تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

نرگس محمدی قبل از دیدار با اشتون در کدام مراسم حضور داشت؟+عکس

  • کد خبر : 29453
  • 26 اسفند 1392 - 7:50
نرگس محمدی قبل از دیدار با اشتون در کدام مراسم حضور داشت؟+عکس

حواشی سفر کاترین اشتون به تهران زمانی آغاز شد که خبر دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با چند تن از فعالان فتنه به روی خروجی سایت‌های خبری رفت.

 

به گزارش گروه سیاسی کمال مهر، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته برای اولین بار به تهران سفر کرد. حواشی سفر کاترین اشتون به تهران زمانی آغاز شد که خبر دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با چند تن از فعالان فتنه روی خروجی سایت‌های خبری رفت.

“لیندی دوست” خبرنگار “بی‌بی‌سی جهانی” در تهران با انتشار پیامی در صفحه “توئیتر” خود اولین فردی بود که خبر دیدار کاترین اشتون با برخی از فعالان فتنه از جمله نرگس محمدی را منتشر کرد.

اشتون هم در بیانیه‌ای که در آن به سفر خود به تهران اشاره کرده بود، با تاکید بر دیدار خود با فعالان زن(فتنه) گفت: تعجب‌آور نیست که تمرکز ویژه‌ای را روی حقوق بشر داشتم، من در روز بین‌المللی زن با فعالان زن دیدار کرده و با آن‌ها در مورد شرایطی که زنان در آن قرار دارند گفت‌وگو کردم. با زنانی که در زمینه‌های مختلف فعال هستند، از خبرنگاران گرفته تا آنهایی که در زمینه پناهندگان افغان درگیر هستند، و همچنین افرادی که در طیف جامعه مدنی و اهمیت آن فعالیت می‌کنند.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون نیز، در مصاحبه با رادیو فردا، ارگان رسمی سازمان سیا صراحتا اعلام کرد دیدار اشتون با فعالان زن ایرانی از قبل هماهنگ شده بود.

نرگس محمدی، محکوم فتنه ۸۸ که در جریان سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وی دیدار کرده بود، در گفت‌وگویی اظهار کرده که دیدارش با کاترین اشتون براساس برنامه ریزی قبلی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خانم اشتون تمایل داشتند که تعدادی از زنان فعال را ببینند و دعوت نامه‌ای را هم برای من فرستادند و من هم آن را قبول کردم، گفت: این دیدار کاملا رسمی بود و من یک دعوتنامه رسمی از ایشان دریافت کردم و جواب دادم و اعلام شد و آدرس آن را هم به من دادند که سفارت اتریش در تهران بود و ملاقات ما هم تقریباً چند ساعت طول کشید.

مایکل مان و نرگس محمدی در حالی از برنامه‌ریزی شده بودن دیدار اشتون با فعالان زن خبر می‌دهند که در آن سو وزارت خارجه کشور این اخبار را تکذیب می‌کند.

وزارت خارجه تکذیب می‌کند

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس خبری در پاسخ پرسشی درباره اینکه سخنگوی اشتون گفته است درباره دیدار وی با برخی از زنان در تهران با مقامات دولتی در ایران هماهنگی شده است، اظهار داشت: هماهنگی در این زمینه به عمل نیامده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور نیز در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت خارجه از دیدار شنبه شب اشتون با چند زن که یکی از آنها سابقه محکومیت در حوادث سال ۸۸ را دارد، مطلع بوده است، گفت: اینطور برنامه‌ها را وزارت خارجه تنظیم نمی‌کند، بنابراین وزارت خارجه نه اطلاعی داشته و نه در این زمینه گفت وگویی با وزارت خارجه شده بود.

گفتنی است، سه ماه پیش نیز هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر به تهران، مخفیانه با دو تن از فتنه‌گران و محکومان فتنه ۸۸ در سفارت یکی از کشورهای اروپایی دیدار کرد. این دیدار اگر چه با موجی از انتقادات داخلی مواجه شد اما بالاخره مسائل و هماهنگی‌های پشت پرده این دیدار روشن نشد و مجلس و وزارت امور خارجه توپ را به زمین دیگری انداخته و هر کدام به نحوی از پاسخگویی درباره ماجرا شانه خالی کردند.

وزارت خارجه مسئول دیدارهای مقام‌های خارجی در داخل کشور است

آیت‌الله آملی لاریجانی، هفته گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی ضمن محکوم کردن دیدار اشتون با فعالین فتنه توافق بر سر انجام این سفر به شرط برخی دیدارهای صورت گرفته خارج از عرف دیپلماتیک رامصیبت و مطلع نبودن از چنین دیدارهایی را مصیبتی بزرگتر دانست و گفت: در کجای دنیا اجازه می‌دهند که یک خارجی بیاید و هر جا دلش خواست برود و با هر کسی دیدار کند؛مگر کشور در و پیکر ندارد؟

آیت الله آملی لاریجانی دیدارهای فراتر از چارچوب دیپلماتیک را در مناسبات خارجی قابل پذیرش ندانست وافزود:اگر بناست چنین روندی ادامه یابد و بر خلاف امنیت و مصالح کشور در چنین سفرهایی اقداماتی صورت گیرد قوه قضاییه وارد عمل می شود و تبعات آن نیز در آینده بر عهده وزارت امور خارجه خواهد بود.

نرگس محمدی در مراسم معارفه مشاور رئیس جمهور!

وزارت خارجه در حالی به محکوم کردن دیدار دزدانه اشتون با نرگس محمدی محکوم فتنه ۸۸ در سفارت اتریش می‌پردازد که دعوت از شخص مذکور در مراسم های دیگر رسمی متاسفانه مسبوق به سابقه بوده است.

در مهرماه سال جاری شهیندخت مولاوردی به عنوان ریاست جدید امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معرفی شد.

در مراسم معارفه خانم مولاوردی که با حاشیه‌های فراوانی همراه بود، افرادی نظیر فاطمه راکعی، فخر‌السادات محتشمی‌پور( همسر یکی از محکومین امنیتی فتنه ۸۸) و برخی دیگر فعالان زن حضور داشتند.

اما نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد، حضور نرگس محمدی در این مراسم رسمی است.

سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که حضور رسمی محمدی در مراسم دولتی را به رسمیت بشناسیم یا محکومیت دیدار او با کاترین اشتون در سفارت اتریش توسط دولتمردان را؟‌

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=29453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x