تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تلاش دولت برای سیطره بر صدا وسیما/از ماجرای مجری‌های سفارشی تا کلید عمو پورنگ

  • کد خبر : 24087
  • 30 بهمن 1392 - 13:03
تلاش دولت برای سیطره بر صدا وسیما/از ماجرای مجری‌های سفارشی تا کلید عمو پورنگ

چند وقتی است که هجمه به صدا و سیما یکی از موارد مورد نظر و اولویت‌های در دستور کار دولت و طیف اصلاح‌طلب است چرا که مشاهده می‌شود دولت بر سر هر موضوعی سعی می کند مقابله با صدا و سیما و تضاد خود با این سازمان را بیشتر نمایان کند.

 

 

به گزارش کمال مهر، به نظر می رسد چند وقتی است که هجمه به صدا و سیما یکی از موارد مورد نظر و اولویت‌های در دستور کار دولت و طیف اصلاح‌طلب است چرا که مشاهده می‌شود دولت بر سر هر موضوعی سعی می کند مقابله با صدا و سیما و تضاد خود با این سازمان را بیشتر نمایان کند.

خبرهایی که از جلسات مخفی دولتی ها و اصلاح‌طلبان می رسد، حاکی از آن است که دولت یکی از برنامه های اصلی خود را نمایش تقابل با صدا و سیما و همچنین نفوذ در این سازمان قرار داده است و البته این اولویت کاری دولت به خاطر همراه کردن صدا و سیما با دولت است، تا دولت بتواند تمام راه های انتقاد را بسته و در آزادی کامل اقدامات خود را انجام بدهد.

این تقابل در بسیاری از موارد به جامعه نیز کشیده شده است مثلاً در جریان ارائه گزارش صد روزه مجریانی که به صورت سفارشی همراه با روحانی به برنامه آمدند مورد تأیید صدا و سیما نبوده و جریان مجریان سفارشی تا روزها در رسانه ها مورد بحث قرار گرفته بود.

البته پیش تر نیز در جریان سفر هاشمی رفسنجانی به کرمانشاه و نقد های بسیار تیز وی به عملکرد صدا و سیما باعث شد که این اختلافات شدت گیرد و دولت نشان داد قصد دارد تا به هر نحوی که شده  جریان جامعه را برای تغییراتی در صدا و سیما با خود همراه کند.

یک از حاشیه های دیگر که دولت برای صدا و سیما به وجود آورد، انتخاب مجریانی خارج از مجریان دعوت شده از صدا و سیما برای برنامه گفتگوی ویژه رئیس جمهور با مردم بود؛ این بار نیز دولت بدون هماهنگی مجریان دعوت شده از سوی خود را به برنامه آورد و تأخیر چندساعته در این برنامه باعث شد تا حتی این اختلاف نظر بر روی رسانه ملی هم به اطلاع همه بینندگان برسد.

البته بعد از آن هم شاهد برخی حجمه ها به صدا و سیما بودیم و برخی‌ها پس از مدت کوتاهی کلید مجری برنامه کودک را بهانه ای برای انتقاد از صدا و سیما کردند.

در این برنامه عموپورنگ حدیثی در مورد دروغ را برای کودکان توضیح می داد لذا کلیدی به کودکان نشان داده شد تا به آن‌ها بگوید که دروغ کلید همه گناهان است.

این موضوع حتی پس از توضیحات کارگردان برنامه نیز در رسانه های زنجیره ای اصلاح‌طلب و دولتی منعکس شد و این‌بار نیز تیر انتقادات به عموپورنگ برخورد کرد.

در ادامه این جریان با پخش فیلم سرزمین کهن در صدا و سیما، هرچند قسمت های کمی از این سریال پخش شد؛ اما در پی القای توهین به قوم بختیاری در کشور در این فیلم اعتراضات گسترده ای در سراسر کشور صورت گرفت که رسانه های دولتی نیز در اقدامی عجیب با برجسته سازی این موضوع آب را به آسیاب دشمن ریخته و بهره برداری های سیاسی از این موضوع در رسانه های بیگانه و معاند نظام صورت گرفت.

هرچند توضیحاتی در خصوص این فیلم ارائه شد و رئیس صدا و سیما با نمایندگان قوم بختیاری به گفتگو پرداخت اما باز هم رسانه های خاص سعی در داغ نگه داشتن تنور این ماجرا داشتند تا بتوانند نقشه های خود را اجرا کنند.

هرچند عملکرد صدا و سیما جای نقد بسیاری دارد اما قطعاً این بهره برداری های سیاسی از برنامه های صدا و سیما برای به چالش کشیدن صدا و سیما از دید مردم پنهان نیست و این سیاست نخ نما شده نمی تواند دولت و رسانه های حامی آن را به اهداف خود برساند.

انتهای پیام/

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=24087

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x