تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

خشم سعودی‌ها از اعتقادات مذهبی بازیکنان ایرانی

  • کد خبر : 30251
  • 28 اسفند 1392 - 9:00
خشم سعودی‌ها از اعتقادات مذهبی بازیکنان ایرانی

سایت «الریاض» عربستان در گزارشی تند باشگاه‌های ایرانی را به نقض قوانین فیفا و AFC متهم و تهدید کرد که کشورهای عربی ممکن است علیه ایران به فیفا شکایت کنند.

به گزارش کمال مهرسپاهان در دو رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا موفق شد الهلال عربستان را با نتیجه‌ سه بر دو شکست دهد و جواب سخنان سخیف عبدالرحمان بن مساعد، رییس این باشگاه سعودی را در زمین بازی بدهد.

عربستانی‌ها از شکست نماینده خود برابر ایران ناراحت هستند اما عصبانیت بیشتر آنها از اعتقادات مذهبی بازیکنان ایرانی سرچشمه می‌گیرد؛ جایی که بازیکنانی نظیر سید مهدی رحمتی، سیدمهدی سید صالحی، مهدی شریفی، امیرحسین صادقی و … ابایی از نشان دادن اعتقادات مذهبی‌شان به ائمه اطهار ندارند. سایت “الریاض” عربستان در گزارشی یک جانبه و یک طرفه از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواست تا با نمایندگان ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا برخورد تندی داشته باشد و آنها را جریمه کند.

این رسانه عربستانی مدعی شده است: “از زمانی که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) تاسیس شد تلاش کرد تا با کارشکنی‌هایی که صورت زیبای مستطیل سبز را لکه‌دار می‌کند، مبارزه کند.

عبارت‌های نژاد پرستانه، سیاسی، قومی و دینی چهار مشلکی هستند که فیفا تلاش کرده و می‌کند تا آنها را از فوتبال بزداید.

فیفا به کسانی که چنین اقدام هایی را انجام می‌دهند به شدت برخورد می‌کند. پیش از این بارها دیده‌ایم که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) جریمه‌های سنگینی را برای سکوهایی که بوی نژادپرستی از آنها به مشام می‌رسد، یا بازیکنانی که عبارت‌هایی را به کار می‌گیرند، در نظر گرفته است.

تیم‌های ایرانی در بیشتر رویارویی‌های خود با تیم‌های حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان همواره پای مسائل سیاسی و طائفه‌ای را پیش می‌کشند بدون این که کسی با آنها برخورد کند و پاسخی تند به بازیکنان یا سکوهای مملو از شعارهای سیاسی و دینی‌شان دهد. این موضوع جدیدی نیست. پیش از این هم در دیدار الهلال با استقلال در ورزشگاه آزادی شاهد چنین حوادثی بودیم تا جایی که ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی به محفلی دینی تبدیل شده و بعضی‌ها به داخل زمین ریختند تا سرودهای طائفه‌ای خود را سر دهند، در حالی که پلاکارد‌های سیاه رنگی در دست آنها بود. گذشته از این‌ها، آنها مواد محترقه و نیروزا را هم نزدیک بازیکنان الهلال پرتاب کردند و چند بار بازی متوقف شد. هر چند کنفدراسیون فوتبال آسیا بارها شدیدا علیه این رفتارها به ایران هشدار داد، اما حاضران در ورزشگاه‌ها به رفتارهای خود ادامه می‌دهند.

نگه داشتن کاروان‌ها در فرودگاه‌ها برای ساعت‌های طولانی، اسکان دادن تیم‌ها در هتل‌های بی کیفیت و سه ستاره، نصب دوربین‌ در محل تمرین تیم‌های مهمان و پخش گزینشی تلویزیونی نمونه‌های زیادی از کارشکنی‌های نمایندگان ایرانی به شمار می‌آید و آخرین کارشکنی آنها هفته‌ گذشته رخ داد؛ جایی که بازیکن سپاهان در دیدار برابر الهلال پس از گلزنی پیراهن خود را که روی آن عبارتی نوشته شده بود، نشان داد. این در حالی است که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) چنین کاری را ممنوع کرده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت‌های بسیاری را درباره کارشکنی باشگاه‌های ایرانی دریافت کرده است. با این حال هیچ واکنشی نشان نداده است و همچون یک تماشاگر برخورد می‌کند، بدون آن که با صدور مجازات‌هایی به این کارشکنی‌های پایان دهد. همه ویدیو اتفاقات بازی الهلال برای استقلال در آزادی را دیدند و ما آن فیلم را هم به AFC ارسال کردیم، این در حالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین رفتارهایی را طبیعی دانست.

بیانیه‌های دینی و سرودهای طائفه‌ای با واکنش AFC مواجه نشد. ناظر بازی در فرودگاه از کاروان الهلال استقبال نکرد و آنچه را که در ورزشگاه رخ داد گزارش نکرد، بدون این که با جریمه‌ای مواجه شود. انگار AFC منتظر است تا اتفاقی تلخ و مصیبتی رخ رخ دهد تا واکنشی نشان دهد. همه این‌ اتفاقات باعث شده تا تیم‌های عربی با هواپیمای ویژه در همان روز مسابقه به ایران بروند و بلافاصله بعد از بازی آنجا را ترک کنند.”

** چالشی بزرگ

در ادامه گزارش تند این سایت سعودی آمده است: “همه روسای کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ مجازاتی را برای باشگاه‌های ایرانی در نظر نگرفتند. همین مساله شیخ سلمان آل خلیفه،‌ رییس AFC را برابر یک چالش بزرگ قرار داده تا قدرت و اقتدار خود را برابر چنین کارشکنی‌ها که فوتبال آسیا را در هم نوردیده است، نشان دهد. این موضوع در راس کارهای AFC قرار دارد. در غیر این صورت باشگاه‌های عربی چنانچه صبرشان لبریز شود، شکایت خود را به فیفا می‌برند تا حق خود را آن جا بگیرند. بیشتر کشورهای آسیایی به شیخ سلمان رای دادند و به او اعتماد کردند. امیدواریم که جواب اعتماد خود را بگیریم به ویژه این که پروسه بزرگ و اصلی شیخ سلمان پیشرفت فوتبال آسیا و رسیدن آن به سکوهای قهرمانی در رقابت‌های جهانی است.”

در حالی این رسانه عربستانی چنین گزارش تند و یکطرفه‌ای را علیه فوتبال ایران منتشر کرده که میزبانی کشورهای عربی از تیم‌های ایرانی همواره دردسرهایی را برای ایرانی‌ها ایجاد کرده است. معطلی چند ساعته در فرودگاه‌ها، انگشت نگاری و چشم‌نگاری تنها چند نمونه از کارشکنی کشورهای عربی در مواجهه با تیم‌های ایرانی است.

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=30251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x