تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

این نقاط دنیا به شدت سرطان زا هستند

  • کد خبر : 22700
  • 26 بهمن 1392 - 7:31
این نقاط دنیا به شدت سرطان زا هستند

سازمان ملل شب گذشته و در آستانه روز جهانی سرطان اعلام کرد: موارد جدید ابتلا به سرطان تا نیمه سال ۲۰۳۰ افزایش یافته و به ۲۱.۶ میلیون نفر در سال می رسد این میزان ابتلا در سال ۲۰۱۲، ۱۴ میلیون نفر بود.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر، به نقل از سازمان بین المللی تحقیقات بر روی سرطان (IARC ) که این گزارش را تهیه کرده می گوید: مرگ و میر ناشی از سرطان، احتمالا از ۸.۲ میلیون نفر به ۱۳ میلیون نفر در سال می رسد چرا که جمعیت جهان افزایش می یابد و افراد با سنین مختلف و با عادات سبک زندگی خطرناک، سازگارتر می شوند. در این گزارش بر نقش پررنگ سیگار بر افزایش سرطان ریه تاکید شده است. این گزارش که در شب پیش از “روز جهانی سرطان” منتشر شده، توسط بیش از ۲۵۰ دانشمند در بیش از ۴۰ کشور جهان تهیه و جمع آوری شده است. این گزارش نخستین گزارش از این نظر طی شش سال اخیر است. مارگارت چان سازمان بهداشت جهانی که سازمانش بر IARC نظارت می کند می گوید سرطان می تواند بدون شک بیشترین تاثیر را بر کشورهای درحال توسعه بگذارد. این کشورها در حال حاضر با سرطان های مرتبط با فقر درگیر هستند که ناشی از عفونت یا بیماری ایجاد شده اند. علاوه بر این، برخی از سرطانها نیز در واکنش به سبک زندگی غلط – مصرف زیاد دخانیات و الکل، مصرف غذاهای فرآوری شده و کم تحرکی – بروز می کند.

کریستوفر وایلد مدیر IARC می گوید باید کشورها بر پیشگیری از بروز سرطان تمرکز کنند. این بار بر دوش کشورهای دارای درآمد کم و متوسط، بیشتر سنگینی خواهد کرد و درمان سرطان با روش های موجود را غیر محتمل می کند. حتی کشورهای با درآمد بالا نیز تلاش زیادی را برای مقابله با هزینه های فزاینده درمان و مراقبت های بهداشت صورت خواهند داد. در سال ۲۰۱۱ بیماری قلبی که تا آن سال عامل نخست مرگ و میر در جهان بود جای خود را به سرطان داد و اکنون سرطان نخستین عامل مرگ شناخته می شود. موارد جدید ابتلا به سرطان، احتمالا تا سال ۲۰۲۵ به ۱۹.۳ میلیون نفر خواهد رسید که از این میزان ۱۱.۴ میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. تا سال ۲۰۳۵ موارد جدید ابتلا به سرطان به حدود ۲۴ میلیون نفر در سال می رسد.

مردان در خطر سرطان
این گزارش نشان داد ۵۳ درصد موارد ابتلا و ۵۷ درصد مرگ و میر های ناشی از سرطان برای مردان روی می دهد.

سرطان های رایج برای مردان و زنان
در مردان سرطان اغلب ریه ها (۱۶.۷ درصد) را هدف قرار می دهد و پس از آن سرطان پروستات(۱۵ درصد)، روده( ۱۰ درصد)، معده (۸.۵ درصد) و کبد(۷.۵ درصد) قرار دارند.در بین زنان رایج ترین سرطان، سرطان سینه (۲۵.۲ درصد)، روده (۹.۲ درصد) ریه (۸.۷ درصد)، گردن رحم(۷.۹ درصد) و معده (۴.۸ درصد) است.

نقشه جغرافیایی سرطان
در گزارش جهانی سرطان آمده است عدم تعادل منطقه ای نیز در بروز سرطان مشاهده می شود به طوری که بیش از ۶۰ درصد موارد سرطان جهان و ۷۰ درصد موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در آفریقا، آسیا،آمریکای مرکزی و جنوبی روی می دهد. این بررسی حاکی از آن است که کشورهای پردرآمد آمریکای شمالی و اروپای غربی ژاپن کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز آمار بالایی در ابتلا به سرطان دارند. سرطان​های سینه، روده و پروستات در کشورهای صنعتی؛ و سرطان کبد، معده و مری در کشورهای کم درآمد رایج​تر است. تقریبا نیمی از موارد تشخیص داده شده جدید در سال ۲۰۱۲ در آسیا و عمدتا در چین بوده است. در آن سال اروپا یک چهارم، آمریکا یک پنجم و آفریقا و خاورمیانه بیش از ۸ درصد موارد جدید ابتلا به سرطان را گزارش کردند. اما وقتی موضوع به مرگ و میر ناشی از سرطان می رسد سهم آسیا از ۵۰ درصد فراتر رفته و آفریقا و خاورمیانه به ۱۰ درصد می رسد در حالی که در آمریکا مرگ و میر ناشی از این بیماری کمتر از ۱۶ درصد و در اروپا به ۲۱.۴ درصد است. در کشورهای کمتر توسعه یافته سرطان معمولا در مراحل پیشرفته خود تشخیص داده می شود و درمان به ندرت در دسترس است.

کشنده ترین سرطان ها
در سراسر جهان سرطان ریه کشنده ترین سرطان است و ۱۹.۴ قربانیان سرطان بر اثر ابتلا به این نوع سرطان می میرند و رتبه بعدی از آن سرطان کبد با ۹.۱ درصد و سرطان معده با ۸.۸ درصد است. این گزارش می گوید هزینه های سالانه اقتصادی سرطان به جهان حدود ۱.۱۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۰ بود با این حال می توان با پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان، مانع از بروز و پیشرفت نیمی از تمامی موارد سرطان شد. از جمله اقدامات پیشگیرانه تزریق واکسن هپاتیت بی و ویروس پاپیلومای انسانی است که خطر ابتلا به سرطان کبد و گردن رحم را کاهش می دهد؛ انجام تمرینات ورزشی و تحرک فیزیکی برای مبارزه با چاقی و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده و سینه و راه اندازی گروه های مبارزه با دخانیات است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x