تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تل‌آویو چگونه تاسیس شد +تصاویر

  • کد خبر : 29794
  • 26 اسفند 1392 - 16:41
تل‌آویو چگونه تاسیس شد +تصاویر

در آوریل ۱۹۰۹، ۶۶ خانواده یهودی در یکی از تپه‌های متروک گرد هم آمدند تا زمین‌ها را طی یک قرعه‌کشی بین خود تقسیم کنند. این گردهم‌آیی، معمولا به عنوان تاریخ رسمی تاسیس شهر تل‌آویو در نظر گرفته می‌شود.

 

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،در ۱۹۰۹، تعدادی از مهاجران یهودی غاصب فلسطین تصمیم گرفتند که شهر جافا را ترک کنند و برای دستیابی به محیطی دلخواه‌تر به بیرون از شهر بروند. آن‌ها با کمپانی «اهوزات-بایت» و مرکز کمک‌های مالی ملت یهودی ارتباط برقرار کردند  و از آن‌ها دوازده هکتار از تپه‌های شنی واقع در شمال جافا را به دست‌ آوردند.

در آوریل ۱۹۰۹، ۶۶ خانواده یهودی در یکی از تپه‌های متروک گرد هم آمدند تا زمین‌ها را طی یک قرعه‌کشی بین خود تقسیم کنند. این گردهم‌آیی، معمولا به عنوان تاریخ رسمی تاسیس شهر تل‌آویو در نظر گرفته می‌شود. قرعه‌کشی به دست «آکیوا آریی‌ویس»،رئیس مجمع ساخت‌وساز یهود سازماندهی شد. وایز، ۱۲۰ صدف دریایی را از ساحل جمع‌آوری کرد؛ نیمی سفید و نیمی خاکستری. اسامی افراد بر صدف‌های سفید نوشته‌شده بود و نام منطقه‌های تقسیم شده بر صدف‌های خاکستری. یکی از پسرها مامور نوشتن نام افراد شد و دختری هم نام مناطق را بر صدف‌های مخصوص نوشت. به این ترتیب زمین‌های تل‌آویو میان مهاجران صهیونیست تقسیم شد.
عکاسی به نام «آبراهام سوشکین» این رویداد را ثبت و ضبط کرده است.

نخستین خانواده‌های یهودی که تل‌آویو را تاسیس کردند
برای تعیین منطقه سکونت‌شان قرعه‌کشی انجام دادند

نام تل‌آویو برگرفته از ترجمه شخصی به نام سوکولو از لقب «آلتنولند» (کهنه سرزمین جدید) -ابداعی هرتزل- است که مبتنی بر نام منطقه‌ای در میان‌دورود ، مذکور در کتاب حزقیال نبی می‌باشد: «… و سپس من آن‌ها را از اسارت در تل آبیب نجات دادم…». آویو، معادل عبری واژه «بهار» است؛ نماد تجدید حیات و «تل» نام تپه‌ای است که از تجمع بقایای دوره‌های تمدنی مختلف ساخته‌شده و هر تمدنی چیزی بر آن افزوده باشد.

محل مشخص در عکس، «بلوار روچیلد» -یکی از مناطق اولیه تل‌آویو امروز-  نام دارد. این نامگذاری به افتخار خدمات و خاصه‌خرجی‌های مالی بارون ادموند بنجامین روچیلد، بانکدار فرانسوی برای ایجاد موطن یهود انجام شده است.

منطقه‌ای تحت عنوان «اکلکتیک» در بلوار روچیلد- دهه ۱۹۲۰

بلوار روچیلد از نمایی دیگر؛ دهه ۳۰ میلادی

همان نما از بلوار روچیلد؛ سال‌ها بعد

دهه ۱۹۱۰؛ ساخت‌وساز برای احداث تل‌آویو

تل‌آویو؛ یکسال پس از تاسیس

همان کیوسک در تل‌آویو؛ امروز

منبع: مشرق نیوز
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=29794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x