تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

گزیده مطبوعات پنجم اسفند/ تندرو ها مردم را رنجاندند!

  • کد خبر : 24746
  • 05 اسفند 1392 - 10:09
گزیده مطبوعات پنجم اسفند/ تندرو ها مردم را رنجاندند!

روزنامه های سومین روز هفته (دوشنبه – پنجم اسفند) مهمترین اخبار خود را به اظهارات وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی براینکه غنی سازی در ایران بخشی از توافق است، و هشدار حدادعادل جهت فعالیت فتنه گران برای شرکت در انتخابات آینده مجس پرداختند.

به گزارش «کمال مهر»، روزنامه های سومین روز هفته (دوشنبه –  پنجم اسفند) مهمترین اخبار خود را به اظهارات وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی براینکه غنی سازی در ایران بخشی از توافق است، و هشدار حدادعادل جهت فعالیت فتنه گران برای شرکت در انتخابات آینده مجس پرداختند.

روزنامه های اصلاح طلب در تیتر اصلی و گزارش هایی مشترک، به سخنان ناطق نوری مبنی بر اینکه “گرفتار تندروها هستیم” و سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی براینکه “برخی مردم از تندروهای دهه اول انقلاب رنجیدند” پرداختند.

بعد از اوکراین نوبت شقه شدن کدام ملت است؟

روزنامه رسالت: وضع اسفبار امروز اوکراینی‌ها، فقط مشکل آنها نیست. در واقع، همه مردم دنیا از تکرار چنین صحنه‌های دلخراشی از مداخله کشورهای بزرگ در تعیین مقدرات یک کشور مستقل نگران‌اند. مداخله جهان‌گستر آمریکا و روسیه و اروپا و ناتو، برای مدت‌های مدید است که دامن همه کشورها را گرفته است، و آنها تبدیل به قدرت‌های تجاوزگر و اصطلاحاً امپریالیستی شده‌اند که البته با ژست حقوق بشر، چهره کریه گذشته را از خود دور کرده‌اند و ظاهری انسان‌دوست به خود می‌گیرند. اوکراین، پس از مواردی مانند یوگسلاوی سابق و سودان و عراق و افغانستان و لیبی، اولین نبوده، و آخرین هم نخواهد بود. باید برای این دشواری فکری کرد. کشورها دو راه دارند و سی و پنج سال پیش، ما راه رشد مستقل را انتخاب کردیم و تا هم‌اکنون هم نان این استقلال را خورده‌ایم. این که مردم کشورها تصمیم بگیرند که مسیر رشد مستقل خود را در پیش بگیرند و از وضع اقماری فعلی درآیند، یا عنوان یک کشور دست دوم، با یک دولت مستبد و وابسته را که منابع کشور را کم و بیش در اختیار آنان بگذارد، را بپذیرند

نفوذ غرب در حیات خلوت روسیه

روزنامه جمهوری اسلامی: تحولات اوکراین یکبار دیگر این موضوع را در مقابل دید جهانیان قرار داد که غرب همچنان بر سیاست‌های مغایر قوانین بین‌المللی و تعیین حاکمان از طریق دخالت در کشورهای دیگر اصرار دارد و هیچ ابایی ندارد این سیاست به قیمت رسوایی و برملا شدن پوچی ادعاهای دموکراسی خواهی غرب تمام شود.. حوادث اوکراین، این درس مهم را برای سایر کشورها دارد که مسائل خود را در داخل حل کنند و اجازه ندهند استقلال آنها بازیچه قدرتهای خارجی گردد و خود آنها به بازیچه‌ای برای جنگ قدرت بین دولتهای قدرتمند و استعمارگر خارجی تبدیل شوند.

بایسته های ایران و غرب

روزنامه مردم سالاری: دولت روحانی، باید از ایرانیان اهل سیاست و حقوقدان و تاثیرگذار مقیم اروپا و آمریکا در احقاق حقوق مسلم ایران استفاده و به آنان اعتماد کند. مسلم است که عده بسیاری از نخبگان ایرانی ساکن غرب، شیفته و دلباخته ایران عزیزند واگر با ما میانه‌ای نداشته باشند، باوطن خود دارند. آنان را بیگانه و بی درد و غیر خودی نپنداریم تا در این وانفسا، از سرمایه‌های علمی و فکری و حتی مادی آنان برخوردار شویم. در همین مذاکرات هسته‌ای، اینان می‌توانند در حاشیه، به ما بسیار کمک کنند.

تردید معترضان «میدان» برای بازگشت به خانه

روزنامه خراسان: جهان بار دیگر با جنبشی روبرو شده است که رهبری مشخص ندارد و مردمانش جز شکایت و گلایه از وضعیت نا به سامان اقتصادی، مطالبه مشخص دیگری در سر ندارند. کشورهای غربی و اروپایی هم هر چقدر ژست پیروزی به خود بگیرند، در واقعیت ماجرا تغییری ایجاد نمی شود. معترضان مدتی پیش تکلیف اتحادیه اروپا را با نقض توافق نامه تنظیم شده و امضا شده توسط وزرای خارجه آلمان، فرانسه و لهستان روشن کرده اند. اگرچه اروپایی ها برای به چنگ آوردن این کشور طلایی به تلاش شان ادامه خواهند داد. این سومین جنبش بدون رهبر در سال های گذشته است. نخستین مورد آن جنبش های عربی در سال ۲۰۱۱ بود و شاخص آن جنبش ها، انقلاب بدون رهبر مردم مصر در میدان التحریر. انقلابی که سرنوشت اش را جوانان جنبش ۲۵ ژانویه مصر در میدان اصلی شهر قاهره رقم زدند و با سرنگونی اولین رئیس جمهور منتخب این کشور در کمتر از یک سال به وسیله آشوب ها و اجتماع های خیابانی ادامه یافت. در نهایت نیز سررشته کار را به سرنیزه ارتش مصر سپرد. پس از انقلاب میدان التحریر، دومین جنبش بدون رهبر جنبش اشغال وال استریت بود. جنبشی که صراحتا اعلام کرد از ایده انقلاب بدون رهبر در مصر الهام گرفته است. جنبش اشغال نیز آرمان های انقلابی داشت و سازوکارهای سرمایه داری غرب و نظام لیبرال دموکراسی را از بیخ و بن منکر می شد. این جنبش در بازه زمانی کوتاهی در سراسر ایالات متحده آمریکا و سپس کشورهای متعدد اروپایی فراگیر شد، اما هیچ گاه به نتیجه روشنی دست نیافت.

به جای مردم فکر نکنیم!

روزنامه سیاست روز: علت این روی‌گردانی مردم از هر دو جناح مشهور و مدعی خدمت در کشور چه می‌تواند باشد. اگر عناصری از اصلاح‌طلبان، اتهاماتی از قبیل سکولاریسم و دین‌ستیزی و در مواردی مقابله با نظام را در پرونده خود دارند که بعضا مجرم شناخته شده و دوران محکومیت خود را می‌گذرانند اصولگرایان به چه جرمی مورد بی‌اعتنایی و یا کم‌توجهی مردم (اکثریت) قرار گرفته‌اند. براین باورم که هر دو جریان‌ سیاسی در جلب رضایت عمومی مردم موفق نبوده‌اند و یا به عبارتی به آنچه که وعده داده‌اند در مقام عمل برنیامده‌اند وگرنه ملت ما وفادارتر از هر ملتی بوده و هستند و این وفاداری را نسبت به انقلاب و ارزشهای اسلامی بارها و بارها با حضور میلیونی خود در پای صندوق‌های رای و صحنه‌های انقلاب و جنگ تحمیلی و همین امسال هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به اثبات رسانده‌ا ند.  این در حالی است که مردم انتقادات جدی به عملکرد دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی کشور داشته و دارند. بنابراین باید وقت آن رسیده باشد که سران احزاب و جریانات سیاسی نقش فراتر از سمپاتیک (هواداری) برای مردم قائل بشوند آنها را باور کرده و اعتماد نمایند. چرا که در نظام‌های مردم سالاری (دموکراسی) اساسا حساب و کتاب همه مسئولان دست خود «مردم» است در جمهوری اسلامی ایران هم که مردم‌سالاری دینی حاکم است. طبق اصل ششم قانون اساسی تمام مسئولان با انتخاب و رای مردم روی کار می‌آیند لذا تداوم خدمت آنان نیز منوط به رضایت‌ عمومی آنها می‌باشد. توصیه می‌شود جبهه‌ها و احزاب به جای مردم فکر نکنند بلکه برنامه‌ها و نقشه راهی که برای اداره کشور دارند را به «مردم» ارائه نمایند مردم بهترین‌ها را انتخاب خواهند کرد. وگرنه قانون اساسی اجازه تصمیم‌گیری به جای مردم را به احدی نداده است.

از بیانیه تا اقدام

 روزنامه کیهان: ابلاغ سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» را باید در زمره مهمترین اتفاقات سال جاری دانست. موضوعی که نیازمند تحلیل و تبیین از سوی کارشناسان و اهل فن و نیز پیگیری اجرای آن از سوی مردم و رسانه‌هاست. این منشور که دارای ۲۴ راهکار محوری و اساسی است تمامی راه‌های متصور برای رسیدن به قله‌ای رفیع و مکانی آبرومند و در خور ملت بزرگ ایران را در خود دارد. از فرهنگ‌سازی و کارهای علمی و آموزشی تا رصد فضای اقتصادی و جلوگیری از فساد و بی‌قانونی در عرصه اقتصاد.اجرای این منشور حیاتی، نیازمند تشریک مساعی همگان است. هیچ کس نیست که بتواند ادعا کند در اجرایی شدن آن سهمی ندارد. هرکس در هر جایی باید سهم خود را در این مسیر به بهترین شکلی ایفا کند و با این فرمان صریح و روشن، عذری از کسی برای کوتاهی و بی‌عملی پذیرفته نیست. بیش از بیانیه دادن و اعلام حمایت، تلاشی همه‌جانبه و جهادی خستگی‌ناپذیر از مسئولان امر توقع می‌رود.

پیشنهاد عملیاتی

روزنامه شرق: در آخرین روز بهمن سال ۱۳۹۲ رهبری معظم سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ فرمودند. یکی از نکات مهم این ابلاغیه این است که مخاطب آن قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی، همه نهادهای حکومتی، سازمان‌های عمومی، رسانه‌های صوتی- تصویری، رسانه‌های مکتوب، تریبون‌های جمعه و مساجد، فعالان بخش اقتصادی و همه آحاد مردم است. باید توجه داشت اجرای این سیاست در پیچ و خم دستورات و نامه‌های اداری گم نشود. اقتصاد مقاومتی نه اقتصاد ریاضتی است و نه اقتصاد جنگی، بلکه اقتصادی مبتنی بر حفظ استقلال و عزت‌ است.  در اقتصاد مقاومتی باید به رفع نیازهای اصلی، حیاتی، مهم و دایمی مردم توجه شود، برای رفع نیاز نان مردم که نیازی دایمی و مستمر است مساله کمی نیست که به ورود بیش از هشت‌میلیون تن گندم در سال نیاز باشد، آیا با این نیاز حفظ استقلال و انقلاب میسور هست؟  اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد برنامه‌ای مداوم که با تغییر دولتمردان تغییر مسیر نمی‌دهد و پایدار، مستمر و پویا خواهد بود. بنابراین برنامه باید دقیق و اجرایی باشد و نیز قابلیت مهندسی مجدد داشته باشد.  در اقتصاد مقاومتی برنامه به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که در آن ارزش سلامت بنیه اقتصادی ملاحظه شود و این سلامت بنیه، نباید گذرا و مقطعی باشد.  در اقتصاد مقاومتی اولویت هزینه و درآمد به‌صورت جدی و باورمند ملاحظه می‌شود و اصل تولید بر مبنای برآورده‌کردن نیازهای حیاتی مردم است و درآمدهای محدود نباید هزینه نیازهای نامحدود و روزمره شود.

ما هم فرزندان همین کشوریم

روزنامه قانون: میزان مشکلات در جامعه ایران به حدی زیاد است که یک روزنامه‌نگار کمتر به این فکر می‌افتد که به بیان مشکلات این صنف و دفاع از حقوق شهروندی خود بپردازد. اما گاهی هم سکوت جایز نیست. سخن از این نیست که شغل روزنامه‌نگاری یکی از سخت‌ترین و پراسترس‌ترین مشاغل با درآمدی بسیار پایین است. بحث بر سر بی‌عدالتی و شاید بی‌انصافی است. دیروز حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی از شکایت شورای عالی امنیت ملی از یک روزنامه‌نگار شاغل در روزنامه وطن‌امروز به شدت انتقاد کرد. رسایی گفته بود چرا شورای عالی امنیت ملی از یک فرزند شهید به دلیل انتقاد از مذاکرات هسته‌ای شکایت کرده و با روزنامه‌نگارانی که در روزنامه خود درباره موضوع حصر خانگی مطلب می‌نویسند، برخورد نمی‌کند! اتفاقا ما هم مخالف شکایت انجام شده از سوی شورای عالی امنیت ملی هستیم. آنچه عجیب می‌نماید دفاع تمام قد یک نماینده مجلس از یک روزنامه‌نگار وابسته به یک جریان سیاسی خاص و بی‌توجهی به سرنوشت دیگر روزنامه‌نگاران مستقل و منتقدان طیف سیاسی آنان است. اینکه بپذیریم فرزند شهید بودن این روزنامه نگار ملاک دفاع جناب رسایی از او بوده کمی دشوار است زیرا  کم نبودند فرزندان شهیدی که به خاطر حوادث سیاسی چند سال اخیر به زندان افتاده و یا دچار محدودیت‌ها و محرومیت‌های تحصیلی و شغلی شده‌اند اما مسلما این افراد به خاطر فرزند شهید بودن در دایره محاسبات سیاسی و مدافعات جناحی جناب رسایی نگنجیده و نمی‌گنجند.

لزوم تحرک در بدنه اجرایی کشور

روزنامه آرمان: مساله مهم دیگر پدیده‌ای به نام نیمکت ذخیره دولتمردان است که در کشور ما وجود ندارد تا اگر اتفاقی برای یکی از اعضای تیم اجرایی رخ داد بتوان جای وی را پر کرد. در نیمکت ذخیره مدیریتی کشور ما چه کسانی نشسته‌اند؟ با نیروهای ذخیره ما اکنون رفتارهای مناسبی صورت نمی‌گیرد. بنابراین نباید توقع داشت که بدنه سیاسی کشور همیشه سرزنده، پرنشاط، کارا و پرتحرک باشد. وجود این مشکل در مقیاس ملی وجود دارد و مربوط به جناح محافظه‌کار یا اصلاح‌طلب نیست. تبدیل به یک اپیدمی شده که در همه عرصه‌ها خود را نشان خواهد داد. در آینده‌ای نه چندان دور باید خود را آماده این مساله کنیم و راه مقابله با چنین رخدادی این است که به صورت دوره‌ای نسل‌های اجرایی جابه‌جا شوند تا بدنه اجرایی کشور دچار شوک نشود و هیچ ضربه‌ای به اندام جامعه وارد نشود. فرزندسالاری در بدنه اجتماعی را باید وارد دیوان‌سالاری کشور کرد و موقعیت‌های مناسب را برای تقویت آن فراهم کنیم تا مجبور نشویم که برای از دست دادن گذشتگان مرثیه بخوانیم.

تأملی بر نظام تعرفه 

روزنامه دنیای اقتصاد: در شرایط خاص با کاهش یا افزایش تعرفه، امکان مدیریت تولید و حفظ اشتغال وجود دارد. در سیستم تعرفه باید به دو عامل اشتغال و رضایت مردم توجه کرد؛ زیرا با افزایش تعرفه‌ها به‌صورت طبیعی، اشتغال در رشته تولیدی خاصی افزایش می‌یابد لیکن ممکن است به همان نسبت باعث نارضایتی مردم از جهت افزایش قیمت‌ها و کیفیت شود. اعداد بالای تعرفه، علامت مناسبی برای یک رشته تولیدی محسوب نمی‌شود، ‌زیرا بیانگر ضعف آن رشته در برابر رقبای جهانی است. در مقابل، تعرفه‌های معقول نشانه توانمندی آن شاخه تولیدی است؛ به‌هرحال دولت‌ها باید تعادلی دراین خصوص برقرار کنند. نظام تعرفه، اقدامی هوشمندانه برای ایجاد تعادل فی ما بین حفظ اشتغال و تولید ملی و رضایت مردم است. این روند امکانی برای صنعت کشور است تا شرایط رقابتی شدن را برای خود فراهم سازد. ایجاد تعادل منطقی بین رضایت مردم و حفظ اشتغال موضوعی است که نیازمند توجه جدی است.

موفقیت مقدماتی مذاکرات

روزنامه اعتماد: وزیر امور خارجه که فرمان و سکان کشتی مذاکرات چنین پیچیده و تاریخی را بر عهده دارد و تازه ماه‌های اول آن است و ممکن است چندین سال طول کشد نباید آنچنان در تنگنا قرار گیرد که اذعان دارد در پشت میز مذاکره با گروه ۱+۵ موفق است، تنگنایی ندارد و احترامش محفوظ است ولی در فضای داخلی کشور برخی ناآگاهانه یا از موضع جناحی به تضعیف پروسه مذاکره پرونده هسته‌یی و مذاکره‌کنندگان مشغول هستند.فضای باز و دموکراتیک بعد از انتخابات به همه اجازه می‌دهد هر نظر و عقیده‌یی را مطرح سازند که در جای خود بسیار محترم و ارزشمند است ولی نباید از فضا برای تضعیف مذاکرات پرونده هسته‌یی که پروژه‌یی ملی است استفاده شود که حاصل آن خدشه به منافع و امنیت کشور خواهد بود.یادمان نرفته در هشت سال گذشته برای نقل قول از ترجمه ‌ گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در خبرگزاری‌های دولتی به چاپ رسیده بود برخی نویسندگان و تحلیلگران تحت تعقیب قرار گرفتند و اکنون هیچ حد و حصری بر اظهارنظرها و مواضع انتقادی وجود ندارد.

اوکراین، ناهمگون و پیچیده

روزنامه ایران: سخنان تند و آتشین بانوی نارنجی از بند رسته اوکراین که یانوکوویچ رئیس‌جمهوری سابق و اطرافیانش را تفاله و غده سرطانی که باید به میدان استقلال کی‌یف آورده شوند خواند هم گره دیگری بر طناب و کلاف پیچیده این روزهای اوکراین است. او و یارانش اگر در گذشته در قبال شعارهایشان مسئولانه‌تر عمل کرده بودند، شاید انقلاب نارنجی صحنه انتخابات را به رقبایش وا نداده بود؛ گو این که رفتار امروز مخالفان که پشت پا زدن به روند دموکراتیک و توافقنامه صلح بود نسبتی با خواست پیوستن به اتحادیه اروپا و روندهای دموکراتیک ندارد. در صحنه انگ زنی‌ها و تقسیم نیروها به شرقی و غربی دقت به اتهام تیموشنکو در دوره زندانی شدنش جالب است. این سمبل سیاست غربی در اوکراین متهم بوده منافع کشور را در معامله گازی با روسیه رعایت نکرده و از نظر حامیان روسیه در اوکراین منافع کشور را به روسیه ارزان فروخته است! مواردی از این دست نشان از آن دارد که صحنه شعار و احساسات و تبلیغات با عرصه واقعی چقدر فاصله دارد و در اوکراین هیچ‌کس حتی تیموشنکو نمی‌تواند واقعیت همسایگی با روسیه را نادیده بگیرد.

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24746

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x