تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
0

از تغییر ترکیب جمعیتی تا بلایی که بر سر ورزشکاران آمد +تصاویر

  • کد خبر : 22796
  • 26 بهمن 1392 - 8:59
از تغییر ترکیب جمعیتی تا بلایی که بر سر ورزشکاران آمد +تصاویر

متغیرات متنوع منطقه‌ای در سال جاری در سایه توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران و توافق شیمیایی سوریه، گرچه بسیاری از کشورهای منطقه‌ای را تحت تأثیر قرار داد، اما تغییری در ماهیت انقلاب مردمی بحرین ایجاد کرد. آمریکایی‌ها سعی داشتند در مذاکرات خود با طرف ایرانی، معامله سازش برای حل درگیری‌های منطقه‌ای را مطرح کنند.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر، انقلاب مردمی بحرین برای تحقق ابتدایی ترین حقوق انسانی در جامعه مدرن امروز، در حالی وارد چهارمین سال خود می شود که قربانی دادن ها و سرکوب ملت بحرین نتوانسته جامعه جهانی را خواب سنگین بیدار کند.

مشرق نوشت :مردم بحرین دیروز در تظاهراتی پرشور به دعوت احزاب مخالف دولت به خیابان ها آمدند تا پویایی انقلاب خود را فریاد زده و به دنیا ثابت کنند که سرکوب شدید اعتراض‌های مسالمت آمیز از سوی دولت و بی توجهی جامعه جهانی و انحراف افکار عمومی از اتفاقات این کشور به تحولات کشورهایی مانند مصر و سوریه، حق خواهان بحرینی را سست نکرده و آنها برای به بار نشستن انقلاب خود به هیچ قدرت خارجی تکیه ندارند.

انقلابیون بحرینی گرچه از معیارهای دوگانه غرب در برخورد با موضوع حقوق بشر و آزادی‌های فردی و اجتماعی ناراضی هستند، اما ریشه انقلاب خود را به حمایت یا عدم حمایت غرب گره نزده‌اند که این بی توجهی بتواند آنها را ناامید کرده و در مسیر انقلاب مانع تراشی کند.

تلاش‌های دولت بحرین در مورد عادی جلوه دادن اوضاع امنیتی و سیاسی این کشور با برپایی کنگره گفتگوهای منامه یا برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول ۱ و … نیز جواب نداده و مردم این کشور همچنان در خیابان‌ها به دنبال حلقه مفقوده حقوق ابتدایی خود هستند.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین

سه بار دعوت دولت این کشور به مذاکرات با مخالفان در سایه ادامه سرکوبگری و اقدامات وحشیانه علیه تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز عملا به بن بست رسیده و محاکمه های مردم عادی به اتهامات واهی و اتهامات بلند مدت علاوه بر کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از جوانان این کشور، بسیاری از خانواده ها را در فقدان عزیزان خود گرفتار کرده است. سازمان عفو بین الملل اعلام کرده است که بیش از ۲ هزار نفر به اتهامات سیاسی در زندان‌های آل خلیفه محبوس هستند، این در حالی است که جریان های مخالف دولت در بحرین این تعداد را بالغ بر ۳ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

سعید بو مدوحه معاون رئیس برنامه خاورمیانه در سازمان عفو بین‌‌الملل در مورد ابعاد نقض حقوق بشر در بحرین در کنفرانسی که به تازگی برگزار شد، تاکید کرد که دهها کودک زیر ۱۵ سال در بازداشتگاه های آل خلیفه هستند و زنان زیادی نیز به علت فعالیت‌های سیاسی و حقوقی بازداشت شده‌اند. مقامات دولتی فعالان حقوق  بشر را هدف قرار می دهند که از جمله این افراد نبیل رجب است. وی تاکید کرد که این سازمان خواستار تحقیق در مورد حوادثی خواهد شد که منجر به قتل شهروندان می شود، عفو بین‌الملل همچنین موضوع شکنجه زندانیان و بازداشتی‌ها را نیز بررسی خواهد کرد و توصیه‌های کمیته پسیونی و میزان تعهد مقامات بحرین به آنها را نیز مورد بازبینی و دقت نظر قرار خواهد داد.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین


انقلاب بحرین به روایت آمار

با وجود خفقان موجود در حاکمیت بحرین و در تنگنا گذاشته شدن خبرنگاران و سازمان‌های دفاع از حقوق بشر در این کشور آمار دقیقی از ابعاد تجاوزات رژیم آل خلیفه به اقشار مختلف مردم منتشر نمی‌شود، آنچه در این بخش به آن اشاره شده است، اطلاعاتی است که از مراجع مختلف از جمله اطلاعات مستند مخالفان دولت یا برخی عناصر فعال حقوق بشر در داخل یا خارج از بحرین منتشر شده است.

تاکنون بیش از ۲۲۰ نفر در انقلاب مردمی بحرین به شهادت رسیده‌اند، از آغاز انقلاب این کشور در سه سال پیش نیز دهها هزار نفر به بهانه های مختلف روانه بازداشتگاه های آل خلیفه شده‌اند که بسیاری از آنها تا مدت‌ها بدون محاکمه در بازداشت بوده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود هم اکنون بین ۲ تا ۳ هزار زندانی سیاسی در بحرین وجود دارد.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین


-بر اساس آمار رسمی سال ۲۰۱۱، تعداد کل جمعیت بحرین بیش از ۱ میلیون و دویست هزار نفر است که از این تعداد تنها ۵۶۸ هزار نفر تبعه بحرین هستند. رژیم آل خلیفه برای تغییر ساختار مردم شناختی و طایفه‌ای بحرین تلاش زیادی برای کشاندن اهل تسنن به این کشور به کار بسته است، این در حالی است که بیش از ۸۵ درصد بحرینی‌ها را شیعیان تشکیل می دهند.

-مسئولان آل خلیفه از شروع انقلاب مردم بحرین تاکنون دست کم ۴۰ مسجد را در این کشور تخریب کردند، همچنین در حال حاضر حدود ۴۰ عالم برجسته دینی در زندان‌های آل خلیفه به سر می برند و بدون دلیل مورد تعرض و آزار قرار می گیرند.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین

-از زمان سومین دعوت ولیعهد بحرین برای گفتگو از ماه گذشته میلادی تا به این لحظه ۱۰۳ نفر بازداشت شده‌اند.

-سید هادی الموسوی مسئول اداره آزادی ها و حقوق بشر در جمعیت وفاق ملی بحرین در مورد آمار تجاوزهای آل خلیفه علیه ملت بحرین در ماه ژانویه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که در این ماه ۱۰۷ نفر بازداشت شده‌اند که ۹۲ نفر از آنها مرد، ۱۳ نفر کودک و دو نفر دیگر زن هستند. وی تاکید کرد در درگیری های این ماه که با خشونت های نیروهای امنیتی علیه انقلاب مسالمت آمیز ملت دنبال می شود، ۲۰ شهروند بحرینی زخمی شده اند، نیروهای امنیتی آل خلیفه به ۹۱ خانه حمله کرده اند و موارد شکنجه و بد رفتاری با مردم نیز از ۱۳ تا ۲۵ مورد گزارش شده است. وی با اشاره به ۳۱۶ مورد مجازات دسته جمعی، تعداد کل تجاوزها و اقدامات غیر قانونی دولت بحرین در تعامل با مردم را در ماه اخیر بالغ بر ۶۸۱ مورد خواند.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین

-سندیکای روزنامه نگاران بحرین در گزارش سالیانه خود به میزان تجاوزهای رژیم آل خلیفه به اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران اشاره و تاکید کرد که در سال ۲۰۱۳ میلادی ۵۳ مورد تجاوز به روزنامه نگاران به ثبت رسیده که ۱۱ مورد آن بازداشت و ۶ مورد احضار یا حبس بوده که بیشتر آنها نیز در راستای محدود کردن آزادی بیان بوده است. تهمت اهانت به پادشاه بیشترین تهمتی بوده که خبرنگاران به خاطر آن بازداشت می شوند. در سال گذشته ۳ عکاس در جریان پوشش تظاهرات مردمی زخمی شده‌اند و همچنان نیز ۷ خبرنگار در زندان‌های آل خلیفه هستند.

-رژیم آل خلیفه از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۷۰ ورزشکار را به دلایل واهی بازداشت و زندانی کرده است. در برخی موارد یک ورزشکار به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. “کمیته ملی دفاع از ورزشکاران” بحرین، به تازگی طی بیانیه‌ای تصریح کرد ۶۳۴ سال زندان برای ۴۲ ورزشکار، ننگ بزرگی برای حکومتی است که ادعای حمایت از ورزش دارد. هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز نوشت: دولت بحرین ۱۵۴ورزشکار، مربی، داور و کارمند سازمانها و فدراسیون های ورزشی را به دلیل شرکت در اعتراض‌های مردمی این کشور زندانی و یا از فعالیت محروم کرده است.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین

-رژیم آل خلیفه برای سرکوب ملت، مزدورانی را از کشورهای یمن، پاکستان و اردن اجیر کرده و در این راستا ارتش اشغالگر سعودی، امارات، کویت، قطر و عمان نیز کمک مهمی برای آن بوده است، این علاوه بر حمایت های غیر مستقیم یا مستقیم بسیاری از کشورهای غربی از حمله آمریکا، آلمان و فرانسه بوده که با حمایت های تسلیحاتی، سیاسی و دیپلماتیک مانع از سقوط رژیم وابسته حاکم در بحرین شده اند.

-نظامیان بحرینی از کمکهای آموزشی و تسلیحاتی آمریکا جهت سرکوب مردم بحرین استفاده می کنند. در همین راستا رژیم آل خلیفه در چند ماه اخیر حرکتهای خود را بر خلاف خواست مردم بحرین تسریع کرده و با نادیده گرفتن منافع بحرین به آمریکایی‌ها جهت گسترش پایگاه نظامی شان در بحرین چراغ سبز نشان داده است.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین

رسانه‌های وابسته به ارتش آمریکا اعلام کردند که این کشور در نظر دارد به منظور توسعه پایگاه نیروی دریای خود در بحرین ۵۸۰ میلیون دلار دیگر هزینه کند. در این چارچوب رسانه های غربی اعلام کردند که ناوگان پنجم آمریکا در بحرین در حال گسترش ظرفیت امکانات موجود خود بوده و در نظر دارد ۷۷ هکتار از زمین‌های واقع در امتداد اسکله را به پایگاه خود اضافه کند.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین


انقلاب بحرین و متغیرات منطقه‌ای

متغیرات متنوع منطقه‌ای در سال جاری در سایه توافق هسته ای بین ایران با کشورهای ۱+۵ و توافق شیمیایی سوریه گرچه بسیاری از کشورهای منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داد، اما تغییری در ماهیت انقلاب مردمی بحرین ایجاد کرد، آمریکایی‌ها سعی داشتند در مذاکرات خود با طرف ایرانی، معامله سازش برای حل درگیری های منطقه‌ای را مطرح کنند.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین

از جمله این موارد، معامله بین بحرین و سوریه بود، اما طرف ایرانی تاکید کرد که در امور داخلی هیچ کدام از این کشورها دخالت نمی‌کند و در هر دو آنها این “ملت” هستند که باید در مورد حاکمیت سیاسی خود تصمیم بگیرند. ایرانی‌ها تأکید کردند که غیر از برنامه هسته‌ای این کشور و رفع نگرانی‌های غرب در سایه فضای باز دیپلماتیک تهران، هیچ گفت‌وگویی را با طرف‌های غربی از جمله آمریکا نمی‌پذیرند.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین

با این حال، دولت بحرین در حد بضاعت خود سعی کرد نقش قوی در رابطه با پیشبرد سیاست‌های غربی – آمریکایی در سوریه ایفا کند، این نقش برای آن است که رژیم آل خلیفه از پیروزی دولت سوریه بر بحران این کشور می‌ترسد و آن را آغازی بر ایجاد تغییرات حاکمیتی در بحرین می داند. این موضوع از تریبون‌های رسمی بحرین نیز به صراحت اعلام شده و ولیعهد این کشور از احتمال تغییرات در مواضع آمریکا در پی حل بحران سوریه به نفع محور مقاومت ابراز نگرانی کرده و گفته که ممکن است در صورت پیروزی سوریه بر توطئه های خارجی آمریکا بحرین را مجبور به انجام اصلاحات ریشه ای قانونی و سیاسی نماید.

شاخص‌های داخلی و منطقه‌ای پیروزی انقلاب بحرین

از این رو با توجه به شاخص‌های داخلی از جمله در زمینه اوج گیری مطالبات مسالمت آمیز مردمی و روند صحیح انقلابیون در دوری از خشونت با وجود تحریکات و فریبکاری های دولت این کشور و متغیرات خارجی شامل اوضاع رو به پایان توطئه‌های غربی-عربی در سوریه و آغاز موج جدید، خودجوش و بدون وابستگی بیداری اسلامی در کشورهای عربی بعد از پایان این بحران، مردم بحرین امیدوارتر از گذشته به دنبال صبح پیروزی انقلاب خود هستند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x