرد. بنابراین توصیه آن است که اطرافیان بیماران مبتلا به سل این مساله را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به این بیماری می‌تواند ۱۲ نفر دیگر را مبتلا کند، ادامه داد: این افراد نیز اغلب از نزدیکان و کسانی هستند که از نزدیک با فرد مبتلا ارتباط داشته‌اند.

گویا بر لزوم پرهیز از خوددرمانی در بیماری سل تاکید کرد و گفت: بسیاری از افراد هستند که سرفه طولانی مدت، تب و عرق ریزش دارند و لاغر و کم خون شده‌اند اما به این مسئله توجه جدی ندارند و به جای مراجعه به پزشک، خوددرمانی می‌کنند. افراد دارای چنین علایمی لازم است جهت بررسی بیماریشان حتما به پزشک مراجعه کنند.

رییس مرکزمدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: سل بیماری کاملا قابل درمان است. اغلب موارد ابتلا به این بیماری درمان می‌شوند مگر آن که فرد درمانش را جدی نگیرد.

گویا با تاکید بر آن که تشخیص و درمان بیماری سل در کشور رایگان است، افزود: در تمام مراکز بهداشتی – درمانی کشور این آمادگی وجود دارد که پزشک بیمار را ویزیت کند و در صورت لزوم بررسی از نظر سل صورت گیرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=30929

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x