تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی برف به استان‌های شمالی/ ابلاغ اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی صنعت شیر برای تثبیت قیمت

  • کد خبر : 22467
  • 24 بهمن 1392 - 12:33
خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی برف به استان‌های شمالی/ ابلاغ اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی صنعت شیر برای تثبیت قیمت

هفته گذشته برف سنگین استان‌های شمالی ۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان خسارت وارد کرد و دولت ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تثبیت قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی ابلاغ کرد که به زودی به دامداران پرداخت می‌شود.

به گزارش کمال مهر ،هفته گذشته برف سنگین در استان‌های گیلان و مازندران که در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بود کشاورزان منطقه را غافلگیر کرد.

در بررسی‌های اولیه گزارش شد که محصول مرکبات این استان‌ها زیر برف مدفون شده‌‌ است و خسارات زیادی به باغ‌ها وارد شده است،‌بارش برف در زمان برداشت مرکبات در استان‌های شمالی اتفاق افتاد اما خوشبختانه ۸۰ درصد محصول مرکبات برداشت شده بود و تنها ۲۰ درصد مرکبات روی درخت بر اثر سرما از بین رفتند.

خسارات به باغ مرکبات استان‌ها این نگرانی را تشدید می‌کرد که نیاز به میوه عید از تولید داخل تأمین نشود و متکی به واردات باشیم اما قائم مقام خانه کشاورز به خبرنگار فارس گفت: انبار و ذخیره‌سازی مرکبات انجام شده و بیش از ۴۰۰ هزار تن نیز در انبارهای کشاورزان موجود است و هیچ نیازی به واردات نخواهد بود.

*برف شمال مرکبات را گران کرد

اما این برف سنگین تاثیری هم بر بازار میوه گذاشت، به دلیل کندی حرکت در مسیر راههای شمال و نیز متوقف بودن تردد در مسیرهای فرعی انتقال میوه از این استان‌ها به استان‌های دیگر با کندی انجام شد و همین عامل باعث بالا رفتن انواع قیمت مرکبات در بازار شد.

بارش سنگین برف خسارت‌هایی را نیز به گلخانه‌ها و دامداری‌های استان‌های گیلان و مازندارن وارد ساخت و در بررسی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی،  اعلام شد ۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان منطقه خسارت وارد شده است.

* ۲۰ درصد گل‌های کشور بر اثر سرما از بین رفت

بارش سنگین برف باعث گرانی گل در بازار نیز شد.

رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران به خبرنگار فارس گفت، ۲۰ درصد گلهای منطقه شمال کشور بر اثر سرمای شدید و قطع برق و گاز از بین رفتند و در کنار تقاضای بیش از اندازه مقطعی در این فصل، عاملی برای بالا رفتن دو برابری قیمت گل در بازار شد.

* اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی صنعت شیر ابلاغ شد

حدود یک ماه پیش هیئت وزیران تصویب کرد ۳۰۰ میلیارد تومان برای تثبیت قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی در بازار پرداخت شود.

با گذشت بیش از یک ماه که انتقادات دامداران و کارخانه‌های لبنی را نیز در پی داشت بالاخره روز گذشته معاونت راهبردی رئیس جمهور این اعتبار را به خزانه‌داری کل کشور ابلاغ کرد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی به خبرنگار فارس گفت: این اعتبار در حساب وزارت صنعت،‌معدن و تجارت است و قرار است این مبلغ را به دامداران پرداخت کند.

وی در خصوص  نحوه پرداخت این اعتبار گفت: کارخانه‌های لبنی فهرستی از شیر دریافتی دامداران در ماههای آذر و دی تنظیم می‌کنند و بعد از تأیید خود دامداران به وزارت صنعت ارسال می‌شود و پرداخت به حساب دامداران تا پایان سال عملی خواهد شد.

باکری افزود: ۱۹۰ تومان به ازای هر کیلو شیر دریافتی علاوه بر نرخ مصوب که هزار و ۱۱۰ تومان است به دامدار پرداخت خواهد شد.

* اسناد کشاورزی با عنوان وثیقه بانک‌ها پذیرفته می‌شود

مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ کشور مصوب کرد که اسناد اراضی کشاورزی و خانه‌های روستائیان به عنوان وثیقه دریافت وام از بانک‌ها پذیرفته شود.

در سال‌های گذشته ارائه وثیقه به بانک و نیز عدم پذیرش اسناد زمین‌های کشاورزی و مایملک روستائیان توسط بانک مانع بزرگی برای دریافت تسهیلات بود.

روستائیان مجبور بودند برای گرفتن وام یک میلیون تومانی ضامن شهری بیاورند که در برخی مواقع ضامن شهری تنها صاحب یک زیرپله ۲ متری بود در حالی که همین کشاورز صاحب صدها هکتار زمین بود که بانک ها آن را قبول نمی‌کردند.

پیدا کردن ضامن شهری برای یک روستایی سخت است و سخت ‌تر از آن نادیده انگاشتن دارایی هایش توسط بانک‌ها است که در برخی مواقع ارزش آن بیش از مغازه، خانه و دارایی فرد شهری بود.

 

 

 

 

فارس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22467

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x