تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

۱۰ کار که با عکس نمی کنید، اما باید بکنید

  • کد خبر : 28430
  • 20 اسفند 1392 - 13:01
۱۰ کار که با عکس نمی کنید، اما باید بکنید

در این آموزش به شما ۱۰ کار را خواهیم گفت که همه ما باید آن را انجام دهیم، اما تعداد بسیار زیادی از عکاس ها این کار ها را انجام نمی دهند

کمال مهر: به عنوان عکاس، معمولاً بر روی چیز های مختلف آنقدر تمرکز می کنیم که ممکن است مشکل اساسی و واضح یک عکس را نبینیم. در این آموزش به شما ۱۰ کار را خواهیم گفت که همه ما باید آن را انجام دهیم، اما تعداد بسیار زیادی از عکاس ها این کار ها را انجام نمی دهند

۱. تمیز کاری

خیلی از عکاس ها بعد از اینکه عکس را چاپ کردند و متوجه مزاحمت گرد و خاک درون عکس می شوند آنها را از بین می برند، اما بهتر است که این ذره ها را از ابتدا از روی عکس بردارید. عادت کنید قبل از اینکه هر تغییری روی عکس اعمال کنید تمام عکس را با بزرگنمایی ۱۰۰% بررسی کنید. بعضی برنامه ها مانند Adobe Camera Raw ابزاری با نام Patch دارند که به شما این امکان را می دهند که تنها با انتخاب نقطه مورد نظر که گرد و خاک دارد، آن ها را از بین ببرید.

۲. قبل از عکاسی، کادر را درست ببندید

بریدن قسمتی از عکس بعد از عکاسی بسیار راحت است، اما تجربه نشان داده اگر قبل از عکاسی کادر را آن طور که می خواهید ببندید عکس بهتر خواهد بود. با این کار روی ترکیب بندی عکس فکر کرده اید و بر اساس فکر تان عناصر را به راحتی و درستی در کادر قرار داده اید.

بعضی دوربین ها به شما این امکان را می دهند تا بتوانید نسبت های مختلفی برای طول و عرض عکس انتخاب کنید، که اگر در تصور عکسی که می خواهید ببرید مشکل دارید می تواند به شما کمک کند.

۳. استفاده از قابلیت قفل کردن آینه

اگر با حمل سه پایه مشکل دارید (هنگام عکاسی سه پایه به همراه دارید، درسته؟) حتماً باید از قابلیت قفل کردن آینه یا تایمر دوربین استفاده کنید چون در غیر این صورت می تواند تخریب زیادی بر روی عکس هایتان ایجاد شود، مخصوصاً اگر سنسور دوربین شما تعداد پیکسل بالایی داشته باشد.

حرکت آینه در دوربین قبل از ثبت عکس باعث لرزش می شود که اگر با استفاده از تایمر عکس نگیرید این لرزش باعث محو شدن عکستان می شود.

در عکاسی در حالت آینه قفل شده، شما یک بار دکمه شاتر را فشار می دهید تا آینه بسته شود و یک بار دیگر دکمه شاتر را فشار می دهید تا عکس گرفته شود. این یعنی استفاده از شاتر بیسیم برای جلوگیری از ثبت لرزش دوربین هنگام فشردن مجدد دکمه شاتر ضروری است. در دوربین های Nikon در حالت آینه قفل شده با یک بار فشردن شاتر ابتدا آینه بالا می رود و بعد به صورت اتوماتیک عکس گرفته می شود.

اگر دوربین Compact دارید، نیازی نیست که نگران قفل آینه باشید، چون این دوربین ها آینه ندارند! اما باز هم استفاده از شاتر بیسیم و یا عکاسی تأخیری می تواند مناسب باشد، چرا که در لحظه ثبت عکس دوربین لمس نمی شود و لرزشی ندارد.

۴. با هر دو فرمت RAW و JPEG عکس بگیرید

در حالی که همیشه به شما توصیه می کنیم تا با فرمت RAW عکس بگیرید، خیلی از عکاس ها به عکس های خام و بدون ویرایش علاقه دارند. خیلی خوب است اگر همیشه با گرفتن فرمت RAW کیفیت بالای عکس را حفظ کنید، اما اگر در عین حال با فرمت JPEG هم عکس بگیرید، یک عکس خام و آماده هم در کنار عکس RAW خواهید داشت.

۵. تراز سفیدی را به صورت دستی تنظیم کنید

اگر با فرمت RAW عکس بگیرید تراز سفیدی زیاد مشکل ساز نخواهد بود، اما حس رضایت بخشی که در عکس های خام وجود دارد غیر قابل انکار است. به علاوه، شما با تنظیم تراز سفیدی در دوربین می توانید درک بهتری از عملکرد و دید دوربین از منظره داشته باشید و با اعتماد به نفس بالاتری کنترل دوربین را در اختیار بگیرید.

برای اینکه دقت بالاتری در تنظیم تراز سفیدی (WB) داشته باشید دفترچه راهنمای دوربین خود را مطالعه کنید، اما تنظیمات اصلی آن در اکثر دوربین ها به یک شکل است. در ابتدا عکسی از یک کاغذ سفید یا خاکستری و یا کارت خاکستری در شرایط نوری ای که می خواهید سوژه خود را قرار دهید بگیرید، و به دوربین بگویید تراز سفیدی را بر اساس این رنگ تنظیم کند تا دوربین بتواند رنگ ها را درست ببیند.

۶. عکس هایتان را به نمایش بگذارید

مهم نیست که عکستان را در Facebook می گذارید، یا Twitter یا Flickr یا هر جای دیگر، به نمایش گذاشتن عکس ها و دریافت و خواندن نظرات بینندگان می تواند به پیشرفت شما کمک زیادی کند. با این کار جزئیات عکس اهمیت بیشتری برای شما پیدا می کنند و شما هدف تازه ای در عکاسی پیدا می کنید.

۷. چیز جدیدی را امتحان کنید

اینکه تنظیمات و تجهیزاتی که قبلاً با آنها کار کردید را به خوبی می شناسید اطمینان بخش است، اما تنها راه برای خلاقیت و ساخت آثاری متفاوت فراتر رفتن از محدوده اطمینان و راحتی شماست. یک تکنیک جدید انتخاب کنید یا یک مد عکاسی که قبلاً با آن کار نکردید را امتحان کنید. چه اتفاق بدی ممکن است بیفتد؟

۸. در محیط باز از فلاش استفاده کنید

به دلیل اینکه در فضای باز نور زیادی وجود دارد اغلب عکاس ها از فلاش استفاده نمی کنند. در صورتی که استفاده از فلاش می تواند با برق انداختن در چشمان سوژه جلوه خاصی به عکس بدهد، در کنار آن می توانید از آن برای پر کردن سایه های موجود در عکس استفاده کنید و همچنین تاریک کردن پس زمینه نسبت به سوژه!

۹. عکس های خود را در مانیتور های کالیبره شده (اصلاح شده از لحاظ رنگی و نوری) ببینید

اگر عکس هایتان را روی مانیتور های تنظیم نشده ببینید، ممکن است تنظیماتی روی عکس انجام دهید که نه تنها باعث بهبود عکس نمی شوند بلکه ممکن است به عکس لطمه هم بزند. ممکن است رنگ هایی را اصلاح کنید که اصلاً وجود ندارند، و یا عکسی را روشن کنید که در حال حاضر به اندازه کافی روشن است.

محصولات زیادی برای کالیبره کردن مانیتور وجود دارند، که قدم به قدم توضیح داده اند که چطور مانیتور خود را کالیبره کنید. این محصولات بعد از کالبیره کردن مانیتور تنظیمات آن را در جایی مناسب ذخیره می کنند.

۱۰. از عکس هایتان Back Up (فایل پشتیبان) بگیرید

بعضی از عکاس ها از عکس هایشان Back Up نمی گیرند، اما بیشتر آنها فراموش می کنند که این کار را انجام دهند. خوشبختانه، Back Up گرفتن در حجم بالا بسیار به صرفه است. همچنین نرم افزار های زیادی وجود دارند که به صورت اتوماتیک از عکس های شما Back Up می گیرند.

Back Up گرفتن در فضای مجازی هم بسیار خوب است، چون اگر اتفاقی بیفتد و شما تمام اطلاعات هارد خود را از دست بدید اطمینان دارید که عکس هایتان در فضای مجازی هستند و به آنها لطمه ای وارد نشده. سایت Project1709 شرکت Canon در نسخه ابتدایی رایگان است. سری به سایت project1709.com بزنید و از سایت درخواست دعوتنامه بکنید.

لنزک
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=28430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x