تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اوباما بلوف می‌زند او قدرت درگیری با ایران را ندارد/ پیام عارف به خاتمی چه بود؟

  • کد خبر : 22211
  • 24 بهمن 1392 - 8:01
اوباما بلوف می‌زند او قدرت درگیری با ایران را ندارد/ پیام عارف به خاتمی چه بود؟

اسرائیل در سوریه القاعده را به متحدان ایران ترجیح می‌دهد،تحلیل بولتون از حضور بین‌المللی نیروی دریایی ایران،موسویان:پرونده ام بسته شده،پیام عارف به خاتمی چه بود؟،اعتراض یک مرجع تقلید و …از جمله خبر ویژه برخی روزنامه های پنجشنبه هستند که میتوانید اینجا بخوانید.

کمال مهر؛

*کیهان

ریاست حلقه طراحی «عالیجناب سرخپوش» به فائزه‌ هاشمی رسید!

ریاست انجمن غیرقانونی موسوم به «دفاع از آزادی مطبوعات» از محسن کدیور متواری به فائزه هاشمی رسید.عباس صفایی‌فر در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: در نشست این انجمن، فائزه هاشمی به عنوان رئیس، بدرالسادات مفیدی به عنوان نایب رئیس و عباس صفایی‌فر به عنوان دبیر و سخنگوی این انجمن انتخاب شدند.پیش از این کدیور ریاست انجمن یاد شده را داشت که به همراه معاون خود – یوسفی اشکوری – از سال‌ها پیش از کشور گریختند.پس از کدیور و اشکوری، برخی دیگر از گردانندگان انجمن غیرقانونی یاد شده نظیر،‌ فریبا داودی مهاجر (کشف حجاب کرده)، مرتضی کاظمیان (عضو گروهک ملی – مذهبی) و علی‌اکبر موسوی خوئینی از کشور گریخته و در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اقامت گزیده‌اند. برخی دیگر از اعضای این انجمن نظیر عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، محمد سیف‌زاده و احمد زیدآبادی جزو بازداشت‌شدگان فتنه یا تخلفات مشابه دیگر هستند. علی حکمت، عماد باقی، اکبر گنجی، علوی‌تبار، علیزاده طباطبایی، رضا تهرانی، شهلا شرکت، بای سلامی و محمدرضا زهدی از دیگر دست‌اندرکاران این انجمن، جزو گردانندگان نشریات زنجیره‌ای در دوره اصلاحات بودند.

انتخاب فائزه هاشمی به ریاست انجمن مورد اشاره در حالی است که برخی دست‌اندرکاران این انجمن یک ماه پیش (۲۲ دی ۱۳۹۲) به دیدار آقای هاشمی رفتند.عیسی سحرخیز یک هفته بعد از این دیدار در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: ما باید از حرکت‌‌های ساده به سمت حرکت‌های پیچیده حرکت کنیم… حمایت آقای هاشمی از دولت روحانی هوشیارانه است. این استراتژی صحیح و منطقی است. اول اینکه خطاها و اشتباهات دولت به گردن آقای هاشمی نمی‌افتد یا برعکس هم مصداق دارد. آقای هاشمی به گونه‌ای حلقه اتصال جریان‌هایی هستند که با جریانی که در ۸ سال گذشته بر کشور حاکم بوده، مخالف است. ایشان به خوبی توانسته یک حلقه‌ای ایجاد کند که در آن به صورت توامان و همزمان آقای روحانی، سیدحسن خمینی، ناطق نوری، آقای خاتمی و حتی عبدالله نوری حضور دارد.

سحرخیز می‌افزاید: این حلقه باید فارغ از نامگذاری‌ها و خط‌گذاری‌هایی چون محافظه‌کار، اصلاح‌طلب یا کارگزارانی، در یک حرکت همگرایانه و متحد، کار خودش را همچنان به پیش ببرد. نقش آقای هاشمی همانند نقش آقای خاتمی و در کنار آقای ناطق نوری به نظر من بسیار مهم است. ما نباید به این افراد به صورت انفرادی نگاه کنیم. حتی نباید یکی از این بزرگان را به عنوان چهره شاخص مطرح کنیم و نقش بقیه را کمرنگ جلوه بدهیم بلکه همه باید روی این جمع و این حلقه اتصال سرمایه‌گذاری کنند و در زمان‌های لازم از آن بهره ببرند. اصلاح‌طلبان باید برای انتخاب مجلس و خبرگان برنامه‌ریزی و سازماندهی کنند.حلقه جمع شده در انجمن موسوم به دفاع از آزادی مطبوعات نقش پررنگی در ساختن تصویر عالیجناب سرخپوش «قتل‌های زنجیره‌ای» از آقای هاشمی داشت و رفتار بعدی آنان نفاق پیچیده این حلقه مافیایی را نشان می‌دهد.

یادآور می‌شود فائزه هاشمی ۲۰ فروردین امسال در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار با مرور خاطرات دوره بازداشت خود، از بهایی‌ها و مجاهدینی‌ها و منافقین به عنوان دوستان خود یاد کرده و گفته بود در میان هم‌بندی‌ها و دوستانم، بهایی‌ها، تعدادی از سازمان مجاهدین و… چند نفر لائیک و چپ بودند… بابا در ملاقات گله‌های آن طرف را منتقل کرد که چرا به مجاهدین، منافقین نمی‌گویم یا چرا روابط خوبی مثلا با مجاهدین و بهائی‌ها دارم.فائزه هاشمی در دوره اصلاحات مدیر مسئول روزنامه زن بود که برخی عناصر معارض با انقلاب را گردهم آورد. از جمله رفتارهای مشکوک وی در این دوره مصاحبه جانبدارانه روزنامه زن با بیوه فراری محمدرضا پهلوی بود.این نکته نیز گفتنی است که سحرخیز چند سال پیش از نامزدی انتخاباتی بهائیان و همجنس‌بازان حمایت کرده بود!

اوباما بلوف می‌زند او قدرت درگیری با ایران را ندارد

یک عضو اندیشکده آمریکایی بروکینگز معتقد است تهدیدهای اوباما علیه ایران بلوف است.مایکل دوران در تحلیلی که از سوی این اندیشکده منتشر شده می‌نویسد: اوباما زمانی در مقابل ایران گفت من به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بلوف نمی‌زنم. اما او با وجود در بوق و کرنا کردن قصد خود برای مهار برنامه هسته‌ای ایران با همه گزینه‌ها، مایل به رویارویی نیست. اوباما حتی در مقابل سوریه نیز نتوانست از گزینه نظامی استفاده کند. سوریه، نماد گریز عمیق اوباما نسبت به مداخله آمریکا در درگیری‌های همیشگی خاورمیانه است. این موضع همانگونه که انجام ندادن کاری برای توقف سوریه را تحمیل می‌کند، ژستی از خودرضامندی را برای تهران به ارمغان می‌آورد.

در واقع، شکست یا بهتر است بگوییم امتناع از ایستادن در برابر اسد در سوریه به نوعی شکست در مهار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دست‌نشانده‌اش حزب‌الله نیز بود. این دو نیرو بیشترین نقش را در تغییر مسیر جنگ داخلی سوریه داشتند و مداخله مستقیم آنها بود که حکومت اسد را حفظ کرد.دوران می‌افزاید: اوباما در برابر ایران دچار تیک رفتاری است و فقط بلوف می‌زند. رابرت گیتس وزیر سابق دفاع می‌گوید فکر می‌کنم رئیس‌جمهور به فرماندهان خود اعتماد ندارد و راهبرد خود را باور نمی‌کند. اوباما به آنها که از دیرباز درگیری با ایران را مدیریت کردند، اعتمادی ندارد، راهبر خودش را باور ندارد و این مبارزه را از جانب خود نمی‌داند. او می‌خواهد از قضیه فرار کند.

آمریکا با دولت‌هایی دوست است که کارنامه حقوق بشر سیاهی دارند

یک نشریه آمریکایی موضع کاخ سفید در قبال نقض فاحش حقوق در عربستان را نگران کننده و همدستی با قاتلان توصیف کرد.فارین پالیسی در یادداشتی به قلم آدام کوگل پژوهشگر سازمان دیدبان حقوق بشر نوشت: وضعیت حقوق بشر در عربستان در سال ۲۰۱۳ نیز مانند سال‌های قبل نگران کننده و سالی پر از اعدام و سرکوب فعالان بود. ایالات متحده در این سال‌ها، به جز گزارش‌های سالیانه حقوق بشری هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان انجام نداده است. فعالان سیاسی و اجتماعی عربستانی- که اغلب زندانی هستند- از خود می‌پرسند، چرا مقامات آمریکایی که روابط بسیار حسنه‌ای با الیگارشی حاکم بر عربستان دارند، هیچ اعتراضی به سرکوب شهروندان در عربستان نمی‌کنند؟ سوزان رایس- مشاور امنیت ملی آمریکا- در دسامبر گذشته گفت «بیایید روراست باشیم. در حال حاضر، ما بعضاً با کشورها و دولت‌هایی روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی داریم که کارنامه سیاهی در نقض حقوق بشر دارند.» آشکار است که آنچه در رابطه آمریکا و عربستان برای سیاستمداران آمریکایی حائز بیشترین اهمیت است، جنبه‌های اقتصادی و ژئواستراتژیکی این رابطه است. نه آنچه فعالان اجتماعی در عربستان در زمینه نقض حقوق بشر می‌گویند.

فارین پالیسی ضمن مرور انواع سرکوب‌ها و خشونت‌ها در عربستان خاطرنشان می‌کند: آمریکا مدعی است که مسائل حقوق بشری واجد بیشترین اهمیت برای او می‌باشد. رایس (مشاور امنیت ملی) در سخنرانی در نشست فعالان حقوق بشر گفت: «ما از همه توان خود برای وادار کردن دولت‌ها به احترام به حقوق بشر استفاده می‌کنیم. ما آن‌ها را مجبور می‌کنیم که به قوانین بین‌المللی در این زمینه گردن بگذارند. دولت با دقت بسیار چالش‌های امنیتی بهار عربی را رصد کرده و با تمام توان خود از گروه‌هایی که خواستار صلح، دموکراسی و احترام به حقوق بشر هستند، حمایت می‌کند.» اما این سخنان ادعایی بیش نیست. هنگامی که از مقامات آمریکایی درباره سکوتشان در زمینه نقض حقوق بشر در عربستان پرسیده می‌شود، آنان سؤال را با بی‌اعتنایی کنار می‌گذارند و یا می‌گویند انتقاد علنی از عربستان، مناسب نیست.اما هیچ علامتی نیست که نشان دهد سران آمریکایی حتی به صورت محرمانه، به مقامات عربستانی در این زمینه تذکر می‌دهند.

غرب در توافق ژنو حقوق بین‌الملل را نقض کرد

«توافق ژنو به نحوی نوشته شده که هر یک از طرفین تفسیر خود را درباره حق یا عدم حق غنی‌سازی ایران بزنند اما بزرگ‌ترین مصالحه این بود که به ایران صریحاً حق‌ غنی‌سازی داده نشد».مارک فیتزپاتریک از مدیران موسسه مطالعات راهبردی انگلیس ضمن انتشار این تحلیل نوشت: گرچه شانس حصول توافقنامه جامع بیش از ۱۰ درصد نیست اما، دلایلی برای خوش‌بینی محتاطانه نسبت به توافقنامه موقت و شانس ۸۰درصدی برای تمدید یک دوره شش‌ماه دیگر وجود دارد.وی با یادآوری این نکته که برنامه اقدام مشترک،  توافقنامه‌ای عالی برای قدرت‌های غربی نیست و چندان حاوی مواردی نیست که آنها در جست‌وجویش بودند، به ذکر دلایل شش‌گانه خود درباره ارزش تمدید توافقنامه موقت می‌پردازد و می‌نویسد: این توافقنامه توانمندی‌‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند.

ایران تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده را متوقف کرد و به زودی شروع به از بین بردن ذخایر هگزافلوراید اورانیوم (یو‌ اف ۶) ۲۰درصدی خود می‌کند.وی ادامه می‌دهد: «بزرگترین مصالحه ایران این بود که به این کشور حق صریح غنی‌سازی داده نشد. طبق حقوق بین‌الملل، ایران از حق غنی‌سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز برخوردار است. آمریکا، انگلیس و فرانسه تاکید دارند که معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای ضمن اذعان به «حق مسلم تولید انرژی هسته‌ای»، این حق را شامل غنی‌سازی نمی‌داند. با استفاده از ترفند کلاسیک دیپلماتیک، یعنی تعبیر متفاوت هر طرف از قضیه، مساله حق غنی‌سازی فیصله یافت».فیتز پاتریک همچنین خاطر نشان کرد: «این نگرانی که شاکله تحریم‌ها نابود خواهد شد، به دو دلیل نابجاست. نخست آنکه، تحریم‌ها هم‌اکنون در معرض خطر نابودی قرار دارند.

سخت‌ترین تحریم‌ها مربوط به واداشتن خریداران نفت ایران از سوی آمریکا به کاهش خرید خود در هر شش‌ماه بود اما، با این وجود، چین بزرگترین خریدار نفت ایران در طول شش‌ماه آخر سال گذشته تنها ۲۰ درصد میزان خرید خود را کاهش داد. چین به مرحله‌ای رسیده است که دیگر بیش از این خرید خود را کاهش نمی‌دهد. اگر آمریکا به عنوان طرف ناسازگار در مذاکرات مطرح شود، حمایت جهانی از تحریم‌ها از بین خواهد رفت. دوم آنکه، آمریکا، انگلیس و سایر کشورها در تلاشند تا اطمینان دهند تحریم‌های موجود پابرجاست. خزانه‌داری آمریکا رویال بانک اسکاتلند را به خاطر نقض تحریم‌ها یکصد میلیون دلار جریمه کرد.»

وی با تأکید بر بدبینی نسبت به حصول توافق‌نامه جامع می‌نویسد: «مطالبات طرفین بسیار متفاوت است. غرب خواستار نابودی بیشتر سانتریفیوژهای ایران، تعطیلی تاسیسات فردو و راکتور آب سنگین اراک به مدت ۲۰ تا ۲۵ سال  است. ایران درست می‌گوید که این توافقنامه به صراحت خواستار برچیدن نشده است. برخی جنجال‌های هفته گذشته بر سر مساله برچیدن گیج‌کننده بود. برخلاف آنچه کاخ‌سفید اعلام کرد، ایران تاکید می‌کند که توافقنامه موقت خواستار برچیدن چیزی نشده است. ایران درست می‌گوید اما، این قضیه مشابه ترفند مربوط به «حق غنی‌سازی» است که هر یک از طرفین می‌تواند طبق برداشت خود، آن را تفسیر کند.»یادآور می‌شود چند روز پیش از امضای توافق ژنو، مجله تایم فاش کرده که آمریکا به دنبال «سر هم‌بندی» در این توافق است به نحوی که ضمن عدم پذیرش حق  غنی‌سازی ایران، طرفین بتوانند تعابیر دو پهلو و متفاوت از آن داشته باشند.

اسرائیل در سوریه القاعده را به متحدان ایران ترجیح می‌دهد

یک مقام سابق صهیونیست گفت، سوریه مورد حمایت ایران برای اسرائیل به مراتب خطرناکتر از سوریه تحت تسلط القاعده است.به گزارش القدس‌العربی به نقل از اسرائیل هیوم، یعقوب عامیدور مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی درباره ترجیح گروه‌های مسلح سلفی به هم‌پیمانی ایران و حزب‌الله و سوریه گفت: هم‌پیمانی ایران و سوریه برای تل‌آویو بسیار خطرناکتر از القاعده و گروه‌های مسلح کوچکی است که هیچ‌گونه حمایتی از سوی کشورهای بزرگ مانند ایران نمی‌شوند.عامیدور افزود: سوریه تحت تاثیر ایران به مراتب برای اسرائیل خطرناکتر از سوریه تحت سلطه گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده است.وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه پنج به اضافه یک گفت: ایرانی‌ها سیاست‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم تغییر نداده‌اند و به همین دلیل تحریم‌ها باید همچنان ادامه داشته باشد.

*جام جم

پرداخت دومین و سومین قسط از محل دارایی های ایران در کره

رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد دومین و سومین قسط از دارایی‌های مسدود ‌شده ایران بر اساس توافق ژنو، از محل دارایی‌های کشورمان در کره‌جنوبی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.به گزارش فارس و به نقل از رویترز، به گفته یکی از این منابع، بانک مرکزی ایران دو حساب به «وون» (واحد پولی کره‌جنوبی) در دو بانک کره‌ای «ووری بانک» و «بانک صنعتی» دارد که بیش از ۵.۶ میلیارد وون پول نفت ایران در آنها مسدود شده است.یک منبع کره‌ای دیگر این انتقال را تائید کرد و افزود: این پرداخت توسط دو بانک کره‌ای در ماه آینده صورت خواهد گرفت که یکی از این پرداخت‌ها در اوایل ماه مارس و دیگری پس از آن انجام خواهد شد.

دومین قسط ایران که قرار است در اول مارس پرداخت شود به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار و سومین قسط در هفتم همین ماه به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار خواهد بود.البته این در حالی است که به گفته مقامات بانک مرکزی کره و وزارت دارایی این کشور، هیچ تصمیمی در مورد انتقال پول به ایران گرفته نشده است.بر اساس توافق میان ایران و گروه ۱+۵ مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران در هشت قسط و در بازه زمانی شش ماهه در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.نخستین قسط از این مبلغ که در دوازدهم بهمن به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار به حساب ایران واریز شد از محل دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن بود.

تحلیل بولتون از حضور بین‌المللی نیروی دریایی ایران

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در واکنش به اعزام ناوهای ایران به اقیانوس اطلس گفت: گرچه این کشتی‌ها خطر زیادی برای آمریکا ندارد، اما نمایانگر این است که ایران در حال افزایش قابلیت‌های خود برای آینده است.به گزارش فارس، جان بولتون مدعی شد: ایران به ندرت کشتی‌های خود را به خارج از خلیج‌فارس اعزام می‌کند اما هم‌اکنون در حال آموزش ناخداهای خود در کانال سوئز و اطلس شمالی است.

درخواست جیش‌العدل

گروهک تروریستی جیش‌العدل پس از آن‌که پنج سرباز ایرانی را در مرز سیستان و بلوچستان با پاکستان ربود، اخیرا اقدام به انتشار مطالبی در توییتر خود کرد.به گزارش خبرگزاری آنا، این گروهک تروریستی خواستار مبادله این پنج سرباز با برخی از تروریست‌های مرتبط با این گروهک که در ایران بازداشت هستند، شده است.

*ایران

موسویان:پرونده ام بسته شده

خبر اول این که سیدحسین موسویان دیپلمات سابق کشورمان در مصاحبه با رادیو سراسری امریکا (NPR) متهم شدن خود به جاسوسی از سوی احمدی‌نژاد را برای والدینش سخت‌تر از شهادت برادرش در زمان جنگ تحمیلی دانست.به گزارش عصر ایران موسویان درباره احساس خود پیش از سفر به ایران و اینکه آیا مطمئن بوده است پس از بازگشت به کشور برای او مشکلی پیش خواهد آمد یا نه گفت: تقریباً ۹۵ درصد اطمینان داشتم مشکلی نخواهد بود. چون پرونده من از سال ۲۰۰۸ بسته شد و هیچ پرونده قانونی علیه من وجود ندارد. اما نگرانی‌هایی نیز داشتم چون واقعاً هیچ کسی نمی‌تواند مطمئن باشد. مخصوصاً درباره بازگشت دوباره‌ام به امریکا. گفتنی است سید حسین موسویان اخیراً پس از سفری کوتاه به کشورمان و دیدار با خانواده‌اش به امریکا بازگشت.

واکنش پنتاگون به آزمایش موشک‌های بالستیک ایران

خبر دیگر این که سخنگوی وزارت دفاع امریکا مدعی شد برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه است و پنتاگون با دقت این موضوع را رصد می‌کند.به گزارش تسنیم، جان کربی در ادامه گفت قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت ایران را از هرگونه فعالیت در زمینه موشک بالستیک منع می‌کند. وی این ادعاها را در حالی مطرح کرد که تمامی مقامات ارشد کشورمان تأکید کرده‌اند قدرت نظامی ایران کاملاً دفاعی است.

در صورت سفر اوباما به ایران، تعجب نمی‌کنم!

شنیدیم که جان بولتون، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل گفت اگر باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا با مأموریت صلح به ایران سفر کند، وی متعجب نخواهد شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، او در مصاحبه با شبکه رادیویی WABC با آرون کلاین گفت: شایعاتی به این مضمون شنیده‌ام و در صورتی که این سفر برگزار شود، تعجب نخواهم کرد، چون بازتاب رویکرد دولت امریکا خواهد بود. اگر توافق اخیر ژنو با ایران را معادل توافق مونیخ در سال ۱۹۳۸ ندانیم، به طور قطع می‌توان آن را در جایگاه دوم پس از این توافق دانست. کاخ سفید اوایل دسامبر گزارش یک روزنامه کویتی را رد کرد که به نقل از یک مقام ناشناس ادعا کرده بود اوباما برای سفری تاریخی به ایران در سال ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی می‌کند.

احمدی‌نژاد: سکوت کجاست؟ نشانم دهید، بشکنم

با خبر شدیم که رئیس‌جمهوری سابق درباره کاندیداتوری برخی وزرای خود در انتخابات مجلس گفت: من سخنگوی خودم هستم، سخنگوی کس دیگری نیستم. به گزارش تسنیم، محمود احمد‌ی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق عصر دیروز در حاشیه مراسم ختم آیت‌الله سیدمحمدباقر موحد ابطحی در جمع خبرنگاران درباره اینکه سکوت خود را چه زمانی می‌شکنید؟ گفت: سکوت کجاست؟ نشانم دهید، بشکنم. احمدی‌نژاد همچنین درباره اینکه آیا ۲۲ بهمن امسال حماسه سیاسی دومی است، تصریح کرد: ۲۲ بهمن نمادی است که ۳۵ سال است ادامه دارد و فارغ از همه حواشی جریان تاریخی زلالی است که به سمت قله در حرکت است و هر سال هم پرشورتر می‌شود.

احیای خانه احزاب پیش از پایان سال ۹۲

دست آخر این که  علی‌اکبر مرتضوی کیاسری، عضو شورای مرکزی دوره پایانی خانه احزاب از برنامه‌ریزی برای احیای این خانه پیش از پایان سال ۹۲ خبر داد و گفت: در نشست فعالان حزبی با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور مقرر شد شرکت کنندگان حزبی این جلسه برای احیای خانه احزاب نشست‌هایی برگزار کنند. وی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه ترکیب کلی برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب شکل گرفته است، اظهار داشت: بنا است پیش از فرارسیدن سال جدید مجمع عمومی فوق العاده برای راه‌اندازی فعالیت خانه احزاب، تعیین وضعیت و تصویب برگزاری مجمع عمومی عادی جهت برگزاری انتخابات شورای مرکزی برگزار شود.

*تهران امروز

پیام عارف به خاتمی چه بود؟

به گزارش ایلنا، محمدصادق جوادی حصار مشاور رئیس ستاد انتخابات محمدرضا عارف گفت: آقای عارف در دوره انتخابات به بنده ماموریت دادند که از سوی ایشان به آقای خاتمی پیامی برسانم که نه نیازی به شورای مشورتی هست و نه هیچ‌گونه رایزنی. کافی است شما تلفن را بردارید و به من بگویید که مصلحت اصلاح‌طلبان در این است که تو انصراف دهی. تردید نکنید من کنار خواهم رفت. من وقتی پیام آقای عارف را به آقای خاتمی رساندم(شاهد من نیز آقای زمانی قمی است) چهار روز قبل انتخابات بود. آقای خاتمی گفتند از سوی من به آقای عارف سلام برسانید و بگویید که شما با قدرت کارتان را تا آخرین لحظه ادامه دهید. هرگاه منافع اصلاح‌طلبان اقتضا داشت من با شما در میان خواهم گذاشت. با این همه ما فعالیت‌های انتخاباتی را معطوف به تصمیمات بزرگان اصلاح‌طلب و آقای خاتمی ادامه دادیم.

من سخنگوی خودم هستم

ایسنا: محمود احمدی‌نژاد در حاشیه مراسم بزرگداشت آیت‌الله ابطحی در دانشگاه امام صادق(ع)، در برابر این پرسش که آیا صحت دارد که وزرای دولت شما در حال آماده شدن برای حضور در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی هستند؟ پاسخ داد: من سخنگوی خودم هستم و سخنگوی دیگران نیستم. احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا سکوت خود را نمی‌شکنید؟ گفت: سکوت کجا بوده است؟ شما سکوت را به من نشان بدهید تا آن را بشکنم.

رد اظهارات شمخانی

جواد کریمی‌قدوسی‌ نماینده مجلس با رد اظهارات دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره جلسه با نمایندگان، گفت: هیچ جلسه‌ای بین نمایندگان و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی برگزار نشده است. به گزارش فارس، وی افزود: آقای شمخانی طی تماس با یکی از نمایندگان اظهارات نمایندگان را درباره رزمایش موشکی رد کرده است؛ البته این نماینده هم از توضیحات آقای شمخانی قانع نشده است.

هیچ توقف روزنامه‌ای نداشتیم

مهر: علی جنتی وزیر ارشاد روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دولت یازدهم برخی از روزنامه‌ها توقیف شده‌اند و این مغایر با شعار اعتدال دولت تدبیر و امید است توضیح شما در این زمینه چیست و آیا این روند و نوع برخورد با رسانه‌ها دنبال خواهد شد گفت: در این مدت در دولت تدبیر و امید هیچ توقف روزنامه‌ای نداشتیم و تنها روزنامه بهار توقیف شد که من هم شخصا به‌عنوان عضو هیات نظارت بر مطبوعات مخالف توقیف کردن آن بودم و مورد دیگری درباره توقیف روزنامه‌ها و نشریات نداشتیم. سپس خبرنگاران نیز به این جمله وزیر واکنش نشان دادند و از روزنامه وطن امروز و یالثارات به‌عنوان نمونه‌ای از نشریاتی که در دولت یازدهم توقیف شدند نام بردند که وزیر گفت: وطن امروز نبوده است. وی افزود: یالثارات سابقه طولانی در این زمینه داشته و خود اعضای هیات نظارت بر مطبوعات نیز بارها و بارها تذکر کتبی به این روزنامه داده بودند.

*جمهوری اسلامی

* مدیران نصب شده توسط جریان انحرافی در شرکت‌ها درحال تلاش برای حذف نیروهای کلیدی هستند. در یکی از شرکت دارویی در تبریز، مدیر منتصب جریان انحرافی که در آخرین ماه دولت قبل به این سمت نصب شده است در تلاش برای حذف نیروهای قدیمی سازمان از طریق روش‌های مختلف از جمله تهدید می‌باشد. وی در یک اقدام با عنوان هارمونیزه کردن شرکت سعی در حذف پژوهشگر نمونه و مدیر باسابقه شرکت که صاحب ده‌ها تالیف علمی نموده است. این شرکت زیرمجموعه شستا می‌باشد و انتظار اینست که مدیر عامل شستا در مورد مدیران باقیمانده از دولت گذشته تجدیدنظر نماید.

* روزنامه ایران در ویژه نامه آخر هفته خود روز پنجشنبه ۱۷ بهمن جاری به سالمرگ و جوانمرگی “فروغ فرخزاد” شاعره هنجارشکن و ضدارزش‌های اخلاقی پرداخته و کتابهایش را معرفی نمود و در این مطلب با لحن باصطلاح احساساتی به ازدواج و فرزند و شوهر او پرداخته و طلاق وی را انتخاب بین “خود و شعر” عنوان و به آن ارزش بخشیده است! یک متن کوتاه ملودرام و پر از سوز و گداز! به نظر می‌رسد بعضی دست اندرکاران رسانه‌ای هنوز در روحیات کانون و روشنفکر بازی قهوه خانه‌ای باقی مانده‌اند و خبر ندارند که نسل جدید درحال تحول و رشد چشمگیری در جهت رسیدن به قله‌های ارزشی و آرمانی است.

* گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل پس از آنکه ۵ سرباز ایرانی را در مرز سیستان و بلوچستان با پاکستان ربود اقدام به انتشار مطالبی در توئیتر خود کرد. به گزارش آنا، این گروهک خواستار مبادله این سربازان با زندانیان خود شد. امام جمعه اهل سنت زاهدان با موضعگیری علیه گروهک تروریستی جیش العدل گفت: هر کس سلاح دردست گیرد و علیه ملت وارد عمل شود به ضرر خودش تمام می‌شود زیرا این ملت هیچگاه تسلیم زور و تهدید نمی‌شود. مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی که در آئین جشن همدلی و وفاق شیعه و سنی در شبستان مسجد مکی سخن می‌گفت افزود: به افرادی که به خشونت متوسل شده و قصد بر هم زدن امنیت و آرامش منطقه و استان را دارند تذکر می‌دهم از حرکات بچه‌گانه خود دست بردارند. وی خطاب به اشرار مسلح گفت: آنهایی که شما را تحریک می‌کنند خیرخواه شما نبوده بلکه خود دارای عقده‌هایی هستند که به وسیله شما عقده گشایی می‌کنند.

* اداره کل رفاه، تعاون و بهداشت نهاد ریاست جمهوری، با ارسال جوابیه‌ای به مطلب مربوط به کارت‌های هدیه این نهاد به کارکنان که در روز شنبه ۱۲ بهمن جاری در این ستون به چاپ رسید، اعلام کرد: “۱ – توزیع این گونه کارت‌ها حرکت جدیدی نیست و توسط بسیاری از مجموعه‌های دولتی با رعایت صرفه و صلاح سازمانی انجام گرفته است. ۲ – طبق توافق به عمل آمده با شرکت مذکور مبلغ پرداخت شده بابت خرید هر قطعه کارت از ارزش واقع کارت پایین‌تر بوده است و تسویه حساب مالی با این شرکت به صورت تقسیط و پس از ارائه صورتحساب و استفاده از خدمات و منوط به رضایت‌مندی کارکنان محترم می‌باشد. ۳ – پرداخت هزینه مذکور از محل بودجه ورزشی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولت است و هیچگونه تداخلی با ردیف‌های حقوقی – رفاهی ندارد. ۴ – این اقدام در پاسخ به درخواست‌های متعدد همکاران جهت بهره‌مندی از فرصت‌های مساوی از خدمات ورزشی – فرهنگی بوده است.”

*قدس

اعتراض یک مرجع تقلید

ایرنا: آیت ا… علوی گرگانی در واکنش به خبر چهره پردازی از امامزادگان در یک اثر جشنواره فیلم فجر، بیانیه داد و با محکومیت این اقدام، وزارت ارشاد را به دقت بیشتر در امر نظارت و رعایت نکات شرعی توصیه کرده است.

مردم باید مشتاق پول دادن شوند

ایلنا: حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت که با ماده و تبصره نمی‌توان از مردم پول گرفت و شهرداری باید با تشریح خدمات خود، مردم را به پرداخت عوارض شهری مشتاق کند.

۴۰ عالم بحرینی در زندانهای آل‌خلیفه

مشرق: دکتر راشد الراشد یک فعال بحرینی در آستانه سومین سالگرد انقلاب مردمی بحرین با اشاره به آخرین تحولات این کشور گفت: در حال حاضرحدود ۴۰ عالم برجسته دینی در زندانهای آل خلیفه بسر می‌برند و بدون دلیل مورد تعرض و آزار قرار می‌گیرند.

خطر ۳ میلیون ترقه

ایرنا: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان شهرضا در استان اصفهان با کشف سه میلیون ترقه خارجی قاچاق، مانع بروز خطرات این ادوات در میان کودکان و نوجوانان، شدند.

تأیید مرگ ۲ نفر در برف شمال

آفتاب: با گذشت حدود یک هفته از پایان بحران برفی در دو استان گیلان و مازندران، منابع رسمی و قانونی از کشف دست کم دو جسد که به علت مشخص یخ‌زدگی و بارش برف جان خود را از دست داده‌اند، خبر دادند.

دستبرد ۳ هزار میلیاردی از موزه تبریز 

اعتماد: ۴ سارق حرفه ای که توانسته بودند پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی به یک موزه در تبریز دستبرد زده و ۳۰ جلد قرآن قدیمی، یک قبضه شمشیر و سه عدد تابلو فرش نفیس را به ارزش ۳ هزار میلیاردتومان به سرقت ببرند، پس از چند روز تلاش مأموران دستگیر شدند.

کمپین حمایت از آزادی سربازان ایرانی

مهر: در حالی که ۶ روز از اسارت جوانان مرزبان در چنگال گروهک تروریستی جیش الشیطان می‌گذرد، گروهی از جوانان با راه اندازی کمپین آزادی سربازان مرزبانی در صفحات اجتماعی از جمله فیسبوک فعالیت رسانه ای را برای آزادی این پنج نفر آغاز کرده اند. این کمپین به سرعت فراگیر شده و بیش از یک میلیون نفر تا به حال به آن پیوسته و خواستار آزادی مرزبانان شدند.

ناطق نوری رفتنی شد

جهان: اکنون با پایان یافتن دوره چهار ساله ریاست احمد ناطق نوری وی دیگر حق امضا ندارد و به این ترتیب تکلیف فدراسیون بوکس در روزهای پایانی سال نامشخص است.

خنثی کردن بمب متحرک در بیروت 

مشرق: نیروهای ارتش لبنان پس از شناسایی یک خودروی بمبگذاری شده در بیروت، که یکصد کیلو مواد منفجره داشت، آن را خنثی کردند.

درخواست کمک روسیه از ایران

فرارو: سفیر روسیه در لبنان خواستار مشارکت فعال ایران برای حل بحران و مشکلات خاورمیانه شد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x