تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بلایی که سر ایران آوردند

  • کد خبر : 26201
  • 12 اسفند 1392 - 8:19

  روزنامه ایران، یکی از پرشمارگان ترین روزنامه های کشور که به عنوان روزنامه دولت شناخته می شود، در دوره حیات قریب به ۲۰ ساله خود شاهد فراز و نشیب هایی بوده که داستان های آن نه تنها برای دست اندرکاران رسانه ها بلکه برای عموم مردم نیز خواندنی و شنیدنی است. کمال مهر فرارو […]

 

روزنامه ایران، یکی از پرشمارگان ترین روزنامه های کشور که به عنوان روزنامه دولت شناخته می شود، در دوره حیات قریب به ۲۰ ساله خود شاهد فراز و نشیب هایی بوده که داستان های آن نه تنها برای دست اندرکاران رسانه ها بلکه برای عموم مردم نیز خواندنی و شنیدنی است.

کمال مهر فرارو در ادامه نوشت: از آنجا که در هفته های اخیر مطالبی در مورد روزنامه ایران در گوشه و کنار مطرح شده است، خبرنگار فرارو بر آن شد تا با بررسی مطالب و خبرهایی که در گفت گو با افراد مطلع و بررسی اطلاعات موجود به دست آورده است، گزارش کوتاهی در مورد مسایل مالی این روزنامه تهیه کند.

 

روزنامه ایران در کنار چند روزنامه دیگر مانند ایران ورزشی، ایران دیلی(انگلیسی)، الوفاق( به زبان عربی) و ایران سپید( ویژه نابینایان) در “موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران” تولید و منتشر می شود.

 

این موسسه با داشتن هیات امنایی متشکل از ۳ مقام حقوقی و دولتی، از نظر امور مالی و اقتصادی، خصوصی تلقی می شود و صاحب امتیاز این روزنامه ها خبرگزاری جمهوری اسلامی است ولی موسسه ایران به عنوان ناشر روزنامه ها از هیچ گونه ردیف و بودجه دولتی برخوردار نیست و به عنوان یک موسسه خصوصی شناخته می شود و در طول سال های گذشته نیز عمدتا درآمد این روزنامه از راه درج آگهی و تک فروشی تامین شده است. این نکته ای است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد و بسیاری تصور می‌کنند که بودجه روزنامه ایران توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی با وزارت ارشاد پرداخت می شود.

 

اما در دولت دوم احمدی نژاد( دولت دهم) به دلیل کاهش آگهی های تبلیغاتی و نیز کاهش تیراژ این روزنامه از یک سو و از طرفی افزایش هزینه ها، این موسسه با مشکلات مالی مواجه شد و در اواخر دوره دولت دهم یعنی سه ماهه اول سال ۹۲ برای کاهش فشار مشکلات بر موسسه ایران، دولت وقت مبلغ ۱۴ میلیارد تومان به عنوان کمک به موسسه پرداخت کرد ولی این مبلغ نیز برای رفع بحران مالی کفایت نکرد.

 

پس از تغییر دولت و روی کارآمدن دولت روحانی و تغییر مدیریت موسسه ایران، علاوه بر ۱۲ میلیارد تومان بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی، بیش از ۱۵ میلیارد تومان بدهی مالیاتی، که آن هم داستان جداگانه‌ای دارد، گریبان مدیران جدید را گرفت.

 

از طرفی تعداد کارکنان این موسسه، اعم از خبرنگاران و کارکنان تحریریه و چاپ و پشتیبانی و بخش های آگهی‌ها و توزیع و شهرستانها که در سال ۸۴ کمتر از ۳۵۰ نفر بود، در هشت سال دوره احمدی نژاد افزایش چشمگیری یافت و در سال ۹۲ به بیش از ۸۰۰ نفر رسید و این در حالی است که هیچ افزایشی در میزان کار و فعالیت موسسه ایران در این سال ها پدید نیامده بود.

 

یکی از مدیران موسسه ایران به خبرنگار فرارو گفت شمار نیروها و بدهی های کلان، یکی از مشکلات بزرگ موسسه در زمان انتقال آن به مدیریت جدید بود و از آن مهم تر فاصله درآمد و هزینه موسسه است که به بیش از دو میلیارد تومان در ماه می رسید و موسسه را هر روز بدهکارتر می کرد.

 

وی گفت: در این مدت اقداماتی برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی صورت گرفت اما کاهش گسترده نیروها به دلایل مختلف نمی توانست به عنوان یکی از راه حل های اصلی در نظر قرار گیرد، گرچه هیچ روزنامه ای در کشور نیست که با این حجم از فعالیت موسسه ایران حتی یک سوم این تعداد کارمند داشته باشد.

 

مدیریت جدید موسسه برای اصلاح وضعیت نابسامان مالی به دلیل بدهی ها و افزایش مستمر مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی و نبود درآمد کافی، حتی با تهدید توقف انتشار روزنامه ها مواجه بود و لذا از دولت یازذهم برای پرداخت بدهی های برجای مانده از دوران مدیران احمدی نژادی، تقاضای کمک کرد.

 

پس ازماه ها پیگیری، مدیران موسسه توانستند مبلغی معادل یک چهارم از بدهی های پیشین را از دولت دریافت کنند و البته یکی از مدیران موسسه می گوید “همراه با دریافت این مبلغ که برای جبران بدهی های قبلی صورت گرفت این پیام را نیز دریافت کردیم که دیگر امکان پرداخت پولی از طرف دولت وجود ندارد و باید خودمان چاره ای بیندیشیم و با استفاده از سایر روش های ممکن، بدهی های قبلی را بپردازیم و موسسه را هم اداره کنیم.”

 

در این بین، در حاشیه مسایل مالی روزنامه ایران و مبحث درآمدهای آگهی های آن در دوران احمدی نژاد ، اکنون خبر های زیاد و قابل تاملی در گوشه و کنار مطرح است اما مدیران موسسه ایران تا به نتیجه رسیدن کامل بررسی ها قصد افشای آن را ندارند.

 

مدیران این موسسه می گویند در ماه های اخیر اقدامات موثری برای کاهش هزینه ها صورت گرفته و بخش قابل توجهی از بدهی‌های کاهش یافته و از طرفی تیراژ روزنامه نیز افزایش چشمگیری داشته است . با تغییراتی که برای افزایش درآمدهای موسسه صورت گرفته، از جمله افزایش آگهی ها در روزنامه و برخی تمهیدات دیگر، مدیران این موسسه انتظار دارند در مدت کوتاهی موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران مشکلات را به طور کامل بر طرف کنند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=26201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x