تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

بازار داغ سرقتهای نوروزی

  • کد خبر : 29045
  • 24 اسفند 1392 - 8:59
بازار داغ سرقتهای نوروزی

با تغییر شکل زندگی جرایم نیز تغییر می کنند، سرقت یکی از جرایم شایع در کشور است که امروزه از شکل سنتی خود خارج شده و وارد حیطه فضای مجازی شده است، سرقت از حساب های بانکی و کارت ها از سرقت های دهه جدید است اما در میان انواع کیف قاپی و کیف زنی، سرقت از منازل هنوز به قوت خود باقی است که بازار آن در ایام نوروز داغ تر از ایام دیگر سال است.

 

به گزارش کمال مهرر، وقتی که بیشتر خانه ها خالی می شود و شهروندان هرکدام به گوشه ای می روند تا در کنار خانواده و دوستان ایام خوشی را سپری کنند، این سارقان هستند که در کمین نشسته اند تا با شگردهای منحصر بفرد خود خوشکامی ایام عید را به صاحبان خانه هایی که هشدارهای پلیس را جدی نگرفته اند، تلخ کنند.

هرچند نیروی انتظامی نیز در تقابل با شگرد های نو و جدید سارقان هشدارها و توصیه هایی را به هموطنان می کنند و در این ایام تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت محله ها و شهر انجام می دهد، اما گاه رعایت نکردن همین نکاتی که به نظر بی اهمیت و کوچک می آید باعث می شود که  اموالمان از دستبرد دزدان در امان نباشد، آن هم  از سارقینی که هرکدام تخصص خاصی دارند، یکی مرد عکبوتی است و آن یکی دستی آهنین دارد و یکی نیز مغز کامپیوتر است. پس جدی گرفتن هشدارهای پلیس یعنی حفاظت از مال و اموالی که برای ذخیره آن سختی بسیار کشیده ایم، البته یادمان باشد برخی از سارقان نیز طعمه خود را از میان مسافران انتخاب می کنند پس باید مراقب ماشین ها و اموال همراهمان نیز باشیم.

شاید شنیده باشیم که روشن نگذاشتن برق خانه در هنگام مسافرت موجب شده تا سارقین به خالی بودن خانه پی برده باشند و یا در هنگام مسافرت به دلیل پارک کردن خودرو در مکانی نامناسب، خودرو به سرقت رفته باشد. این ها همه مواردی است که با رعایت چند نکته می تواند قابل پیشگیری باشد.

خانم ربابه صالحی یکی از شهروندان اراکی در حالیکه برای خرید راهی خیابان شده است در گفتگویی در این باره می گوید: کاش پیشگیری های ایام عید به صورت بروشور و یا تراکت در درب منازل توزیع می شد، زیرا من بسیار در اطراف خود دیده ام که همین روشن نگذاشتن چراغ خانه باعث شده که سارقان متوجه عدم حضور صاحبخانه بشوند.

وی ادامه می دهد: من خودم شخصا در زمان مسافرت طلا و جواهر خود را به یکی از آشنایان امانت می دهم و درخانه قرار نمی دهم؛ اما چراغ های منزلمان را روشن می گذارم.

آقای محسن قاسمی شهروند دیگری نیز در گفتگویی می گوید: من ایام عید با خانواده به مسافرت می روم، معمولا خانه را به یکی از همسایه ها می سپاریم، ولی خیلی شنیده ام که برخی مردم در مسافرت هایشان مورد سرقت قرار می گیرند یا پول و یا ماشینشان در طول مسافرت از آن ها سرقت می شود.

وی ادامه می دهد: اینکه قبل از مسافرت مسیر و مکان هایی را که می خواهیم طی کنیم مشخص کنیم بسیار خوب است چون همین ندانستن و گم شدن خودش زمینه ای را برای سرقت افراد سودجو ایجاد می کند.

این شهروند اراکی معتقد است: حضور پررنگ تر نیروی انتظامی و برخی آموزش ها در رسانه می تواند در بالابردن سطح آگاهی مردم در این خصوص موثر باشد.

رئیس پلیس پیشگیری استان مرکزی هم در گفتگویی شهروندان را به رعایت توصیه های پلیس در این ایام تشویق و می گوید: برای پیشگیری از ارتکاب جرم توسط مجرمان توصیه هایی به مردم می شود که لازم است همشهریان توجه کافی را داشته و این هشدارها را جدی بگیرند.

می توانیم با رعایت نکاتی بسیار ساده و آسان از وقوع انواع سرقت ها پیشگیری کنیم

عین الله کلهر در ادامه با بیان اینکه مردم در ایام تعطیلات نوروزی نسبت به سایر اوقات سال بیشتر به سفر می روند و سارقان نیز در این ایام مجالی برای سرقت پیدا می کنند، اضافه می کند: هر ساله پلیس طرح هایی را در خصوص تامین امنیت محله ها و اماکن گردشگری به اجرا در می آورد، اما خود ما هم می توانیم با رعایت نکاتی بسیار ساده و آسان از وقوع انواع سرقت ها پیشگیری کنیم.

وی بیان می کند: در هنگام خالی گذاشتن منزل باید به چند نکته مهم توجه کرد  از جمله اینکه به هنگام سفر منزل را به شخصی امین و مورد اعتماد بسپارند، در هنگام خروج چند روزه از منزل از لامپ های زمان دار استفاده کنند و زیور آلات و اشیاء قیمتی خود را به صندوق امانات بسپارند.

کلهر ادامه می دهد: اگر شهروندان از اموال خود سوابقی تهیه کنید در صورت بروز سرقت می تواننددر شناسایی اموال مسروقه به سرعت عمل کنند.

 رئیس پلیس پیشگیری با اشاره به رعایت برخی نکات در حین سفر می گوید: مسافران از پارک کردن خودرو در مکان های تاریک و دور از دید پرهیز کرده و در صورت امکان خودرو را در پارکینگ پارک کنند و حتی در زمان های کوتاه ترک خودرو، آن را خاموش کرده و سوئیچ را بردارند.

تصادف ساختگی از شگرد برخی از سارقان

کلهر تصادف ساختگی را از شگرد برخی از سارقان عنوان و تاکید می کند: شهروندان در این مورد احتیاط کرده و ضمن خاموش کردن اتومبیل سوئیچ را از روی ماشین بردارند.

وی در خصوص جلوگیری از سرقت اتومبیل می گوید: به هیچ وجه نباید خوراکی یا نوشیدنی از مسافران و افراد ناشناس دریافت کرد و خودرو را به تعمیرگاه غیر مجاز و ناشناس سپرده نشود تا با سو استفاده از سوئیچ، خودرو سرقت نشود.

سرهنگ کلهر با بیان اینکه  مسافران تا حد ممکن از گذاشتن وسایل در بالای اتومبیل خودداری کنند، می گوید: مسافران در هنگام برپایی چادر  در اماکن تعیین شده اسکان کرده و به صورت انفرادی در اماکن خلوت ساکن نشوند.

وی ادامه می دهد: به هنگام سفر به جای همراه داشتن وجه نقد از کارت عابر بانک استفاده شود و در صورت وجود وجه نقد تمام آن را  در یک جا نگهداری نکنند.

رئیس پلیس پیشگیری استان مرکزی تاکید می کند: در صورت مشاهده هرگونه افراد مشکوک موضوع بلافاصله به ماموران انتظامی اطلاع داده شود.

وی با بیان اینکه ماموران انتظامی آماده ارائه خدمات شبانه روزی هستند، اضافه می کند: مردم می توانند در صورت بروز هرگونه مشکل با مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.

روزهای آخر سال روزهای خرید و آماده شدن برای عید است، اگر از همین حالا با رعایت نکات و هشدارهای پلیسی در سلامت خود و اموالمان تلاش کنیم، قطعا روزهای بهاری خوبی نیز خواهیم داشت، رعایت چند نکته کوچک می تواند نه تنها ایمنی را برای خودمان بلکه برای اموالمان نیز به همراه داشته باشد، قطعا تعامل مردم در کنار ماموران می تواند روزهای سبز بهار را به روزهای پر از امنیت و آسایش تبدیل کند و خاطراتی خوش را برای شهروندان به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=29045

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x