تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
1

ارتقاء سلامت جامعه در گرو “سلامت پرستاران”/وضعیت پرستاران در بخش خصوصی مساعد نیست

  • کد خبر : 27540
  • 17 اسفند 1392 - 8:39
ارتقاء سلامت جامعه در گرو “سلامت پرستاران”/وضعیت پرستاران در بخش خصوصی مساعد نیست

چند سالی از بیان مطالبات پرستاران در رسانه‌ها می‌گذرد اما هنوز مشکلات این قشر زحمت کش به قوت خود باقی است.

 

کمال مهر: علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: بر همگان محرز است که پرستاری شغلی پر زحمت و طاقت فرسا است و با رنج زیادی همراه است و آنچه رنج این شغل را کمتر می‌کند اهمیت دادن به خواسته‌ها و مطالبات آنهاست، چیزی که هنوز با تغییرات گوناگون در مدیران کشور اعمال نشده است.
 وی گفت: در هیچ جای دنیا پرستاران از وضعیت کشور ما برخوردار نیستند و از شرایط کاری و معیشتی بسیار استانداری بهره می‌برند، صحبت ما رسیدن به استانداردهای جهانی برای این قشر نیست بلکه من اعتقاد دارم اهمیت دادن به بخشی از مطالبات منطقی این قشر انگیزه کاری آن‌ها را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه بخشی از پازل عدالت در سلامت در گرو بهبود وضعیت پرستاران است، خاطر نشان کرد: زمانیکه یک پرستار از لحاظ معیشتی تامین شود و برای گذران زندگی خود محتاج ۲-۳ شیفت کار کردن نباشند، سلامت جسمی و روحی بیشتری برای پرستاری کردن از بیماران خواهند داشت.
 سلامت پرستاران سلامت جامعه را به همراه دارد
 احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما عدالت در سلامت رعایت نمی‌شود و یک جراح برای یک عمل میلیون‌ها تومان درآمد دارد و پرستاری که بیمار را پس از جراحی تحویل می‌گیرد و استرس و اضطراب مراقبت و پرستاری را بر دوش می‌کشد یک دویستم آن جراح حقوق دریافت می‌کند که این تبعیض عادلانه نیست.
وی با بیان اینکه حقوق پرستاران کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد، افزود: وضعیت پرستاران در بخش خصوصی اصلا رضایت‌بخش نیست و به علت نبود نظارت در بخش خصوصی از پرستاران در این بخش سوء استفاده می‌شود که البته این مشکلات در سایر رشته‌ها از جمله علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی هم به شدت دیده می‌شود.
وی یادآور شد: اگر بتوان قوانین را اصلاح کرد یا قانونی جدید به تصویب رساند که پرستار در درصدی از درآمد پزشک مثلا یک درصد از درآمد یک عمل جراحی با پزشک شریک شود شاید بتوان تا حدی خستگی ناشی از مشکلات را در این قشر کاهش داد.
 کاهش ساعت کاری پرستاران رویایی دست نیافتنی
دکتر شهلا میرگلو بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: پرستاران نیز همچون سایر قشر‌ها مطالباتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد از جمله تبعیضی که در کارانه پرستاران و پزشکان وجود دارد در صورتیکه بار کاری روی پرستار چند برابر پزشک است.
وی گفت: علیرغم تصویب قانون کاهش ساعت کاری پرستاران هنوز این مهم تحقق نیافته است و ما شاهد چند شیفت کار کردن پرستاران در پی مشکلات مالی هستیم.
 توجه به اخلاق پرستاری در دانشگاه‌ها مغفول مانده است
وی گفت: اگر چه پرستاران دروس تخصصی خود را در دانشکده‌های پرستاری می‌گذرانند اما در بسیاری از موارد شکایت از این قشر متوجه نبود اخلاق مداری و مراعات حال بیمار می‌شویم که بخشی از آن به دلیل مشکلات مالی و فشار کاری بر روی پرستاران است و بخشی هم به علت توجه نکردن متون درسی پرستاران به اخلاق پرستاری است، چیزی که جای خالی آن در دانشکده‌ها به شدت احساس می‌شود.
وی یادآور شد: وزارت بهداشت باید به تیم پرستاری تغییر نگرشی عمیق داشته و با سرمایه گذاری در مناطق محروم و نیازمند شرایط بهتری را برای بیماران و خود قشر پرستاران فراهم سازد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=27540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x