تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

نصب آنالایزرهای آنلاین بر خروجی دودکش های “پالایشگاه” تهران/تولید ۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴

  • کد خبر : 23967
  • 30 بهمن 1392 - 9:48
نصب آنالایزرهای آنلاین بر خروجی دودکش های “پالایشگاه” تهران/تولید ۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴

آنالایزرهای آنلاین بر خروجی دودکش ها برای نخستین بار در میان شرکت های پالاشی در پالایشگاه تهران نصب می شود.

حسین قریشی رئیس حفاظت محیط زیست شرکت پالایش نفت شهیدتندگویان تهران ، اظهار کرد: شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران هر ساله در نمایشگاه بین المللی محیط زیست به صورت مستقل حضور فعال دارد. رویکرد شرکت پالایش نفت شهیدتندگویان تهران توجه به مسایل زیست محیطی تولید محصولات با کیفیت بهیت و ارائه آن به جامعه است.

وی تصریح کرد: پالایشگاه تندگویان تهران یک پالایشگاه با ظرفیت ۲۵۰هزار بشکه در جنوب شهر تهران قرار دارد که مشمل بر پالایشگاه شمالی و جنوبی است که تولیدات عمده آن بنزین، گازوئیل، نفت سفید و دیگر فراورده های نفتی میان تقطیراست.

قریشی تاکید کرد: این شرکت پروژه های مهمی را در بهبود فراورده های نفتی در طول چند سال اخیر انجام داده است به طوری که پروژه واحد ایزومراسیون جهت تولید بنزین با میزان گوگرد کمتر از ۵PPM مطابق با استانداردهای روز اروپا یا استاندارد یورو۴ همچنین تولید گازوئیل مطابق با استاندارد یورو۵ با میزان گوگرد کمتر از ۱۰PPM و نیز تولید نفت سفید با گوگرد کمتر از ۴۰PMM اجرا می کند.

وی خاطرنشان کرد: فراورده هایی که تولید می شود بسیار مرغوب بوده و میزان گوگرد بسیار پایین است که امیدواریم با تولید فراورده با کیفیت بتوانیم در کاهش آلاینده های هوای شهر تهران تاثیر بسزایی داشته باشیم.

رئیس حفاظت محیط زیست شرکت پالایش نفت شهیدتندگویان تهران افزود: هم اکنون میزان تولید بنزین پالایشگاه تندگویان تهران بیش از ۶.۵میلیون لیتر است که از این میزان حدود ۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ است همچنین حدود ۱۱.۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو۵ تولید می شود.

در کنار این واحدها که واحدهای بهبود کیفیت همچنین واحد گرانول مورد بهره برداری قرار گرفت. به این ترتیب تولید گوگرد پالایشگاه از ۵۰ تن در روز به ۱۵۰تن در روز افزایش یافت.

وی از اجرای نصب پروژه آنالایزرهای آنلاین  بر روی خروجی های دودکش ها خبر داد و گفت: این پروژه حدود دو سال است که آغاز شده و قرار است تا پایان نیمه نخست سال آینده به پایان برسد.

قریشی با بیان اینکه پروژه نصب آنالایزرهای آنلاین قرار است روی ۴٠ کوره پالایشگاه تهران نصب شود، افزود:این طرح برای نخستین بار در پالایشگاه ها اجرا می شود از این تعداد ٣۴ کوره مجهز به آنالایزر اکسیژن و CO2 می شود و بر روی ۶ کوره نیز آنالایزر گازهای co، noxو S02نصب خواهد شد.

قریشی افزود: این پروژه از سوی یک شرکت ایرانی و با صرف هزینه بیش از ٣۵ میلیارد ریال اجرایی شده است. هم اکنون میزان پیشرفت فیزیکی این طرح ۷۰درصد است.

با اجرای این طرح می توان اکسیژن، دی اکسید کربن و … را در گاز دودکش به صورت آنلاین اندازه گیری کرد.

به گفته این مقام مسئول، این پروژه یکی از طرح های مهمی است که اجرای آن برای سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز بسیار مهم و مورد پیگیری بوده است.

قریشی همچنین از پروژه تصفیه گازهای مضر (tail gas treatment) نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه های زیست محیطی اجرا شده در پالایشگاه تهران یاد کرد و گفت: این طرح در واحد بازیافت گوگرد شرکت (srp) اجرا شد.

قریشی افزود: با اجرای این پروژه آلاینده های SO2 خروجی واحد spr به میزان قابل توجهی کاهش یافت که این میزان بسیار کمتر از استانداردهای مورد انتظار سازمان حفاظت از محیط زیست بوده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شرکت پالایش نفت تندگویان به نصب دو دستگاه سانتریفیوژ و یک دستگاه زباله سوز با ظرفیت ١٢۵ کیلوگرم در ساعت به منظور مدیریت جامع پسماند در این شرکت اشاره و تصریح کرد: دستگاه زباله سوز مجهز به فیلترهای پیشرفته د رراستای توسعه و استقرار سیستم مدیریت پسمانده و امحای برخی از پسماندها از این دستگاه استفاده می شود.

وی افزود: همچنین این پالایشگاه مجهز به یک تصفیه خانه جهت بازیافت همه  پساب های صنعتی و بهداشتی است که کلیه پساب های موجود در پالایشگاه را پس از طی مراحل تصفیه مزیان پارامترهای موجود در پساب به حد استاندارد سازمان محیط زیست جهت آبیاری فضای سبز پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

قریشی تاکید کرد: ظرفیت این تصفیه خانه ۷هزار و ۶۰۰ متر مکعب در روز است که آب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز و جنگل پالایشگاه که وسعتی بالغ بر ۲۸۰ هکتار است مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در راستای طرح خود اظهاری و نیز در ارتباط با اندازه گیری و پالایش آلاینده های زیست محیطی به صورت پیوسته هرسه ماه یکبار میزان آلاینده های خروجی از تمامی دودکش های پالایشگاه توسط آزمایشگاه مورد تایید سازمان محیط زیست مورد پالایش و اندازه گیری قرار می گیرد. با توجه به کنترل دقیق عملیات پالایشگاه و فرایندهای موجود آن توسط پرسنل پالایشگاه این پارامترها در حد استاندارد سازمان محیط مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x