تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

خبرسازترین چهره دنیای فیزیک+ عکس

  • کد خبر : 30673
  • 02 فروردین 1393 - 9:18
خبرسازترین چهره دنیای فیزیک+ عکس

بهترین کسی که بتوان در مورد امواج گرانشی بیگ بنگ از او سوال کرد، کسی است که می‌گوید آن را دیده است. جان کواک، رهبر گروه مکتشف در مورد این کشف بزرگ صحبت می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار علمی کمال مهر، در روز ۱۷ مارس ۲۰۱۴ ، جان کواچ، اخترفیزیک‎دان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیت‌سونیان به دنیا اعلام کرد که او و گروهی از اخترشناسان که همراه او در رادیوتلسکوپ بایسپ۲ مشغول به تحقیق بودند، رد پای امواج گرانشی بیگ بنگ را یافته‌اند.
به گفته ی محققان آنها این کار را با استفاده از تلسکوپ بایسپ۲ که در قطب جنوب قرار دارد، و با نگریستن به تابش پس زمینه کیهانی (CMB) انجام دادند، پرتویی بسیار کم‌فروغ که بعضی اوقات “پس‌تاب” بیگ بنگ نامیده می‌شود. این سیگنال امواج گرانشی، در بخش کوچکی از آسمان در قطبیدگی تابش پس زمینه کیهانی دیده شده بود شبیه همان قطبیدگی که عینک‌های آفتابی مانع عبور آن می‌شوند.
این پژوهشگران دریافتند که این نقشه قطبیدگی شبیه به آزمایش معروف چگونه اتم‌های آهن روی کاغذ و تحت تاثیر میدان مغناطیسی خود را مرتب می‌کنند، الگوهای خاص گرداب مانندی دارد که حالت B نامیده می‌شوند. حضور حالتB نشانه‌ هشدار دهنده‌ای از عبور امواج گرانشی تولید شده در حین دوره تورم کیهان است. تورم، دوران کوتاهی بلافاصله پس از بیگ بنگ بود که طی آن، جهان انبساطی نمایی داشت. اگر یافته‌های این گروه تایید شوند، بنیاد محکمی برای تصویری از نحوه شکل گیری کیهان خواهند بود که در حال حاضر بیش از دیگر نظریات طرفدار دارد؛ و می‌توانند تاثیر چشمگیری هم بر فیزیک بنیادی بگذارند.

جان کواچ، اخترشناس رادیویی از مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیتسونیان در کمبریج ماساچوست است. گفتگوی او را با نیچر در مورد این یافته و برخی از کاربردها و اثراتش بخوانید.
مهم‌ترین نتیجه‌ای که روی آن تمرکز کرده‌ایم، تاثیر سیگنال مشاهده شده بر مدل‌های تورم کیهانی است. ما داریم تصویری مستقیم از امواج گرانشی را می‌بینیم، که منجر به این شده که نور به صورت خاصی قطبیده شود. سی‌.ام‌.بی، تصویری از جهان در ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ بود، هنگامی که تشعشع برای اولین بار آزادانه در فضا منتشر شد، ولی اثر سیگنال موج گرانشی بر سی‌.ام‌.بی، مربوط به تنها کسری از ثانیه پس از پیدایش جهان است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=30673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x