تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

این غذای خوشمزه باعث آلزایمر می‌شود

  • کد خبر : 25020
  • 07 اسفند 1392 - 8:32
این غذای خوشمزه باعث آلزایمر می‌شود

پژوهشگران هشدار دادند که گوشتهای کباب شده و یا سرخ شده به دلیل تولید مواد شیمیایی مضر، باعث افزایش خطر ابتلای افراد به بیماری آلزایمر یا زوال عقل می‌شود.

 

 

به گزارش کمال مهر، پژوهشگران آمریکایی تأکید کردند که مواد معروف به (Advanced glycation ends )  که به صورت اختصاری تحت عنوان (AGEs)  شناخته می‌شوند، موجب ابتلای افراد به بیماری‌هایی می‌شود که مشابه به اختلالاتی است که اعضای بدن به دلیل سالخوردگی و یا روش بد زندگی و یا نوع تغذیه به آن دچار می شوند. این اختلالات همچنین با بیماری‌هایی مانند نوع دوم قند خون مرتبط است.
بر اساس این تحقیقات، موشهایی که غذاهای حاوی مقادیر بسیاری از مواد (AGEs )  استفاده کردند، دچار تراکم پروتئین های خطرناکی در مغز و ضعف فعالیتهای شناختی شدند.
پژوهشگران تأکید کردند که نتایج این تحقیقات بسیار شگفت انگیز است ولی موجب رسیدن به پاسخ‌های قطعی نمی‌شود.
هنگامیکه پروتئین‌ها یا چربی‌ها با قند واکنش نشان می‌دهد، مواد‌ (AGEs ) به وجود می‌آید. این فرایند به صورت طبیعی هنگام پخت و پز روی می‌دهد.
پژوهشگران دانشکده پزشکی “ایکان” در نیویورک آزمایشی را برای اطلاع از تأثیر این مواد بر موشها و انسانها انجام دادند.
البته از سویی این پژوهش امیدوار کننده است. زیرا نشان می‌دهد که افراد باید چه روشهایی را برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماریهای زوال عقل در پیش بگیرند. امری که در نهایت برای همگان بسیار مثبت خواهد بود.
بر اساس آزمایشهایی که روی جانوران انجام شده و در مجله آکادمی ملی علوم منتشر شده است، غذاهایی که حاوی مقادیر بسیاری (AGEs ) می‌باشد، بر فعل و انفعالات شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارند.
این امر همچنین موجب تراکم پروتئین‌های “املوید بتا” در مغز و در نهایت ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل می شود.
موشهایی که غذاهای حاوی مقادیر بسیاری (AGEs ) را مصرف کردند، عملکرد ذهنی و بدنی بسیار کمی داشتند.
همچنین بررسی های انجام شده روی افراد ۶۰ ساله نشان داد که بین افزایش میزان مواد (AGEs ) و اختلالات ذهنی ارتباط وجود دارد.
بر اساس این تحقیقات، مهمترین مسأله این است که از میزان دریافت مواد ‌(AGEs ) از طریق غذا جلوگیری کرد. این کار یک درمان فعال است.
“درک هل” استاد علوم پزشکی در انگلیس نتایج این تحقیقات را قانع کننده دانست و گفت: با توجه به اینکه درمان بیماری آلزایمر هنوز دست نیافتنی است، تلاش برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مهم است. البته باید تلاشهای بسیاری در راستای این تحقیقات انجام شود، زیرا این تحقیقات هنوز پاسخ‌های قانع کننده‌ای به ما نداده است.
دکتر “سیمون ردلی” از مؤسسه خیریه پژوهشهای آلزایمر در انگلیس نیز گفت: باید توجه کرد، اشخاصی که این تحقیقات روی آنها انجام شده بیماری آلزایمر نداشتند. این تحقیقات به صورت مناسب بین انسانها صورت نگرفته و هنوز نمی‌دانیم که آیا مواد (AGEs) در رژیم غذایی ما بر احتمال ابتلا به آلزایمر تأثیر دارد یا خیر.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=25020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x