تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

فاجعه سونامی مسکن در راه است

  • کد خبر : 25382
  • 08 اسفند 1392 - 10:48
فاجعه سونامی مسکن در راه است

آینده بازار مسکن مبهم است. خریداران به امید کاهش قیمت ها نشسته اند و از سویی دیگر گفته می شود وام ساخت دیگر به متقاضیان داده نمی شود و قیمت تراکم ها نیز افزایش یافته است. رییس انجمن انبوه سازان می گوید سونامی افزایش قیمت ها در راه است .

به گزارش گروه اقتصادی «کمال مهر» ، چند وقتی است که بازار مسکن دیگر خریدار ندارد. حتی وام های مسکنی که دولتی ها برای خریداران در نظر گرفتند نیز نتوانست داروی درد بازار مسکن باشد.
در شرایط کنونی اقتصاد، اوضاع بازار مسکن نیز پیچیده تر شده است. انباشته شدن تقاضا از یک سو و رکود حاکم بر بازار از سویی دیگر، پیش بینی ها را برای آینده این بازار مبهم ساخته است. مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان  می گوید: «در شرایط رکودی همیشه دولت مردان و تصمیم سازان زمینه را برای ایجاد مشوق ها و بسترهای سرمایه گذاری ایجاد می کنند. در شرایط رکودی کسی رغبتی برای سرمایه گذاری ندارد. به همین علت سرمایه گذاران در این شرایط فرار را بر قرار ترجیح داده و به بازار دلالی روی می آورند. از آنجایی که ما سالی یک ونیم میلیون مسکن نیاز داریم، باید بستر را ایجاد کنیم تا زمان رکود با استفاده از مشوق ها از این وضعیت خارج شویم.»

وی در ادامه می افزاید: «اما اکنون نه تنها مشوق ایجاد نشده است بلکه وام ساخت، تولید و خرید و مسکن مهر تعطیل می شود، حتی یک واحد مسکن حمایتی نیز ساخته نمی شود. در این شرایط کسی رغبتی برای تولید ندارد. در دوسال گذشته در هر سال ۱.۵میلیون تقاضا روی هم انباشته شده است. این تقاضای انباشته شده، دیوارهای سد تقاضا را در سال ۹۳ خواهد شکست.»

او با بیان اینکه «افزایش قیمت تراکم ساخت نیز از میزان ساخت مسکن خواهد کاست و همین موضوع خود عامل دیگر افزایش قیمت ها خواهد بود» می گوید: «تا قبل از نیمه اول سال آینده افزایش قیمت مسکن اتفاق خواهد افتاد. ساختمان جایگاه امنی برای جذب سرمایه گذاری های سرگردان خواهد شد. به دنبال شکست سرمایه های روانه شده به بازار بورس و ارز ، صنعت ساختمان مامن امن سرمایه گذاران است. شاید در مقطعی نیز رکود داشته است اما همیشه سرمایه ها را به خود جذب می کند. بنابراین سرمایه های سرگردان به بازار مسکن وارد شده و همراه با تقاضای انباشته شده در طی این سال ها، منجر به رخداد سونامی مسکن خواهد شد.»
رییس انجمن انبوه سازان کشوری، معتقد است: «سونامی بازار مسکن همه چیز را در هم خواهد شکست. ساختمان با بسیاری از المان های اقتصادی مرتبط است، به طوریکه ۱۲۰۰گروه شغلی با این صنعت در ارتباط هستند. ۷۰درصد اشتغال کشور زیرمجموعه این صنعت است و حجم مبادلات این صنعت ۷۰درصد بالاتر از مبادلات صنعت نفت وگاز است. بعد از سونامی افزایش قیمت بازار مسکن چه کسی می خواهد پاسخگو باشد؟ الان زمانی است که مسئولان باید تصمیم سازی کرده و با اتخاذ سیاست های اساسی کاری کنند در زمان رکود دچار مشکل نشویم.»

مجتبی بیگدلی در مورد میزان افزایش قیمت مسکن نیز می افزاید: «هر زمان سونامی قیمت در بازار مسکن اتفاق افتاده است، در حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰درصد افزایش قیمت داشتیم. این به معنای یک فاجعه است که تمام ارکان اقتصاد را تحت الشعاع قرار می دهد.»

وی تاکید می کند: «یکی از مطالبات بخش خصوصی این است که به جای هزاران میلیارد تومانی که به خودروسازان می دهید، این پول را در قالب وام ساخت به تولید کننده پرداخت کنیم؛ خودروسازانی که با کُره آغاز به کار کرده است ولی کُره در ۷ سال اول به خودروساز برتر دنیا تبدیل شده است و ما از آخر اول شدیم. هر روز نیز به این صنعت تزریق می کنیم.»

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=25382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x