تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

کشتی نوح (ع) چگونه ساخته شد؟

  • کد خبر : 25816
  • 10 اسفند 1392 - 16:32

باستان شناسان انگلیسی ادعا کرده اند از روی یک لوح کوچک که چندی قبل به موزه این کشور اهدا شده، دستورالعمل ها و نقشه های ساخت کشتی را استخراج کرده اند که به روایت کشتی نوح (ع) در کتاب مقدس شباهت دارد.

به گزارش کمال مهر به نقل از مجله دانستنی‌ها، باستان شناسان انگلیسی ادعا کرده اند از روی یک لوح کوچک که چندی قبل به موزه این کشور اهدا شده، دستورالعمل ها و نقشه های ساخت کشتی را استخراج کرده اند که به روایت کشتی نوح (ع) در کتاب مقدس شباهت دارد. این لوح کوچک گلی که قدمت آن به ۳۷۰۰ سال قبل می رسد دارای ۶۰ دستخط نوشته است. دست نوشته هایی که به گفته ایروینگ فینگل باستانشناس ارشد موزه بریتانیا، دستورالعمل ها و راهنماهای ساخت کشتی بزرگ و ماجراهای مربوط به کشتی نوح است.
فینگل یکی از معدود باستانشناسانی است که می تواند خط بابلی متداول در هزاره های قبل از میلاد را بخواند. براساس محتویان این لوح ادعا می شود کشتی نوح به شکل یک بیضی بسیار بزرگ با مساحت حدود ۳۶۰۰ متر مربع ساخته شده بود که حدود دو سوم مساحت یک زمین فوتبال است.

ساخت آن از نحوه بافت یک نوع سبد ریسمانی شکل الهام گرفته بوده و از درون و بیرون قیراندود شده بود. فینگل می گوید این طرح نمونه غول آسای نوعی کشتی بوده که مردمان بابل در آن زمان دانش ساخت نمونه های کوچکترش را داشته اند. همچنین او می گوید ساختارهایی شبیه به این را تا نیم قرن پیش می شد در رودخانه های عمیق منطقه خاورمیانه دید.

به گفته این باستان شناس، در این لوح کوچک اشاره می شود که قدرت الهی سیلاب بزرگی را به راه انداخت. همه حیوانات برای نجات از سیلاب به عرشه این کشتی برده شدند و حتی به عبارت معروف «جفت با جفت» نیز اشاره می کند دکه در حقیقت نحوه گزینش و ورود جانوران به کشتی را توضیح می دهد.

این لوح بابلی را چندی پیش یک شهروند انگلیسی به موزه اهدا کرده است. پدر این شخص لوح را در زمان جنگ جهانی دوم در محل خدمتش در عراق امروزی یافته و به خانه برده بود. با اینحال نوشته های روی این روح مشخص نمی کند که سرنوشت این کشتی چه شده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=25816

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x