تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

مداح مثل خلبانی است که هواپیما بلند میکند

  • کد خبر : 25732
  • 10 اسفند 1392 - 12:11

ضرغامی گفت: مداح مانند خلبانی است که هواپیمایی را بلند می‌کند و به فضا می‌برد و پس از آن به زمین می‌آورد. او سازنده هواپیما نیست اما چنان ورزیده است که می‌تواند عده‌ زیادی را با آن به مقصدی معلوم برساند.

کمال مهر: آئین اختتامیه هشتمین سوگواره نواها و اشعار آئینی عصر روز جمعه ۹ اسفند با حضور عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در مجنمع فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

در این مراسم ضرغامی در سخنانی با اشاره به اینکه مداحان عزیز ما هنرمندانی هستند که توسط جامعه اسلامی تربیت شده‌اند، گفت: این افراد هم آموزه‌های دین را در جامعه گسترش می‌دهند و هم افکار عمومی را درست می‌کنند و در کنار آن نیازهای معنوی، هنری،روحی و فطری جامعه را مرتفع می‌کنند.

ضرغامی در ادامه با اشاره به حضور پربرکت مقام معظم رهبری در حوزه شعر به ویژه شعر آئینی گفت: اگر کسی یک دوره از رهنمودهای ایشان در این زمینه را مطالعه کند خواهد دید که همه‌حرف‌ها درباره اشعر آئینی از سوی ایشان زده شده است و در میان همین حرف‌هاست که ایشان عنوان کرده‌اند مداحی چهار رکن دارد: صدای خوش، آهنگ موزون و ملودی تاثیرگذار، لفظ و محتوا که از این میان موضوع لفظ و محتوا به مساله شعر باز می‌گردد و صدای خوش و ملودی به مداح.

وی افزود: صدای خوش امری است که به صورت ذاتی به مداح بر می‌گردد. برخی به صورت خدادادی این استعداد را دارند و برخی هم پس از آموزش آن را به دست می‌آورند. آهنگ و ملودی هم تابع نوآوری‌های مداحان است. در یک کار هنری هم لفظ و هم محتوا در کنار یکدیگر اهمیت پیدا می‌کند اما برخی از ما فکر می‌کنیم که باید به محتوا بیشتر از قالب توجه نشان دهیم و حتی برخی را دیده‌ام که این دو مقوله را به درجه یک و دو تقسیم می‌کنند. اما رهبر معظم انقلاب  به هر دو به یک اندازه اهمیت نشان می‌دهند.

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: محتوای خوب را نمی‌شود در هر قالبی ریخت و ارائه داد. این کار مثل آن است که نوشابه را در آفتابه بریزیم. از سوی دیگر کسی هم که ظرفی زیبا و گرانقیمت دارد نمی‌تواند در آن لجن و آب فاسد بریزد.

وی تاکید کرد: مداح مانند خلبانی است که هواپیمایی را بلند می‌کند و به فضا می‌برد و پس از آن به زمین می‌آورد. او سازنده هواپیما نیست اما چنان ورزیده است که می‌تواند عده‌ زیادی را با آن به مقصدی معلوم برساند.

ضرغامی افزود: این سوگواره باید در کنار موضوع استعدادیابی به مساله تربیت و آموزش نیز توجه ویژه نشان دهد تا سنگ بنای کجی در این زمینه گذاشته نشود. ما عقبه‌ای داریم که سرمایه ماست و هر گونه نوآوری نیز در این زمینه احتیاج به هدایت دارد.

رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد: گاهی یک شعر آئینی دارای کیفیت خوبی است اما قابلیت آمدن به هیئت‌های عزاداری را ندارد. مقام معظم رهبری نیز همواره در این زمینه با این تعبیر اظهار نظر کرده‌اند که ما هم زمین تشنه داریم و هم منابع آب. اما میرآبی که این دو را به هم برساند نداریم.

وی تصریح کرد: ما در کار مداحی به دنبال استفاده تجاری از یک مقوله نیستیم. اما مستعمین و مخاطبان این موضوع باید در جامعه رفته رفته حس کنند که با رشد این مساله در حال مواجه شدن هستند. مقام معظم رهبری هم تاکید داشته‌اند که امروز باید عزاداری‌ها جهت‌دار و مسیر اهداف نهضت‌ عاشورا باشد، باید در عقبه‌شان بستری انقلابی و تاثیر گذار وجود داشته باشد. همچنان که قبل از انقلاب بود.

رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما برای تربیت جامعه به خوراک‌های مناسب نیاز دارد، گفت: شاید بخشی از این خوراک را خودمان تهیه کنیم. اما بخش عظیمی از آن باید توسط جایی غیر از سازمان تولید شود و در این مسیر ما توجه زیادی به مجالسی داریم که می‌تواند مداحی تربیت کند که به ما خوراک بدهد. البته گاهی یک مداحی برای یک مجلس خوب است اما برای پخش در سطح استان و کشور مناسب نیست. بارها در مراسم‌ها عزاداری در خدمت مقام معظم رهبری ایشان به من تاکید کرده‌اند که شور و حال مراسم خوب است اما به درد پخش عمومی نمی‌خورد؛ یعنی برای همه جور آدمی که پای تلویزیون نشسته‌اند مناسب و توام با تاثیر مثبت نیست.

ضرغامی افزود: رسانه ملی آئینه تمام نمای مردم است و رقبای خطرناکی هم دارد که سرمایه‌گذاری فراوانی روی موضوع رسانه انجام داده‌اند. امروزه هزاران شبکه تلویزیونی با موضوع و هدف گذاری ایران تولید شده‌اند و من می‌توانم به صورت علمی اثبات کنم که هیچ کجای جهان مانند ایران قابلیت دریافت شبکه‌های فاسد ماهواره‌ای را ندارد. کما اینکه بزرگترین و پرشبکه‌ترین ماهواره‌ها نیز بر بالای سر ما قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در میدان مبارزه با این شبکه‌های شیطانی یکی از ابزارهای ما مزیت‌ها نسبی ماست و یکی از مزیت‌های نسبی ما هم علاقه مردم به مداحی و مجالس مذهبی است. برخی فکر می‌کنند این برنامه‌ها و پخششان از رسانه ملی مخاطب ندارد. اما به اعتقاد ما مداحی ‌هایی که با ملودی ها و نواهای حرفه‌ای  و فاخر تولید می‌شود ظرفیت اصلی ما برای مقابله با دشمنان است. اگر مداحی خوب از رسانه ملی پخش شود شک ندارم که مردم آن شبکه‌های شیطانی را خاموش می‌کنند و به گوش دادن به آن نواها روی خواهند آورد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=25732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x