تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

تنها در خصوص مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم/ هیچ‌کس نمی‌تواند برای نسخه بپیچد/ هیچ سایتی را تعطیل نمی‌کنیم

  • کد خبر : 24373
  • 01 اسفند 1392 - 13:03
تنها در خصوص مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم/ هیچ‌کس نمی‌تواند برای نسخه بپیچد/ هیچ سایتی را تعطیل نمی‌کنیم

محمدجواد ظریف با حضور در جلسه پرسش و پاسخ به سئوالات خبرنگاران ایرانی پاسخ داد.

به گزارش کمال مهر، محمدجواد ظریف با حضور در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکراتی که برای رسیدن به راه حل جامع شروع شده است.

وی افزود: ما طبق برنامه اقدام مشترک ژنو توافق کردیم که با هدف ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و ایجاد اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز بودن این مذاکرات را ادامه دهیم و مرحله اول که یک مرحله موقتی است الان اجرایی شده است و طرفین تعهدات خود را با روش‌های پیش‌بینی شده در برنامه اقدام مشترک و بعد در تفاهم‌هایی که بعدا انجام شده است، انجام می‌دهند.

ظریف تاکید کرد: بر همان مبنا قرار بود که از این جلسه وارد برنامه نهایی شویم و گفتگوی نهایی که طبق برنامه حداکثر ظرف یک سال از تاریخ اجرایی شدن مرحله اول می‌تواند مذاکرات ادامه داشته باشد و توافق نهایی شود و به اجرا گذاشته شود، یعنی تقریبا تا اول بهمن .۹۳

وی تصریح کرد: طبق توافق تا یکسال فرصت هست، البته ما قصدمان این است که در کوتاه‌ترین فرصت به نتیجه برسیم و این کوتاه‌ترین تا ۶ ماه اول است که تا تیرماه به پایان برسد.

وی ادامه داد: دوستان ما در جلساتی که درسطح معاونین و مدیران سیاسی ۱+۵ و ایران برگزار شد هم در جلسات دو جانبه در حاشیه اجلاس هم چنین در جلسات رسمی هفت جانبه با توجه به حضور کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات را ادامه پیدا کرد و بحث‌های مهمی مطرح شد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: این بحث‌ها در مورد این که چه موضوعاتی می‌تواند در دستور کار باشد و چه موضوعاتی نمی‌تواند مورد بحث قرار گیرد، بود و تبادل نظرهایی در این زمینه‌ها صورت گرفت؛ دیدگاه‌ها مطرح شد که دیدیم در بعضی موارد تفاهم وجود دارد و در بعضی موارد هم دیدگاه‌ها ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند.

محمدجواد ظریف با اشاره به این که در رابطه با حوزه‌هایی که روی آن تفاهم بیشتر است و توافق‌هایی صورت گرفته اظهار داشت: دیدگاه‌های ما کاملا مشخص است، البته دیدگاه عمومی این است که تنها موضوعی که در این مذاکرات بحث می‌شود موضوع هسته‌ای است  و هیچ موضوعی جز موضوع هسته‌ای در این مذاکرات مورد بحث قرار نخواهد گرفت در این موضوع همه ما تفاهم داریم.

وی تصریح کرد: چارچوب بحث را برنامه اقدام مشترک ژنو تعیین می‌کند و براین اساس گفتگو خواهیم کرد هم چنین قرار شده که برای چند دور برنامه‌ریزی کنیم و تاریخ جلسات سطح سیاسی تا نزدیک اردیبهشت و خرداد را توافق کردیم، قرار شده یک ماه پایانی را برنامه‌هایمان را خالی بگذاریم تا به میزان مورد نیاز جلسه برگزار شود اما تا خرداد تقریبا ۵، ۶ جلسه سطح سیاسی، کارشناسی را تفاهم کردیم که برگزار کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: اولین جلسه جلسه‌ای که توافق کردیم اجلاس آتی شورای حکام در وین بین کارشناسان ما انجام می‌شود و موضوعاتی را تفاهم کردیم که در آن جلسات بحث شود و جلسه دوم در سطح سیاسی است که در پایان سال جاری شمسی یعنی فکر می‌کنم از ۱۷ تا ۱۹ مارس که ۲۶ تا ۲۹ اسفند می‌شود در خدمت دوستان در وین خواهیم بود و ان شالله برای نوروز به ایران برمی‌گردیم راه دشواری است.

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24373

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x