تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

دستمزد کارگر ایرانی به دلار چقدر می‌شود؟

  • کد خبر : 29886
  • 27 اسفند 1392 - 7:28

هر چند طی سال‌های اخیر همواره حداقل دستمزد افزایشی را نسبت به سال پیش از آن تجربه کرده است اما رشد تورم سبب شده است میزان افزایش حقوق و دستمزد متناسب با هزینه‌های خانوار نباشد .

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از قانون، بررسی ها نشان می دهد حقوق کارگران ایرانی در تمامی سال های گذشته کمتر از استانداردهای بین المللی بوده است به طوری که در بهترین سال ها از نظر افزایش حقوق و نرخ برابری دلار با ریال ، حداقل دستمزد بر مبنای دلاری از ۲۷۵ دلار فراتر نرفته است . این در حالی است که بر اساس استانداردهای بین المللی مبلغ ۲۷۵ دلار برای یک ماه کار اصلا مبلغ زیادی محسوب نمی شود .

حداقل دستمزد در سال آینده با ۲۵ درصد افزایش به ۶۰۸هزار و۹۰۰ تومان رسید. بر اساس این گزارش به نظر می رسد با توجه به برنامه دولت برای استاندارد کردن قیمت های کالاهای یارانه ای در ایران و ایجاد تناسب میان قیمت فروش سوخت در ایران با استانداردهای بین المللی فاصله دستمزد ایران با استانداردهای بین المللی نیز باید کاهش یابد .

سازمان جهانی کار پیش از این در گزارشی حداقل دستمزد در برخی کشورها را اعلام کرده بود. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۰ در اندونزی هر کارگر حداقل ۲۵۰ دلار و در مکزیک ۶۰۰ دلار حقوق می گرفت. حداقل دستمزد در کشوری چون چین که به داشتن نیروی کار ارزان مشهور است نیز ۷۰۰ دلار بوده است کما اینکه در مصر نیز همین وضعیت حاکم بود و کارگران از حداقل حقوق ۷۰۰ دلاری برخوردار بوده اند .

بررسی ها نشان می دهد در مورد چین، قیمت سایر عوامل تولید پایین نگه داشته شده و در نتیجه بهای تمام شده کالا کاهش می یابد . حداقل دستمزد در پرو نیز ۶۰۰ دلار اعلام شده است اما در کشور ترکیه که همسایه ایران است، حداقل دستمزد ۱۴۰۰ دلار اعلام شده است .

حداقل دستمزد در پرتغال ۱۶۰۰ ، آفریقای جنوبی ۲۴۰۰ ، آلمان ۲۸۰۰ و آمریکا ۳۴۰۰ دلار از سوی سازمان جهانی کار اعلام شده است . این ارقام دستمزد اسمی ماهانه را تشکیل می دهد وطبیعتا دریافتی کارگران این کشورها می تواند بیش از این رقم باشد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=29886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x