تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

۶درسی که آمریکا باید از انقلاب ایران بگیرد

  • کد خبر : 22190
  • 24 بهمن 1392 - 7:23
۶درسی که آمریکا باید از انقلاب ایران بگیرد

یک پایگاه خبری آمریکایی ۶ درسی که آمریکا باید از انقلاب ایران بگیرد را بررسی کرد.

 

خبرگزاری فارس: ۶ درسی که آمریکا باید از انقلاب ایران بگیرد

به گزارش کمال مهر، پایگاه خبری ـ تحلیلی «لوبلاگ» در گزارشی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران شش درسی که آمریکا باید از این انقلاب بگیرد را بررسی کرد.

این پایگاه خبری به عنوان اولین درسی که واشنگتن باید بگیرد می‌نویسد: «اول اینکه چیزهایی که ما در آن زمان نمی‌دانستیم، زیاد هستند. بی‌اطلاعی ما عمیق بود.»

بر اساس این گزارش، بی‌اطلاعی آمریکا از ابتلای شاه به بیماری سرطان، موردی است که اگر آمریکا از آن اطلاع داشت می‌توانست تحلیل بهتری از اوضاع ایران به عمل آورد.

این گزارش می‌افزاید: «ما چیزی درباره نحوه برخورد با چنین حرکت عظیم میلیون‌ها نفر از مردم در حمایت از انقلاب نمی‌دانستیم ـ پدیده‌ای که پیش از آن در دنیا بی‌سابقه بود. ضمن اینکه ما ایده‌ای درباره یک دولت اسلامی نداشتیم، این هم تحولی بود که پیش از آن در دنیا اتفاق نیفتاده بود.»

دومین درس، به نوشته لوبلاگ این است که «۳۵ سال پیش آمریکا قادر به حل و فصل بحران در ایران نبود چون کاخ سفید، وزارت خارجه و سایر سازمان‌های آمریکایی نتوانستند از واقعیت‌های ایران تحلیل درستی به عمل آورند.»

درس سوم این بود که واشنگتن به غلط تصور می‌کرد چون همیشه اوضاع بر وفق مراد شاه چرخیده بود این بار هم همه چیز به نفع او تمام خواهد شد. به نوشته این پایگاه تحلیلی: «ما در این اعتماد به نفس خودبرتر بینمان نیاز انقلابی برای استقلال از خودمان را نادیده گرفتیم.»

درس چهارم این بود: «ما برای دادن پاسخ به ایران به مدل‌های دیگری روی آوردیم. در واشنگتن مقامات فکر کردند ژنرال‌های شاه و سربازان آنها می‌توانند حرکتها را سرکوب کرده و یا حتی در مواقع لزوم کودتا بر پا کنند… اما این سربازان هم دارای همان زمینه‌های مذهبی بودند که همگنان آنها بودند.»

پنجمین درسی این بود که آمریکا در سال ۱۹۷۸ نگران این بود که اگر با شاه برخوردی گستاخانه داشته باشد، سایر دوستان اتوکرات این کشور از جمله عربستان سعودی یا انور سادات، رئیس جمهور مصر فکر می‌کنند که آمریکا اگر در فشار قرار بگیرد، آنها را به راحتی قربانی می‌کند.

و در نهایت این گزارش تأکید می‌کند که «توجه واشنگتن به بحران ایران به خاطر توجه به پیمان صلح کمپ دیوید بین اسرائیل و مصر مخدوش شد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x