تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

اگر به سردادن شعار اکتفا کنیم مردم ناامید می‌شوند/ مسئولان مسائل را جدی بگیرند/ مذاکره کنندگان عقب نشینی نکنند

  • کد خبر : 26599
  • 13 اسفند 1392 - 15:18
اگر به سردادن شعار اکتفا کنیم مردم ناامید می‌شوند/ مسئولان مسائل را جدی بگیرند/ مذاکره کنندگان عقب نشینی نکنند

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: تجربه نشان داده که اگر به سردادن شعار اکتفا کنیم مردم ناامید می‌شوند لذا باید در عرصه عمل خود را ثابت کنیم.

 

به گزارش کمال مهر، “آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی” رئیس مجلس خبرگان در پانزدهمین اجلاس خبرگان دوره چهارم که صبح امروز (سه‌شنبه ۱۳ اسفند ماه) در محل مجلس قدیم برگزار شد، اظهار داشت: اجلاس امروز به مناسبت اوضاع و احوال کشور و رسالتی که بر دوش مجلس خبرگان رهبری است برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در ابتدای سال ۹۲ گفت: تذکر معظم له به عنوان شعار و ایثار در حماسه سیاسی و اقتصادی مسئله‌ای بود که همواره مورد تاکید همگان است.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری تشدید تحریم‌ها از سوی غرب موجب شد که حماسه سیاسی و اقتصادی به اقتصاد مقاومتی تفسیر،‌ برنامه ریزی و به دولت ابلاغ شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مجلس خبرگان در جایگاه حراست و صیانت از قوه رهبری لازم و مفید می‌داند که نکاتی را در این خصوص تذکر و تاکید کند.

آیت‌الله مهدوی کنی بیان داشت: شعار و برنامه‌های اصولی که هرساله از سوی مقام معظم رهبری بیان می‌شود، تنها به برنامه‌های معمولی، همایش، سمینار و سخنرانی‌ها بسنده و تفسیر نشود.

وی گفت: گاهی سابقه داریم که برای احترام به شعار‌ها تنها به برگزاری مجالس و همایش‌ها اقدام می‌کنیم مخصوصا در رسانه‌ها، علی الخصوص رسانه ملی این امر یعنی بسنده کردن به شعار‌ها مشاهده می‌شود.

*اجرایی شدن برنامه‌های عملی و اجرایی از سوی قوای سه گانه جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه علاوه بر شعار‌ها هزینه‌های زیادی هم بدون گرفتن نتیجه مصرف می‌شود و امید است که برای تاکید سران قوا و دعوتی که مقام معظم رهبری از روسای سه قوه داشته، بتوانیم برنامه‌های عملی و اجرایی را دنبال کنیم تا مردم آثار آن را مشاهده کنند.

وی تاکید کرد: مهم این است که دولت محترم، مجلس و قوه قضائیه بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند و مقام معظم رهبری نیز با دعوت از روسای ۳ قوه تاکید کردند که برنامه عملی و اجرایی به دنبال داشته باشند تا مردم آثار آن را ببینند.

*تعامل و برقراری روابط میان کشور‌ها امری طبیعی است

آیت الله مهدی کنی بیان داشت: تفسیری که برای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ارائه شد معنایش این نیست که ما نیازی به خارج نداریم چرا که تعامل و برقراری روابط میان کشور‌ها امری طبیعی است، بلکه ما باید خود را متکی به کمک خارجی‌ها ندانیم.

وی ادامه داد: برخی از وابستگی‌ها به خارج موجب می‌شود که دشمن در اجرای برنامه‌های نادرستش علیه ایران امیدوار شود و ملت ما می‌تواند در این میان به امکانات مادی، فرمان‌های اجتماعی، مالی، انسانی به دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و علما تکیه کند.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به علاقه ملت ایران به استمرار کشور و انقلاب و همچنین آزادی موجود در این ۳۵ سال تصریح کرد: دولت و سایر قوا می‌توانند با تکیه بر این سرمایه عظیم بهره برداری‌های لازم را انجام دهند و وابستگی‌ها را به خارج کم کنند.

آیت‌الله مهدوی کنی ادامه داد: قطعا با تکیه بر اعتقادات مذهبی خداوند به ما همانطور که تاکنون کمک کرده از این به بعد نیز در ادامه راه به ما یاری خواهد رساند چرا که کسانی که با مجاهدت پیگیر رفع مشکلات هستند از خداوند الهام لازم را می‌گیرند.

*باز شروع به سردادن شعار کردیم/ اگر به سردادن شعار اکتفا کنیم مردم ناامید می‌شوند

رئیس مجلس خبرگان رهبری به خواسته و مطالبه این مجلس اشاره و افزود: امیدواریم که مسئولان به شعار‌ها و برگزاری همایش‌ها و نمایش‌ها در تحقق شعار سال تکیه نکنند چرا که برداشت ما اینگونه است که باز شروع به سردادن شعار کردیم و در رسانه با دعوت از مسئولان و اندیشمندان فقط می‌خواهیم شعار دهیم و البته تجربه نشان داده که اگر به سردادن شعار اکتفا کنیم مردم ناامید می‌شوند لذا باید در عرصه عمل خود را ثابت کنیم.

*مسئولان مسائل را جدی بگیرند/ رجزخوانی در جنگ مطلوب و مفید بود

وی ادامه داد: تذکر من این است که مسئولان مسائل را جدی بگیرند و انشاءالله ما دعاگوی آن‌ها خواهیم بود، چرا که دعای علما اثر واقعی دارد و لفظی نیست.

آیت‌الله مهدوی کنی ادامه داد: رجزخوانی در جنگ مطلوب و مفید بوده و حتی موجب تقویت سربازن شده اما در کارهای زیربنایی تنها رجزخوانی کفایت نمی‌کند و ما سربازانی را می‌خواهیم که کار اجرایی کنند لذا امیدواریم که قوای سه گانه با کمک و همکاری یکدیگر تمامی کارهای اجرایی را انجام داده و دیگران را ناامید کنند تا دشمنانی که از طریق اعمال فشار و تحریم‌ها به مردم قصد از بین بردن انقلاب را دارند از اقدامات خود ناامید شوند.

*باید مردم با صبر، کار، قناعت و همکاری با دولت برای پیشبرد امور همکاری‌های لازم را داشته باشند

آیت الله مهدوی کنی در توصیه‌ای خطاب به ملت ایران گفت: همانطور که طی ۳۵ سال اخیر با وجود فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان به منظور حفظ آزادی سختی‌های زیادی را تحمل کردند، بازهم می‌توانند در پایداری و اثبات انقلاب اسلامی تلاش کنند، لذا باید با صبر و کار و قناعت و همکاری با دولت برای پیشبرد امور همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی به اسراف از سوی مردم در انرژی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه علی رغم نعمت‌های فراوانی که خداوند به ما عطا نموده، به عنوان کشوری پرمصرف در بحث انرژی‌ها شناخته شده‌ایم، حتی بیشتر از کشوری همچون چین به مصرف انرژی می‌پردازیم.

*در صورت اسراف بیش از حد در انرژی قطعا کشور موفقی نخواهیم بود

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: در صورت اسراف بیش از حد در انرژی قطعا کشور موفقی نخواهیم بود، چرا که جامعه‌ای مورد محبت خداوند قرار می‌گیرد، زمینه‌های پیشرفت هم برایش فراهم می‌شود، لذا ما باید از خودمان، مردم، رسانه‌ها و حتی علما به عنوان راهنما همه را به قناعت دعوت کنیم.

آیت الله مهدوی کنی ادامه داد: زمانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود ذکر کرده بود که نان و پنیر می‌خورد و مردم می‌پرسیدند مگر رئیس مجلس هم نان و پنیر می‌خورد؟

*سلامت جامعه به قناعت کردن است

وی با بیان اینکه قناعت کردن یکی از اصول سبک زندگی است، گفت: سلامت جامعه به قناعت کردن است و ما باید به عنوان مسئولان و رهبران مجلس خبرگان این مسائل را عملا رعایت کنیم و امیدواریم با اقدامات و رعایت مردم در مباحث اقتصادی بتوانیم به اهداف خود برسیم.

*بسیاری از مردم در کشور ما تحت فشارند/ موافق نیستیم که عده‌ای فقیر و عده‌ای پولدار وجود داشته باشند

آیت‌الله مهدوی کنی به فرا رسیدن ایام نوروز و کمک‌های مردمی از سوی نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم در کشور ما تحت فشارند و باید مسئولان از جمله کمیته امداد به همه محترمانه کمک کنند لذا ما موافق نیستیم که عده‌ای فقیر و عده‌ای پولدار به معنای تبعیض در کشور وجود داشته باشند.

وی با بیان اینکه تفاوت میان افراد وجود دارد، گفت: باید با وجود تفاوت‌ها همگی در خدمت هم باشیم و فقر مسئله‌ای زاییده ظلم و جهل و حتی تنبلی است.

*بنا به اظهار تیم مذاکره کننده آن‌ها در مقام حفظ اصول و حقوق ملت ایران عمل می‌کنند/ مسلما آن‌ها در طول مذاکره تمام اصول را حفظ می‌کنند

رییس مجلس خبرگان رهبری به مسئله انرژی هسته‌ای کشور و تلاش‌های تیم مذاکره کننده در روند مذاکرات اشاره و خاطرنشان کرد: بنا به اظهار تیم مذاکره کننده آن‌ها در مقام حفظ اصول و حقوق ملت ایران عمل می‌کنند و تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز عبور نخواهند کرد چرا که دولت ما مردمی و اسلامی است و مسلما آن‌ها در طول مذاکره تمام اصول را حفظ می‌کنند.

*مذاکره کنندگان عقب نشینی نکنند

وی افزود: مذاکره کنندگان به پشتیبانی مردم و مقام معظم رهبری هیچ گونه عقب نشینی نکنند، چرا که انسان همواره باید پشتیبان داشته باشد و انشاءالله خداوند کمک خواهد کرد

آیت الله مهدوی کنی با اشاره به مسائل فرهنگی موجود در کشور گفت: گاهی تصور می‌شود که برای پیشرفت اینگونه مسائل به طور کلی باید اعلام آزادی کنیم و حریم‌ها را بشکنیم برای خاطر اینکه عده‌ای راضی شوند.

*مردم آزادی را در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تفسیر می‌کنند

وی افزود: مردم آزادی را در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تفسیر می‌کنند، آنچه را که می‌فهمند بگویید لذا برای پیشرفت کشور نیاز به آزادی است و باید به هویت آزادی تکیه کنیم.

آیت‌الله مهدوی کنی اظهار داشت: معنای آزادی اینگونه نیست که ما اعلام کنیم که هرچه را می‌خواهید بگویید و این یعنی اینکه با اعلام یک مسئول که می‌گوید آزادید هرچه را که می‌خواهید بگویید حریم‌ها را بشکنید و این روش پیامبر(ص) نیست، روش پیامبر، امام(ره)، مقام معظم رهبری و علما نیست بنابراین باید حریم‌ها را حفظ کرد.

*نباید به دست خودمان حریم‌ها را بشکنیم

رئیس مجلس خبرگان ادامه داد: اینکه در این ایام روزنامه‌ای چیزی را می‌نویسند همچون سلمان رشدی درست نیست و جایی که به پیامبر(ص) و مقدسات ما توهین شود، نباید به دست خودمان حریم‌ها را بشکنیم.

آیت الله مهدوی کنی ادامه داد: روزی یک مسئول نزد من آمد و گفت “بهتر است گشت ارشاد را کنار بگذارید” که در پاسخ گفتم اگر وجود آن را مصلحت نمی‌دانید چرا اعلامش می‌کنید، چرا که عده‌ای به دنبال بهانه هستند که بگویند مسئول یک کشور این حرف را زده است که البته این موضوع مربوط به دوره آقای دکتر روحانی نیست.

*حفظ حدود به وسیله مسئولان از لوازم است

آیت الله مهدوی کنی با تاکید بر اینکه در حفظ حریم‌ها باید تعصب داشته باشیم، گفت: نمی‌توانیم همه چیز را یکدفعه اصلاح کرد و در اسلام هم روش و رویه اینگونه نبوده است. حفظ حدود به وسیله مسئولان از لوازم است.

آیت الله مهدوی کنی به تداخل و هماهنگی ایام نوروز با ایام فاطمیه(س) اشاره و خاطرنشان کرد: حفظ و اجرای آداب و رسوم و سنت از سوی ایرانیان همواره وجود داشته، اما آنچه که مسلم است، اینکه شیعیان همیشه حرمت ایام عزاداری را حفظ کرده‌اند و در این ۳۵ سال تداخل اینگونه مراسم‌ها با ایام نوروز را بسیار شاهد بودیم که مسلمانان مومن ایرانی با حفظ آداب و رسوم ایرانی حرمت ایام عزاداری را حفظ کرده‌اند.

وی به کشتار مسلمانان در آفریقا اشاره و افزود: اقداماتی که اکنون در دنیای مدرن در حال رخ دادن است مربوط به عصر حجر است و ما مجلس خبرگانی‌ها اظهار نفرت و برائت از اینگونه اقدامات می‌کنیم و به تمامی برادران مسلمان خود در سوریه، بحرین که با این روش از سوی دولت‌هایشان و یا اشخاص خارجی مواجه می‌شوند اظهار برائت می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم.

*دولت در حد توانش به برادران مسلمان خود کمک کند

وی افزود: دولت در حد توانش به برادران مسلمان خود کمک کند.

آیت الله مهدی کنی در پایان با تشکر از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن خاطرنشان کرد: حضور گسترده مردم در راهپیمایی به دلیل احساس خطری بود که ما کردیم.

وی یاد برخی از اعضای خبرگان رهبری را گرامی داشت و افزود:‌ آیت الله خرم آبادی دیگر در مجلس ما نیستند. روح‌شان شاد و خداوند روح این عزیزان را با اجدادشان محشور بفرماید.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهارات خود بخش‌هایی از پیام امام راحل مشهور به منشور روحانیت را قرائت کرد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=26599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x