تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

مهم ترین اتفاقات جنجالی مجلس

  • کد خبر : 29347
  • 25 اسفند 1392 - 11:49
مهم ترین اتفاقات جنجالی مجلس

مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت به تبع فضای سیاسی کشور، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. از جمله مهم‌ترین اتفاقات در پارلمان می‌توان به تحلیف رییس‌جمهور یازدهم و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی در روزهای فشرده کاری مجلس اشاره کرد.

کمال مهر: مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت به تبع فضای سیاسی کشور، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. از جمله مهم‌ترین اتفاقات در پارلمان می‌توان به تحلیف رییس‌جمهور یازدهم و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی در روزهای فشرده کاری مجلس اشاره کرد.

یکی از ویژگی دیگر مجلس در سال ۹۲ که آن را از سال‌های گذشته متمایز می‌کند این بود که نمایندگان در سالی که گذشت دو بار به بررسی و تصویب بودجه سالانه پرداختند؛ یک بار بودجه سال ۹۲ که با تاخیر در ارائه آن توسط دولت دهم، بررسی آن در اردیبهشت و خردادماه انجام شد و بار دیگر بررسی و تصویب لایحه بودجه ۹۳ که با ارائه به موقع آن توسط دولت جدید در بهمن ماه مورد رسیدگی قرار گرفت.

به بررسی مهم‌ترین مصوبات و اتفاقات پارلمان در سال ۹۲ پرداخته است:

* در حالی‌که تنها چند روز از آغاز سال ۹۲ گذشته بود، مجلس شورای اسلامی در روز بیستم فروردین ماه در سوگ سیدجلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد در مجلس عزادار شد و یکی از اعضای پارلمان را از دست داد.

* در پی ارائه دیرهنگام لایحه بودجه ۹۲ به مجلس در نهم اسفند سال ۹۱ آن هم توسط فروزنده معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در روز ۲۱ فروردین ماه با کلیات لایحه بودجه مخالفت کرد؛ اگرچه نمایندگان در جلسه علنی ۲۷ فروردین ماه کلیات لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

* روزهای آغازین سال نو با اعلام کاندیداتوری تعدادی از نمایندگان مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم همراه بود. از جمله محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد نواب رییس مجلس، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، ارسلان فتحی‌پور، صفر نعیمی‌رز، سیدمحمد بیاتیان، عباسعلی منصوری آرانی و مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کردند.

* در حالیکه در روزهای پایانی سال ۹۱ وزیر کار به عنوان آخرین وزیر در دولت احمدی‌نژاد استیضاح شد، چهارم اردیبهشت ماه سال ۹۲ اسدالله عباسی از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد و در روز پانزده اردیبهشت ماه موفق به کسب رای اعتماد مجلس شد.

* مجلس در روز ۲۲ اردیبهشت ماه در حالیکه نزدیک به دو ماه از آغاز سال ۹۲ گذشته بود بررسی بودجه ۹۲ در صحن علنی مجلس را آغاز کرد البته پیش از آغاز سال ۹۲ بودجه سه دوازدهمی برای سه ماهه اول سال به تصویب رسیده بود تا مشکل دخل و خرج کشور برای فصل اول سال حل شود. نهایتا نمایندگان هفتم خردادماه سال ۹۲ پرونده بودجه را در صحن علنی مجلس بستند. درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها، افزایش ۳۸ درصدی قیمت بنزین و ثابت ماندن میزان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی از جمله ویژگی‌های بودجه ۹۲ بود.

* با بالا گرفتن تب انتخابات در کشور و طرح بحث کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات، فضای مجلس هم انتخاباتی شد و جمعی از نمایندگان علیه هاشمی رفسنجانی و همچنین اسفندیار رحیم‌مشایی به شورای نگهبان نامه نوشتند.

* هفتم خردادماه سال جاری در دومین سال از فعالیت مجلس نهم علی لاریجانی مجددا به ریاست مجلس انتخاب شد و ترکیب هیات رییسه نیز تنها با یک تغییر ثابت ماند.

* در پی برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس در چهار حوزه تویسرکان، تنکابن، ایلام و دماوند محمدمهدی مفتح، شریعت‌نژاد، عمران علی‌محمدی و حمیدرضا مشهدی عباسی در روز ۲۵ خردادماه به عنوان نمایندگان مجلس در این چهار حوزه انتخاب شدند.

* ۲۷ خردادماه در حالیکه تنها سه روز از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بود و محمود احمدی‌نژاد هنوز تا دو ماه بعد رییس‌جمهور رسمی کشور به حساب می‌آمد، خبر احضار رییس‌جمهور به دادگاه به شکایت مجلس منتشر شد.

* از فوری‌ترین آثار روی کار آمدن دولت جدید تصویب فوریتی طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جلسه علنی ۲۸ خردادماه در مجلس بود که این طرح را به جریان انداخت.

* چهار نماینده منتخب مجلس در انتخابات میان دوره‌ای در روز ۲۳ تیرماه در جلسه علنی مجلس سوگند یاد کردند و رسما به ترکیب مجلس اضافه شدند.

* نمایندگان مجلس در روز ۲۳ تیرماه میزبان اولین حضور حسن روحانی در قامت رییس‌جمهور منتخب در مجلس بودند. در این مراسم که با ضیافت افطار همراه بود حسن روحانی در اولین اظهارنظرهای خود به عنوان رییس‌جمهور منتخب گفت که دولت به فکر تقابل با مجلس نیست و مجلس را عصاره فضایل ملت می‌داند. او مجلس و دولت را مکمل یکدیگر برای حل معضلات کشور دانست و گفت که دولت مجری قوانین مصوب مجلس است.

* پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی توسط رهبری معظم انقلاب، وی در روز سیزدهم مردادماه در مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا در مراسمی رسم تحلیف را به جا آورد. در این مراسم که با حضور ۶۰ هیات خارجی همراه بود حسن روحانی به عنوان هفتمین رییس‌جمهور ایران سوگند یاد کرد اما مهم‌ترین وجه تمایز جلسه تحلیف رییس‌جمهور ارائه لیست وزرای کابینه یازدهم از سوی روحانی به مجلس بود.

* نمایندگان مجلس در روز پانزده مردادماه نیز گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم درباره اخلال در سخنرانی رییس مجلس در حرم حضرت معصومه (س) را مورد بررسی قرار دادند. این گزارش به اعلام تقصیرات استاندار، سپاه، اداره اطلاعات قم و فرماندهی انتظامی این شهر پرداخته بود.

* مجلس در روز ۲۱ مردادماه بررسی رای اعتماد وزرای کابینه یازدهم را آغاز کرد و در روز ۲۴ مرداد بعد از چهار روز کار فشرده، ۱۵ نفر از وزرای پیشنهادی حسن روحانی را تایید کرد اما میلی‌منفرد، محمدعلی نجفی و سلطانی‌فر وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند. در این میان وزیر اقتصاد بی‌سابقه‌ترین رای را از پارلمان گرفت و نجفی نیز با رای ناپلئونی از دستیابی به کرسی وزارت باز ماند.

* دولت یازدهم که بعد از روی کار آمدن اصلاح بودجه ۹۲ را مهم‌ترین دستور کار خود می‌دانست در روز ۱۲ شهریور ۹۲ و کمتر از یک ماه از آغاز رسمی دولت جدید لایحه اصلاح بودجه را تقدیم مجلس کرد.

* نمایندگان مجلس در روز سیزدهم شهریور ماه برای ریاست دیوان محاسبات که پیش از آن بر عهده رحمانی فضلی بود و وی وزیر کشور دولت یازدهم شده بود، تعیین تکلیف کردند و امین‌حسین رحیمی دادستان دیوان را به ریاست دیوان محاسبات انتخاب کردند.

* اولین جلسه مشترک دولت و مجلس، نهم مهر ماه در پارلمان برگزار شد که مهم‌ترین دستور کار آن تشکیل دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به نیویورک بود.

* مجلس در روز ۳۱ شهریور ماه نیز با اعمال اصلاحاتی پرونده لایحه اصلاح قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را بست؛ لایحه‌ای که با تایید آن توسط شورای نگهبان در روز دهم مهرماه جنجال‌های زیادی را در کشور برانگیخت. در این قانون پیش‌بینی شده بود ازدواج فرزندخوانده با سرپرست ممنوع است مگر اینکه دادگاه صالح این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد. البته نمایندگان معتقد بودند که ممنوعیت ازدواج فرزندخوانده با سرپرست پیش از این از سوی شورای نگهبان رد شده بود و مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان ناچار بود قیدی را برای موارد غیرمعمول به این مصوبه اضافه کند.

* ۲۸ مهرماه سال ۹۲ نامه معرفی فرجی‌دانا، فانی و صالحی امیری به عنوان وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در مجلس اعلام وصول شد و مجلس نیز در روز پنجم آبان رای اعتماد به این سه وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد و با اعطای مقام وزارت به فانی و صالحی امیری موافقت کرد اما صالحی امیری موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

* هفتم آبان ماه مجلس بررسی اصلاحیه بودجه ۹۲ را که از سوی دولت حسن روحانی ارائه شد، آغاز کردند و در جلسه علنی دوازدهم آبان ماه اصلاحیه بودجه به تصویب مجلس رسید.

* نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوزدهم آبان ماه هم رای اعتماد به نصرالله سجادی به عنوان سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارتخانه ورزش و جوانان را مورد بررسی قرار دادند اما سجادی نیز مانند سلطانی‌فر و صالحی امیری برای مجلس مقبول نیفتاد. همان‌ روز رییس‌جمهور محمود گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به پارلمان معرفی کرد که در روز ۲۶ آبان ماه بالاخره مجلس به او رای اعتماد داد و در آستانه ۱۰۰ روزگی دولت، کابینه یازدهم تکمیل شد.

* سومین روز از آذرماه سال ۹۲ مجلس در حالی آغاز به کار کرد که کشور در تب و تاب توافقنامه هسته‌ای ایران با ۱+۵ بود و مجلس نیز به تبع این شرایط حساسیت زیادی درباره این توافقنامه به خرج داد. برخی نمایندگان از این توافقنامه به عنوان دستاورد بزرگ دولت یاد می‌کردند و برخی دیگر با انتقاد از بی‌اطلاعی مجلس از محتوای توافقنامه معتقد بودند که این توافقنامه باید به تصویب مجلس برسد. نهایتا با حضور محمدجواد ظریف در جلسه ششم آذر ماه فضای مجلس در قبال توافقنامه هسته‌ای قدری تلطیف شد.

* دهم آذرماه استعفای مهدی سنایی نماینده نهاوند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به رای مجلس گذاشته شد و به تصویب رسید تا وی بتواند در کسوت سفیر ایران در روسیه حاضر شود.

* قرائت گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس در دستور کار جلسه علنی سیزدهم آذرماه مجلس بود. این گزارش به پاداش و حقوق‌های خارج از عرف و تخلفات اداری و مالی مدیران تامین اجتماعی پرداخته بود البته در روزهای بعدی اعطای کارت‌های هدیه تامین اجتماعی به نمایندگان بیش از هر تخلف دیگری در سازمان تامین اجتماعی مورد بحث قرار گرفت و تقریبا تخلفات وسیع در این سازمان به فراموشی سپرده شد.

* دولت یازدهم که از روزهای آغازین فعالیت خود قول ارائه به موقع لایحه بودجه را به مجلس داده بود هفدهم آذرماه لایحه بودجه ۹۳ را تقدیم مجلس کرد تا بعد از هشت سال در این زمینه سنت‌شکنی کرده باشد.

* نمایندگان مجلس در روز هفدهم آذرماه و در پی سوال از وزیر اقتصاد در مورد علت اظهارات رییس کل بانک مرکزی در مورد تضعیف ارزش پول ملی به او که بیشترین رای اعتماد را از مجلس گرفته بود کارت زرد دادند.

* نوزدهم آذرماه استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان خوزستان در اعتراض به اعتبارات عمرانی در بودجه و نحوه تخصیص این اعتبارات در لایحه مطرح شد و برخی نمایندگان استان‌های دیگر نیز تهدید به استعفا کردند.

* مجلس در جلسه علنی بیستم آذرماه با تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موافقت کرد تا این سازمان بعد از انحلال در دولت احمدی‌نژاد مجددا احیا شود.

* اولین روز از دی ماه سال ۹۲ در حالیکه هیات پارلمانی اروپا به دعوت مجلس به ایران سفر کرده بود با نسرین ستوده و جعفر پناهی از محکومین وقایع بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ دیدار کرد که این موضوع واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

* نمایندگان مجلس در جلسه علنی سوم دی ماه کلیات طرح انتقال پایتخت را به تصویب رساندند. در این طرح پیش‌بینی شده بود شورایی متشکل از رییس‌جمهور یا معاون اول و برخی وزرا ظرف دو سال برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری مکان‌یابی کنند.

* هشتم دی ماه و تنها یک روز پیش از سالگرد نهم دی ماه علی مطهری در نطق میان دستور خود در مجلس از قوه قضاییه به دلیل احکام سختگیرانه زندانیان سیاسی سال ۸۸ انتقاد کرد و گفت که قوه قضاییه بعد از چهار سال تکلیف معاون اول رییس‌جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص نکرده است؛ نطقی که اعلام جرم دادستانی علیه مطهری را به دنبال داشت.

* مجلس در روز هشتم دی ماه و در پی سوال از فرجی دانا وزیر آموزش و پرورش درباره علت عدم پایبندی وزیر به تعهدات در انتصاب مدیران دومین کارت زرد را به دولت یازدهم داد.

* مجلسی‌ها در روز هفدهم دی ماه نیز میزبان جک استراو وزیر پیشین امور خارجه انگلیس بودند که این بار در قد و قامت رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در پارلمان این کشور به ایران سفر کرده بود.

* دولت در روز دوم بهمن ماه سال جاری و در حالیکه یک ماه و نیم از ارائه لایحه بودجه به مجلس گذشته بود پیشنهاد خود درباره چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳ را به مجلس ارائه کرد.

* مجلس در جلسه علنی نهم بهمن ماه کلیات لایحه بودجه ۹۳ را در صحن علنی به تصویب رساند.

* در همین روز دومین جلسه مشترک دولت و مجلس تشکیل شد تا دو قوه درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی و مباحث اقتصادی از جمله هدفمندی یارانه‌ها هم‌اندیشی کنند.

* اواسط بهمن ماه با بارش برف سنگین در استان‌های شمالی کشور و آغاز توزیع سبد کالا، دولت یازدهم آماج انتقادات منتقدین درباره نواقص نحوه توزیع سبد کالا، ارائه برنج خارجی به جای برنج ایرانی در این سبد و مشکلات مردم استان‌های شمالی در پی بارش برف قرار گرفت.

* مجلسی‌ها در جلسه علنی بیستم بهمن ماه لایحه بودجه سال ۹۳ را به تصویب رساندند البته با اعلام ایرادات شورای نگهبان و رفع این ایرادات پرونده بودجه نهایتا در روز بیست و هشتم بهمن ماه بسته شد. درآمد ۴۸ هزار میلیاردی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تعیین سقف درآمدی برای یارانه‌بگیران در سال ۹۳، اعطای یارانه نقدی تنها به نیازمندان و جریمه سه برابری ثروتمندان یارانه‌بگیر از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه ۹۳ بود.

* مجلس شورای اسلامی در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه میزبان برگزاری نهمین اجلاس بین‌المجالس اسلامی در سالن اجلاس سران در تهران بود. در این مراسم که با حضور ۴۷ هیات پارلمانی و ۳۰ رییس مجلس همراه بود علی لاریجانی به نمایندگی از ایران ریاست اجلاس بین‌المجالس اسلامی را برای مدت یک سال به عهده گرفت.

خبرگزاری ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=29347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x