تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

بدترین وضعیت درمان در ایران حاکم است/ دستور رئیس‌جمهور یک ریال نیز از بانک مرکزی برای مسکن مهر پرداخت نشود

  • کد خبر : 24766
  • 05 اسفند 1392 - 11:31
بدترین وضعیت درمان در ایران حاکم است/ دستور رئیس‌جمهور یک ریال نیز از بانک مرکزی برای مسکن مهر پرداخت نشود

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: درمان در کشور بدترین وضعیت را دارد و عقب‌مانده‌ترین کشور در این بخش هستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اداری استان تهران که صبح امروز در استانداری تهران برگزار شد اظهار داشت: در بخش‌های مختلف کشور مسائل جدی پیش رو داشته‌ایم و یکی از مزایای انتخاب مدیران باتجربه این بود که وقتی هدر نرفت و هر مدیری که در مسند‌های مختلف انتخاب شده بود اشراف کامل به مسائل داشت.

وی افزود: در بخش سیاست خارجی به دلیل تحریم‌ها وضعیت مطلوبی نداشتیم و بخش اقتصادی از جمله نفت مورد هدف قرار گرفته بود که دولت راهکارهایی را برای برون‌رفت از این موضوع انجام داده است.

وی ادامه داد: در موضوع دفاع از دستاوردهای انرژی هسته‌ای بدون حاشیه‌سازی و در راستای تعامل حق هسته‌ای کشور را ایفا می‌کنیم و این به آن معنا نیست که اگر تهدید‌ها از بین نرفت ما برای اداره کشور راهکاری نداریم.

جهانگیری بیان داشت: همکاران ما در وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌ زیرنظر دکتر ظریف با توجه به خطوط قرمز در این مدت کوتاه دستاوردهای خوبی داشته‌اند و در اجلاس اخیر نیز توافقات خوبی صورت گرفته و در حال حاضر فضای بین‌المللی آرام و بی‌تنش است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ایران در فضای استقلال، منطق و گفت‌وگو پیش‌ می‌رود تا دستاوردها را حراست کند و تحریم‌ها را بردارد. بخشی از تحریم‌ها در مرحله اول متوقف شده است و به امید و آرامش در کشور کمک کرده است.

جهانگیری افزود: موضوع هسته‌ای ایران باید به رسمیت شناخته شود و نمی‌توانند کشورهای مختلف را علیه ایران بسیج کنند.

وی گفت: در موضوع اقتصاد داخلی با این واقعیت روبرو هستیم که اقتصاد کشور از رکود رنج می‌برد. به عنوان مثال رشد اقتصادی منفی ۵ و در بخش ساختمان، اشتغال و صنعت نیز منفی ۳۴ درصد داشته‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تورم در مرداد ماه سال جاری به ۴۰ درصد رسیده بود اظهار داشت: بعد از انقلاب با چنین وضعیتی مواجه نشده بودیم که رشد منفی اقتصاد و تورم را با هم داشته باشیم که در چند سال گذشته این مورد استثنایی اتفاق افتاده بود و راهکار عبور از این شرایط دشوار است و باید سیاست‌هایی برای خروج از تورم و رکود تدوین و اجرایی شود.

وی گفت: در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ هدفگذاری عمدتا بر موضوع تورم بوده است و اگر این موضوع کنترل نمی‌شد به درجه‌ای می‌رسید که فشار برای مردم قابل تحمل بود و تبعات دیگری را برای جامعه داشت.

جهانگیری تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه در ماه‌های دولت تماما کاهشی بوده است و تورم هر ماه نسبت به ماه قبل نیم درصد کاهش داشته است.

جهانگیری افزود: صندوق بین‌المللی پول و سرمایه عنوان کرده که تورم ایران در سال ۹۳ به کمتر از ۲۵ درصد می‌رسد.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: رکود را به طور جدی در سال ۹۳ پیگیری خواهیم کرد و اصلی‌ترین موضوع در سال آینده برنامه‌های کنترل و کاهش رکود اقتصادی است.

جهانگیری بیان داشت: بهبود فضای کسب و کار یکی از اصلی‌ترین اقدام برای عبور از فضای رکود است. هیچ کس انتظار ندارد که بهبود فضای کسب و کار به سرعت اتفاق بیفتد.

وی گفت: در ۵ ماه گذشته آرامش به فضای اقتصادی کشور برگشته است و کسی احساس ناامیدی از آینده نمی‌کند و دیگر آن انتظارات افزایش تورمی در کشور حذف شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه با بودجه‌های عمرانی کشور ۳ میلیون خانوار اشتغال پیدا می‌کنند گفت: به محض اینکه طرح‌های عمرانی متوقف می‌شود علی‌رغم آثار اقتصادی آثار اجتماعی آن نیز بسیار زیاد است.

وی درباره بودجه سال ۹۳ کشور نیز گفت: مجلس این بودجه را به تصویب رسانده و به زودی در اختیار دولت قرار می گیرد و قبل از سال جدید بودجه در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

وی درباره مسکن‌های مهر اظهار داشت: مسکن مهر متاسفانه از طرح‌هایی بود که مشکلات زیادی را پدید آورد. ۲ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به مسکن مهر اختصاص پیدا کرد و با توجه به مشکلات ایجاد شده رئیس‌جمهور دستور داده است به هیچ وجه حتی یک ریال نیز از بانک مرکزی برای مسکن مهر پرداخت نشود.

در ادامه این جلسه جهانگیری درباره هدفمندی یارانه‌ها بیان داشت: در هدفمندی یارانه‌ها تمامی قیمت‌های مصرفی مردم از جمله آب، برق، گاز بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است و هدفمندی‌ای که قرار بود تعامل داشته باشد به موضوع توزیع پول بین مردم فقط پرداخت.

جهانگیری گفت: ۹۶ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها در قالب هدفمندی یارانه‌ها درآمد داشته‌ایم که ۵۰ درصد آن به میزان ۴۸ هزار میلیارد تومان باید به مردم پرداخت می‌شد ولی تا بهمن سال جاری ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع شده است.

وی گفت: برای بررسی این موضوع که به چند نفر در کشور یارانه تعلق می‌گیرد بررسی ‌هایی صورت گرفت که یک نهادی اعلام کرد ۷۷ میلیون و ۲۰۰ نفر جای دیگر اعلام کرد ۷۷ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر یارانه‌بگیر هستند. بعضی از اقشار این یارانه را می‌گیرند که به ریش دولت بخندند و عنوان کنند این چه شکل توزیع عدالت است چرا که از وضعیت مالی خوبی بهره‌مند هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر این وضعیت آب و محیط زیست کشور است. در سیستان و بلوچستان برای ۱۰۰۰ روستا با تانکر آب می‌بریم. شرکت‌های تامین کننده انرژی باید درآمد‌های حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به دولت پرداخت کنند تا به مردم داده شود.

وی به موضوع نفت اشاره کرد و گفت: در موضوع نفت در ابعاد دیگری فاجعه است. میادین مشترک که حق این ملت و مردم است توسط کشورهای کوچک اطراف ما بهره برداری می‌شوند و انها یکصد میلیارد دلار از پارس جنوبی گاز استخراج می‌کنند که این مبلغ سهم ملت است.

وی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها آسیب‌شناسی شده است گفت: مجلس شورای اسلامی در تبصره ۲۱ دست دولت را برای اجرای هدفمندی باز گذاشته است.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید درصدی از هدفمندی یارانه‌ها به بهبود محیط زیست و آب و کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد گفت: بدترین وضعیت درمان در ایران حاکم است و از این لحاظ عقب‌مانده‌ترین کشور در درمان هستیم. در کجای دنیا ۷۰ درصد درمان را مردم پرداخت می‌کنند. در کجای دنیا بیمار باید نخ جراحی و دیگر وسایل جراحی را خریداری کند تا عمل شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی درباره غذاهای مصرفی مردم رسیده است که تکان‌دهنده است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در برنامه داریم که شرکت‌های آب برق و گاز را از پرداخت درصدی از هدفمندی یارانه‌ها معاف کنیم تا مشکلات در این حوزه‌های کشور حل شود.

وی به مشکلات تهران اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا از موضوعات اصلی است و در این بعد کمیسیونی متشکل از چند تن از وزرا، معاونین رئیس‌جمهور و شهردار، استاندار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شده تا به بررسی این موضوع و حل آن در تهران و سایر کلانشهر‌ها بپردازد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه تهران ۱۶ درصد از جمعیت کشور را در خود جا داده است گفت: موضوع مترو از سیاست‌های اصلی دولت است و تاکنون ۸ میلیارد دلار فاینانس داشته‌ایم و در خصوص مترو هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

وی درباره خروج خودروهای فرسوده از تهران گفت: این طرح حدود ۲ سال متوقف بود که هم‌اکنون فعال شده است و تعداد قابل توجهی خودرو فرسوده نیز از ناوگان تردد خارج شده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: یکصد میلیارد دلار به وزارت نفت اجازه داده شده در بهینه‌سازی انرژی مصرف کند.

جهانگیری تاکید کرد: شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران بسیار حساس است و باید اقدامی شود تا کارخانجات به شهرک‌هایی در خارج از تهران منتقل شوند.

انتهای پیام/

 

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921205000145#sthash.8j0Pu8rH.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x