تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

تصاویری از جدیدترین پیوند کامل صورت

  • کد خبر : 24679
  • 04 اسفند 1392 - 11:56
تصاویری از جدیدترین پیوند کامل صورت

یک زن ۲۶ ساله لهستانی که چهره اش به دلیل رشد یک تومور کاملا از ریخت افتاده بود با پیوند صورت، صاحب یک چهره جدید شد.

کمال مهر: یک زن ۲۶ ساله لهستانی که چهره اش به دلیل رشد یک تومور کاملا از ریخت افتاده بود با پیوند صورت، صاحب یک چهره جدید شد.این زن که هویت او “جوانا” اعلام شده است در دومین جراحی پیوند صورت لهستان، چهره جدید به خود گرفت.

وی پیش از این جراحی قادر به جویدن، بلعیدن و یا صحبت کردن نبود.

دکتر آدام ماچوسکی که هفته گذشته سرپرستی این جراحی ۲۳ ساعته را بر عهده داشت امیدوار است این پیوند صورت که ۸۰ درصد پوست روی صورت او را تعویض کرده است توانایی های از دست رفته جویدن و بلعیدن غذا و صحبت کردن را به او باز گرداند.

چهره و صورت جوانا به دلیل تومور نوروفیبروماتوسیس کاملا از ریخت افتاده بود. این بیماری ژنتیکی است که موجب رشد تومورهای خوش خیم در امتداد اعصاب می شود.

این بیماری همچنین موجب بروز مشکلاتی برای استخوانها، فشار بر روی اعصاب نخاعی، درد شدید، ناتوانی در یادگیری و مشکلات بینایی و شنوایی می شود و هیچ درمانی ندارد.

اگرچه بسیاری از افراد مبتلا، این بیماری را از یکی از والدین خود به ارث می برند، اما تا ۵۰ درصد به طور تصادفی از یک جهش ژنی و پیش از تولد خود به آن مبتلا می شوند.

با وجود ظاهر هشدار دهنده، بزرگ شدگی و تورم صورت موسوم به نوروفیبروماس که ناشی از رشد سلول هاست، این بیماری سرطانی و مسری نیست.

پس از این جراحی که در مرکز سرطان و موسسه سرطان شناسی گلیویچ لهستان انجام شده وضعیت عمومی جوانا در حال حاضر حاد اما با ثبات گزارش شده است.

دکتر آناند ساگر متخصص ژنتیک می گوید: تومور صورت جوانا دیگر عود نمی کند چرا که پوست صورت جدید او از ژنهای دیگری ساخته شده است.

در ماه مه این جراحان نخستین جراحی پیوند صورت را بر روی مردی انجام دادند که طی یک تصادف صورتش پاره شده بود. گفته می شود روند بهبود این مرد ادامه دارد.

جراحی صورت آن مرد، ۲۷ ساعت طول کشید و چند هفته پس از تصادف وی انجام شد.

نخستین جراحی پیوند کامل صورت در ماه مارس ۲۰۱۰ بر روی یک کشاورز اسپانیایی انجام شد. صورت او به دلیل شلیک تصادفی تفنگ از بین رفته بود و امکان تنفس، بلع و صحبت کردن را از او گرفته بود.

 

 

 

خبرگزاری مهر

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x