تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

حقیقت پور: اشتون حق دخالت در امور ایران را ندارد/ حسینی: مسئولان وزارت امور خارجه توضیح دهند

  • کد خبر : 28173
  • 20 اسفند 1392 - 7:10
حقیقت پور: اشتون حق دخالت در امور ایران را ندارد/ حسینی: مسئولان وزارت امور خارجه توضیح دهند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدار کاترین اشتون با یکی از فعالان فتنه گفت: آن ها حق دخالت در امور ایران را ندارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی کمال مهر، «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که عصر روز شنبه – ۱۷ اسفند ماه – به ایران سفر کرده بود، با «نرگس محمدی» یکی از محکومین فتنه ۸۸ دیدار کرد.

گفتنی است، «مایکل مان» سخنگوی اشتون ضمن اعلام این خبر، مدعی شده که این دیدار به مناسبت روز جهانی زن صورت گرفته است.

نظر به اهمیت اخبار مذکور باشگاه خبرنگاران مصاحبه‌های مختلفی را با برخی چهره‌های سیاسی انجام داده که متن آن در زیر می‌آید:

کوثری:

مسئولین پاسخگوی دیدار اشتون با محکومین فتنه ۸۸ باشند/ اینبار هم هماهنگ نشده بوده؟

رئیس کمیته دفاعی مجلس در واکنش به برخی دیدارهای کاترین اشتون در جریان سفر به تهران گفت: مسئولین باید پاسخگو باشند که این دعوت‌ها بر چه اساسی بوده است، آنها که خودشان در فتنه ۸۸ عامل اصلی بودند بیایند و مرده‌ها را مجددا زنده کنند و در نهایت علیه کشور و نظام توطئه‌شان را ادامه دهند.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در واکنش به برخی دیدارهای “کاترین اشتون” در جریان سفر به تهران گفت: متاسفانه باید از مسئولین دیپلماسی کشور و دستگاه‌های دخیل که این مسئولان را دعوت کردند سوال شود و ما در مجلس و کمیسیون امنیت ملی از آنها سوال خواهیم کرد.

وی افزود: باید بپرسیم بر چه اساس و مبنایی این‌ها را دعوت می‌کنند چرا که سابقه این‌ها معلوم است، می‌خواهد خانم اشتون باشد یا هر کس دیگر.

رئیس کمیته دفاعی مجلس با بیان اینکه اینها خودشان جنایتکار هستند، اظهار داشت: با اسم ارتباط‌‌گیری به ایران می‌‌آیند، مسئولین باید پاسخگو باشند که این دعوت‌ها بر چه اساسی بوده است، آنها که خودشان در فتنه ۸۸ عامل اصلی بودند بیایند و مرده‌ها را مجددا زنده کنند و در نهایت علیه کشور و نظام توطئه‌شان را ادامه دهند.

کوثری تصریح کرد: قطعا ما در مجلس و در کمیسیون امنیت ملی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و باید پاسخگو باشند تا مشخص شود این دیدارها هماهنگ شده بود یا خیر و اگر هماهنگ شده بود این هماهنگی بر چه اساسی بوده است.

نماینده مردم تهران گفت: در مرحله اول در کمیسیون امنیت ملی طرح سوال خواهیم کرد و پس از آن در مجلس طرح سوال خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا امکان دارد که دیدار “کاترین اشتون” با برخی افراد از جمله محکومین فتنه ۸۸ هماهنگ نشده باشد، اظهار داشت: سری قبل که چنین اتفاقی افتاد مسئولان گفتند هماهنگ نشده بود،‌ باید ببینیم این بار هم هماهنگ نشده بود؟!

نقوی‌حسینی :

گویا اشتون برای محاکمه ایران وارد کشور ما شد/ به شدت با دستگاه دیپلماسی برخورد می‌کنیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن محکومیت دیدار اشتون با برخی محکومین فتنه گفت: باید دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه تجدیدنظر کند و اجازه ندهد کسی در امور داخلی ما به این شکل دخالت کند و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم چرا که برخلاف عزت و اقتدار ملت ایران می‌دانیم.

“سیدحسین نقوی‌حسینی” نماینده مردم ورامین در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ضمن محکومیت دیدار “کاترین اشتون” با برخی از محکومین فتنه ۸۸ در جریان سفر به تهران گفت: خانم اشتون برای تقویت مناسبات جمهوری اسلامی ایران و اروپا به ایران دعوت شد و انتظار می‌رفت محور مباحث بهبود مناسبات ایران با اتحادیه اروپا بویژه پرونده هسته‌ای، مناسبات اقتصادی، سیاسی و … باشد.

وی با اشاره به بیانیه پایانی اشتون پس از سفر خود به تهران اعلام کرد: سفر خانم اشتون به تهران با اهداف ذکر شده منطبق نبوده است و گویا وی برای محاکمه وارد کشور ما شد که در این میان موضوعاتی مانند حقوق بشر، افراد مسئله‌دار مطرح و ملاقاتی با متهمین و فتنه‌گران صورت گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این اتفاق خوبی نبود، تصریح کرد: تکرار این‌گونه ملاقات‌ها عزت ملت ما را زیر سوال می‌برد؛ اینکه هر هیات اروپایی به ایران می‌آید و به سراغ معاندین و کسانی که مخالف جمهوری اسلامی ایران هستند می‌رود قابل قبول نیست و گویا ماموریتشان فقط همین است.

نقوی‌حسینی تصریح کرد: باید دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه تجدیدنظر کند و اجازه ندهد کسی در امور داخلی ما به این شکل دخالت کند لذا این اقدام را محکوم می‌کنیم چرا که برخلاف عزت و اقتدار ملت ایران است.

وی در ادامه یادآور شد: ملاقات‌ها و مصاحبه‌ها به عزت و اقتدار ملت ایران لطمه می‌زند و دخالت در امور داخلی کشور ماست. تکرار این حوادث ما را نگران می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: به شدت با دستگاه دیپلماسی برخورد می‌کنیم و باید سازوکار این موضوع را کمیسیون تعیین کند.

دیدار اشتون با یکی از فعالان فتنه دهن‌کجی و اهانت به ملت ماست/ مسئولان وزارت امور خارجه توضیح دهند
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدار کاترین اشتون با یکی از فعالان فتنه گفت: دیدار اشتون با یکی از فعالان فتنه دهن کجی و اهانت به ملت ماست.

“فتح الله حسینی” نماینده مردم قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران  در واکنش به دیدار کاترین اشتون با یکی از فعالان فتنه گفت: وقتی یک مسئول خارجی برای دیدار با مقامات کشورمان درخواست می‌دهد ما احترام گذاشته و موافقت می‌کنیم.

وی افزود: این که این مقام مسئول غربی با حضور در ایران از موقعیت و جایگاه خود سواستفاده کرده و با یک فعال فتنه دیدار می‌کند جای تاسف دارد.

نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب تصریح کرد: ما نباید اجازه بدهیم تا مقامات غربی ضمن سفر به ایران در امور داخلی کشورمان دخالت کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دیدار کاترین اشتون با یکی از فعالان فتنه دهن‌کجی و اهانت به ملت ماست.

حسینی تاکید کرد: در این راستا از مسئولان وزارت امور خارجه توضیح خواهیم خواست چرا که باید این موضوع را مدیریت می‌کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر چند به مذاکرات ۱+۵ با ایران خوش‌بین نیستیم اما از آن حمایت می‌کنیم ولی اجازه نخواهیم داد حق ملت پایمال شود.

نماینده مردم قصر شیرین، گیلاینغرب و سرپل ذهاب ضمن خوب ارزیابی کردن سفر کاترین اشتون به تهران گفت: نباید وی خارج از چارچوب رفتار می‌کرد.

حقیقت پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اشتون حق دخالت در امور ایران را ندارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدار کاترین اشتون با یکی از فعالان فتنه گفت: آن ها حق دخالت در امور ایران را ندارند.

“منصور حقیقت‌پور” نماینده مردم اردبیل درگفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در واکنش به دیدار “کاترین اشتون” با برخی محکومان فتنه گفت: مسئولان غربی و حتی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حق دخالت در امور ایران را ندارد.

وی افزود: مقاماتی که به ایران سفر می‌کنند باید براساس پروتکل‌های کشور اقدام کنند بنابراین نباید به هیچ وجه دخالت در امور ایران به آنان داده شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آیا آن‌ها به ما اجازه خواهند داد در امورات داخلی آن‌ها از جمله درباره زورگویی غرب به دختران باحجاب ورود کنیم، پس ما نیز نباید اجازه دخالت به آن‌ها بدهیم.

حیدرپور :

دیدار”اشتون” با فعالان فتنه نقض رفتارهای متعارف دیپلماتیک است/وزارت‌خارجه پاسخگو باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دیدار”اشتون” با فعالان فتنه را نقض رفتارهای متعارف دیپلماتیک خواند و گفت: وزارت‌خارجه باید در این مورد پاسخگو باشد.

عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دیدار “کاترین اشتون” با فعالان فتنه، اظهار داشت: حضور اشتون در جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار دوجانبه بین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئولین جمهوری اسلامی ایران بود و علی‌القاعده خارج از این دیدارها، ملاقات‌های دیگری پیش‌بینی نشده بود.

وی با بیان اینکه اقدام کاترین اشتون در دیدار با فعالان فتنه نقض رفتارهای متعارف دیپلماتیک است، گفت: لازم است وزارت خارجه در این راستا تذکرات لازم را به وی اعلام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: همچنین باید نحوه برنامه‌ریزی این دیدارها و اینکه این ملاقات‌ها از چه مبادی ترتیب داده شده از سوی وزارت خارجه بررسی شده و دستگاه دیپلماسی پاسخگوی این اتفاق باشد.

اضافه می‌شود؛ خانم کاترین مارگارت بورنس اشتون دیپلمات ۵۸ ساله‌ای اهل انگلستان عصر روز شنبه (۱۷ اسفندماه) با استقبال سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان وارد تهران شد.

در این سفر مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون و هیلگا اشمیت معاون کاترین اشتون و لیزا دوست خبرنگار بی بی سی جهانی مسئول سیاست خارجی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را همراهی می‌کردند.

کاترین اشتون با “حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی” رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

همچنین اشتون در بدو ورود به تهران با برخی افراد از جمله نرگس محمدی (محکوم فتنه ۸۸)، مادر ستار بهشتی و برخی دیگر از فعالان زن دیدار داشته است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=28173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x