تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بی.بی.سی اسراییل را رسوا کرد/ رابطه مذاکرات با کشف کشتی اسلحه

  • کد خبر : 27425
  • 16 اسفند 1392 - 10:08
بی.بی.سی اسراییل را رسوا کرد/ رابطه مذاکرات با کشف کشتی اسلحه

بی بی سی، سناریوسازی کشتی توقیف شده را، اتفاقی و تصادفی ندانست.

به گزارش خبرنگار کمال مهر، پایگاه اینترنتی شبکه خبری بی.بی.سی در تحلیلی، ادعای مقامات رژیم صهیونیستی درباره توقیف یک “کشتی حامل سلاح‎‌ از ایران که البته توسط ستاد نیروهای مسلح ایران تکذیب شد را با ماجرای «کشتی کارین آ» در ژانویه ۲۰۰۲ شباهتی تامل برانگیز دانست.

به نوشته این شبکه خبری انگلیسی، در آن زمان نیز (درست مانند امروز) در میانه فرایند لرزان تنش زدایی میان دولت اصلاح طلب و آمریکا، اسراییلی ها خبر از کشف یک کشتی “اسلحه ایرانی” در دریای سرخ دادند که عازم غزه بوده است، ماجرایی که بعدها، به «پرونده کارین آ» معروف شد.

بی.بی.سی افزود: انتشار خبر کشتی کارین آ که درست مانند امروز با پوشش خبری گسترده رسانه های اسراییلی همراه بود، با واکنش شدید دولت اسراییل و سپس آمریکا مواجه شد و بعد از ۲۶ روز از این واقعه بود که “جرج بوش” رییس جمهور وقت آمریکا در سخنانی غیرمنتظره ای، ایران را عضو “محور شرارت” دانست و  آنچه در هفته های بعد به وقوع پیوست، عبارت از نقش بر آب شدن مجموعه تلاش های دولت محمد خاتمی برای تنش زدایی با واشنگتن بود و بدون تردید ماجرای کشتی کارین – آ بر “فضای سیاسی” نوظهور میان ایران و آمریکا به طور موثر تاثیر گذاشت.

این شبکه خبری وابسته به خاندان سلطنتی انگلیس در ادامه می نویسد: امروز نیز، درست در میانه تلاش های بی سابقه دولت ایران برای رفع تنش با آمریکا، سر و کله یک کشتی اسلحه در دریای سرخ پیدا شده که می‌تواند بر سازوکار سیاسی لرزان شکل گرفته میان دو دولت موثر باشد.

در مورد ماجرای اخیر شاید هرگز نتوان با قاطعیت قضاوت کرد که طراحان ماجرا چه کسانی هستند، اما شباهت این ماجرا و پرونده کارین آ، گمانه زنی هایی مشخص را به ذهن متبادر می کند، مثل اینکه هدف اصلی کشتی، نه سواحل غزه، که میز مذاکرات تهران و واشنگتن باشد.

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=27425

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x