تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

آنتن نوروزی در اختیار چه کسانی است؟

  • کد خبر : 26025
  • 11 اسفند 1392 - 10:48
آنتن نوروزی در اختیار چه کسانی است؟

طی ۱۰سال اخیر حدود ۴۰ سریال نوروزی برای شبکه های مختلف تهیه و تولید شده که در این بین، حضور برخی از بازیگران، کارگردان ها و تهیه کنندگان چشمگیرتر است. در این گزارش به کارنامه پرکارترین چهره های نوروزی پرداخته ایم …

کمال مهر: طی ۱۰سال اخیر حدود ۴۰ سریال نوروزی برای شبکه های مختلف تهیه و تولید شده که در این بین، حضور برخی از بازیگران، کارگردان ها و تهیه کنندگان چشمگیرتر است؛ در این گزارش به کارنامه پرکارترین چهره های نوروزی پرداخته ایم …

در ۱۱ سال اخیر، بازار داغ رقابت های سریال های مناسبتی نوروز بدجوری داغ شده و خیلی از کارگردان ها، تهیه کنندگان و بازیگران به این میدان وارد شده اند. بعضی از آنها با ساخت یک سریال نوروزی به جمع فعالان این عرصه پیوستند، تجربه به دست آوردند و بعد برای همیشه این عرصه را ترک کردندن. برخی دیگر هم انگار یک جورهایی اسمشان با سریال نوروزی گره خورده و در این سال ها، چندین و چند سریال نوروزی ساخته یا بازی کرده اند.

پیدا کردن رکورددار در زمینه کارگردانی و تهیه کنندگی سریال های نوروزی چندان کار سختی نیست اما وقتی نوبت به بازیگران می رسد یک مقدار مسئله پیچیدگی بیشتری پیدا می کند. با اینکه شاید در نگاه اول به نظر برسد یکی دو بازیگر شاخص، پرکارترین های این عرصه باشند اما بعد از شروع کردن جستجو متوجه می شویم که قضیه آنقدرها هم ساده نیست.

ممکن است یکی از بازیگران فرعی که شاید بازی اش چندان هم در یک سریال به یادها نمانده باشد، پس از محاسبه آثارش، به یکی از پرکارترین های نوروز تبدیل شود و اتفاقا آنهایی که بیشتر به یادها مانده اند کم کم به ته صف نزول پیدا می کنند. به هر حال بعد از جمع و منهای زیاد، در این گزارش به این بازیگران، کارگردان ها و تهیه کنندگان رسیدیم. البته احتمالا بازیگران دیگری هم هستند که در این ایام حضور پررنگی در تلویزیون داشته اند که به دلی لکمبود جا نتوانسته ایم نام آنها را بیاوریم.

پرکارترین کارگردان نوروزی

سیروس مقدم/ ۷ سریال

سیروس مقدم از سال ۸۳ تا الان هفت سریال نوروزی ساخته و می شود گفت که در این ۱۱ سال، فقط چهار نوروز بوده که او در آنها سریالی نداشته. سال ۸۳، با ساخت «بانویی دیگر»، اولینتجربه ساخت سریال نوروزی را به دست آورد که اتفاقا تجربه چندان موفقی هم نبود. بعد از آن از سال ۸۷، سریال «پیامک از دیار باقی» را ساخت و در کنار «مرد هزار چهره» به یکی از سریال های موفق نوروز تبدیل شد.

بعد از این دو تجربه، مقدم از سال ۸۹ به مسیر جدیدی در ساخت سریال نوروزی وارد شد و عزمش را جزم کرد تا هر سال یک سریال برای این ایام داشته باشد. «چهار دیواری»، «پایتخت»، «چک برگشتی»، «پایتخت ۲» و «پایتخت ۳»، سریال هایی است که او در نوروز پنج سال اخیر ساخته.

سعید آقاخانی/ ۵ سریال

با ساخت پنج سریال نوروزی، می توان او را هم از پرکارهای این ایام دانست. او اولین بار با همکاری مهدی مظلومی، سریال «روزگار خوش حبیب آقا» را برای نوروز ۸۶ ساخت. بعد از این تجربه، تصمیم خودش را گرفت که در این عرصه به پای ثابتیتبدیل شود، به طوری که سال ۸۸، ۸۹ و ۹۰ پشت سر هم سریال های «عید امسال»، «زن بابا» و «راه در رو» را برای نوروز کارگردانی کرد. سال ۹۲ گذشته هم قرار بود سریال «خروس» را برای نوروز آماده پخش کند که نهایتا نرسید و در ماه رمضان روی آنتن رفت. او امسال هم با سریال «روزهای بد در» روانه نوروز ۹۳ می شود.

مهران مدیری/ ۳ سریال

«جایزه بزرگ»، مرد هزار چهره» و «مرد دو هزار چهره»، سریال هایی است که مدیری از سال ۸۴ تا ۸۸ در تلویزیون ساخت. این سه سریال در نوروز ۸۴، ۸۷ و ۸۸ توانستند با وجود سریال های موفق دیگر که همزمان در کانال های دیگر روی آنتن می رفت، به عنوان پرمخاطب ترین سریال های نوروزی این سال ها معرفی شوند.

علی شاه حاتمی/ ۲ سریال

سال ۸۲، ۸۳ و ۸۴ پشت سر هم با سریال های نوروزی «خوش رکاب»، «اُ مثبت» و «خوش غیرت»، در تلویزیون حضور داشت اما بعد از ۸۴، دیگر سریال نوروزی نساخت. از آنجایی که «خوش رکاب» از محدوده زمانی در نظر گرفته شده ما در این پرونده خارج است، صرفا به دو سریال این کارگردان بسنده می کنیم.

سایر کارگردان ها

در مدت این ۱۱ سال، کارگردان های بزرگ دیگری هم بودندکه هر کدام شان برای نوروز فقط یک سریال ساختنداما به واسطه آن موفقیت زیادی به دست آوردند. کارگردان هایی مثل مرضیه برومند، محمد حسین لطیفی، حسن فتحی، مسعود ده نمکی و …


پرکارترین بازیگران زن نوروزی

بهنوش بختیاری و فلامک جنیدی، هر دو با بازی در ۵ سریال نوروزی به عنوان پرکارترین بازیگران زن نوروزی شناخته می شوند و ریما رامین فر و بهاره رهنما به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار می گیرند.

بهنوش بختیاری/ ۵ سریال

بازیگر پرکار تله فیلم ها و سریال های کمدی در این ۱۰ ساله در پنج سریال نوروزی حضور داشته تا به شکل بلامنازع عنوان پرکارترین بازیگر زن سریال های نوروزی را به خود اختصاص دهد. البته او برای نوروز ۹۰ سریال «چار چرخ» را آماده پخش داشت که این سریال در آخرین لحظات از کنداکتور حذف و به جای آن «راه در رو» روی آنتن رفت تا به این شکل بهنوش بختیاری بازی در پنج سریال نوروزی را در کارنامه اش ثبت کند.

او طی این سال ها در سریال های نوروزی «جایزه بزرگ»، «قرارگاه مسکونی»، «عید امسال» و «دارا و ندار» بازی کرد که به جز سریال اولی، بازی اش در سه سریال دیگر چندان به چشم نیامد. او امسال در سریال «خوب، بد، زشت» به کارگردانی منوچهر هادی عهده دار یکی ا زنقش های اصلی است.

فلامک جنیدی/ ۵ سریال

فلامک جنیدی هم جزو بازیگران زن پرکار سریال های نوروزی در یک دهه اخیر است. او هم به مانند بهنوش بختیاری در پنج سریال نوروزی بازی کرده اما در یکی از آنها «یعنی «مرد دو هزار چهره» حضوری بسیار کوتاه دارد. او علاوه بر این، در «اُ مثبت»، «جایزه بزرگ»، «مرد هزار چهره» و «فراموشی» هم بازی کرده است.

ریما رامین فر/ ۴ سریال

با اینکه اولین سریال نوروزی اش را سال ۹۰ بازی کرد، اما موفقیت «پایتخت» کافی بود تا او بعد از آنکه به یکی از پرکارترین بازیگران سریال های نوروزی در ۱۰ سال اخیر تبدیل شود. بازی در فصل های دو و سه همین سریال در سال های ۹۱ و ۹۲ و همچنین حضور در سریال «چک برگشتی» که نوروز ۹۱ روی آنتن رفت موجب شد تا ریما رامین فر گوی سبقت را از دیگر بازیگران زن برباید. او حالا بیشتر برای مخاطبان تلویزیون با نقش «هما» همسر «تقی» در سریال پایتخت شناخته می شود.

بهاره رهنما/ ۳ سریال

او تاکنون و در این ۱۰ ساله در سه سریال نوروزی بازی کرده. دوتا از سریال هایش پخش شده و دیگری هم نوروز ۹۳ روی آنتن می رود. حضور کوتاهش در سه اپیزود آخر «مرد هزار چهره» آنچنان گیرا و خوب بود که توانست در بین آن همه کاراکتر فرعی، خودش را در ذهن مخاطبان تثبیت کند.

او بعد از آن در سریال «چک برگشتی» بار دیگر حضور در یک سریال نوروزی را تجربه کرد. بهاره رهنما نوروز ۹۳ سریال «خوب، بد، زشت» برای پخش از شبکه دو دارد تا به این ترتیب با سه سریال نوروزی یکی از پرکارترین بازیگران نوروزی در ۱۰ سال اخیر باشد.


پرکارترین بازیگر مرد نوروزی

مجید صالحی، مهران غفوریان، علیرضا خمسه و علی صادقی، هر چهار نفر، با بازی در ۵ پنج سریال نوروزی، پرکارترین بازیگران مرد این ایام هستند و مهران مدیری، محسن تنابنده و احمد مهرانفر با سه سریال، در جایگاه دوم قرار می گیرند.

مجید صالحی/ ۵ سریال

سال ۸۲ با بازی در سریال «خوش رکاب»، برای اولین بار حضور در سریال نوروزی را تجربه کرد. سال ۸۳ و ۸۴ در سریال نوروزی «اُ مثبت» و «خوش غیرت» بازی کرد. بعد از آن سال ۸۶ با «ترش و شیرین» رضا عطاران وارد نوروز شد و سال ۸۸ در «عید امسال» سعید آقاخانی بازی کرد. بعد از این تجربیات، سال ۹۰ سریال «موج و صخره» را کارگردانی کرد و خودش هم به عنوان بازیگر نقش اول در آن بازی کرد.

مهران غفوریان/ ۵ سریال

سال ۸۶ در سریال نوروزی «قرارگاه مسکونی» جواد رضویان بازی کرد و از سال ۸۸ تا ۹۰ در هر سه سریال نوروزی سعید آقاخانی حضور پیدا کرد. او امسال باز هم به گروه آقاخانی پیوسته و در «روزهای بد در» بازی دارد.

علیرضا خمسه/ ۵ سریال

او سال ۸۷ در سریال نوروزی «مرد هزار چهره» بازی کرد و دو سال بعد با سریال «دارا و ندار» مسعود ده نمکی، یک بار دیگر تجربه بازی در مناسبتی نوروز برایش تکرار شد. با ساخت «پایتخت ۱ تا ۳» او هم در نقش باباپنجعلی در این سریال های نوروزی با مقدم همراه شد.

علی صادقی/ ۵ سریال

او هم مثل غفوریان، سال ۸۶ با بازی در «قرارگاه مسکونی» جواد رضویان، در سریال نوروزی بازی کرد. بعد از آن در «عید امسال» و «زن بابا» با سعید آقاخانی همکاری کرد و سال ۹۰ در سریال «موج و صخره» مجید صالحی بازی کرد. او امسال در سریال «ما فرشته نیستیم» فلورا سام بازی دارد.

مهران مدیری/ ۳ سریال

با اینکه مدیری یکی از پرکارترین کارگردان ها و بازیگران مجموعه های نوروزی دهه ۷۰ تلویزیون است اما در ۱۱ سال اخیر، در سه سریال نوروزی به کارگردانی خودش حضور داشت. سال ۸۴ در سریال «جایزه بزرگ» بازی کرد و سال های ۸۷ و ۸۸ هم با نقش مسعود شصت چی، وارد مناسبت نوروز شد. در واقع بعد از ۸۸ سال و ساخت «مرد دو هزار چهره» از تلویزیون خداحافظی کرد اگر نه قطعا در این سال ها باز هم کارهای دیگری برای این ایام می ساخت.

محسن تنابنده و احمد مهرانفر

این زوج از سال ۹۰ و موفقیت در نقش های تقی و ارسطو، توانستند به شهرت بی نظیری دست پیدا کنند و نهایتا به یکی از پاهای ثابت نوروز تبدیل شوند. بعد از حضور در سریال «پایتخت ۲»، با اینکه احمد مهرانفر در مصاحبه ای گفته بود که تمایلی برای حضور در «پایتخت ۳» ندارد اما با حضورش در پروژه میرباقری ترجیح داد بار دیگر در این سریال بازی کند.


پرکارترین تهیه کننده نوروزی

الهام غفوری/ ۵ سریال

با «چهار دیواری» دور تازه ای از فعالیت های سیروس مقدم شروع شد و همسرش الهام غفوری که تا پیش از این به عنوان مشاور کارگردان با او همکاری می کرد به عنوان تهیه کننده وارد کارزار شد. آنها به خاطر اینکه اولین کار مستقل شان به دور از استرس و با آرامش کامل به سرانجام برسد، خیلی زود یعنی شش ماه قبل از نوروز «چهار دیواری» را کلید زدند وسریال را پیش از نوروز کامل به شبکه تحویل دادند. موفقیت «چهار دیواری»، موقعیت الهام غفوری را به عنوان تهیه کننده تثبیت کرد به نوعی که از آن زمان تاکنون سریال نوروزی شبکه یک به تهیه کننده دیگری واگذار نشده.

او امسال با فصل سه «پایتخت»، پنجمین سریال نوروزی اش را تجربه می کند تا به ترتیب عنوان پرکارترین تهیه کننده سریال های نوروزی در ۱۰سال اخیر را به خود اختصاص دهد.

مهران مهام و ایرج محمدی/ ۴ سریال

معمولا وقتی اسم این دو پای یک سریال می آید، مشخص است که آن سریال، اثری استاندارد و مخاطب پسند است. تهیه کنندگانی که تا مدتی با رضا عطاران باکس رمضان را به تسخیر خود درآورده بودند. آنها پیش از سال ۸۳ تجربه دو سه کار وروزی موفق را داشتند اما در این ۱۰ سال چهار سریال نوروزی کار کردند که موفق ترین شان همان «ترش و شیرین» بود که با عطاران کار کردند. این دو بعد از این تا سال ۸۹ دیگر کار نوروزیتهیه نکردندودر این سال با سریال «زن بابا» بازگشت موفقی به این عرصه داشتند. موفقیت این سریال موجب شد تا نوروز ۹۰ هم شبکه سه سریال نوروزی اش را به این دو بدهد اما ماحصل کار آنها یعنی «راه در رو» چندان موفق از کار درنیامد.

حالا بعد از دو سال غیبت زوج مهم و محمدی بار دیگر با سعید آقاخانی تولید مجموعه نوروزی شبکه سه را برعهده گرفتند که نوروز ۹۳ از این پروژه رونمایی می شود. سریالی که البته قرار بود به کارگردانی محمدحسین لطیفی تولید شود اما فسخ یکطرفه قرارداد از سوی لطیفی موجب شد تا آنها اوباره به سمت آقاخانی بروند.

برادران آقاگلیان

موفقیت «پاورچین» و «نقطه چین» و یکه تازی مهران مدیری در تلویزیون موجب شد تا سریال نوروزی شبکه سه به آنها واگذار شود. اما ماحصل همکاری آنها با مهران مدیری چیز چشمگیری از کار درنیامد و «جایزه بزرگ» تبدیل به یکی از ضعیف ترین کارهای کارنامه مدیری شد. بعد از این ناکامی، آنها چند سال بعد یعنی در سال ۸۷ به اتفاق مهران مدیری یکی از بهترین سریال های تاریخ نوروز را تولید کردند. «مرد هزار چهره» نوروز ۸۷ همه را متحیر کرد اما یک سال بعد فصل دوم این سریال حسابی توی ذوق همه زد. آنها بعد از این دیگر با تلویزیون همکاری نکردند اما با اینحال سومین تهیه کننده پرکار نوروز در این ۱۰ ساله هستند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=26025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x