تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

تبدیل مدارس سوریه به پایگاه آموزش‌های تروریستی به کودکان/دانش‌آموزانی که شاهد اعدام معلمان خود هستند

  • کد خبر : 22125
  • 23 بهمن 1392 - 16:56
تبدیل مدارس سوریه به پایگاه آموزش‌های تروریستی به کودکان/دانش‌آموزانی که شاهد اعدام معلمان خود هستند

با نگاهی موشکافانه به ناآرامی‌های سوریه و ابعاد وحشتناک انسانی این تهاجم مداخله‌گرانه از سوی غرب و عوامل عربی، می‌توان کودکان بیگناه سوری را قربانیان مظلوم این سناریوی دردناک جهانی دانست!

 

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در خصوص “وضعیت کودکان در سوریه” نشان می‌دهد که در این سه سال جنگ داخلی خانمان سوز، کودکان آسیب‌های جدی را متحمل شده‌اند. در طول این جنگ چندملیتی ، کودکان مکررا شکنجه شده و معلولیت نیز بین آنها رواج داشته است. در این گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهربه این قشر مظلوم جامعه سوریه می‌پردازیم:

کودکان سوری بارها توسط تروریست‌ها مورد آزار جنسی قرار گرفته و در برخی موارد به اجبار برای بردگی جنسی به کشورهای دیگر منتقل شده‌اند.
 دبیر کل سازمان ملل متحد بان کی مون، بحران پیش روی کودکان سوری را با جمله “درد و رنج غیر قابل بیان کودکان سوری” توصیف کرده است.
 
 
براساس برآوردهای انجام شده، دست کم ۱۰۰۰۰ کودک سوری در جنگ داخلی سوریه که تروریست‌های نیابتی غرب و عرب به راه انداخته‌اند؛ کشته شده‌اند، و در حدود ۵ میلیون نفر نیز از این جنگ آسیب دیده‌اند.

براساس آمارهای جمع آوری شده تا اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۱۳، حدود ۳ میلیون کودک سوری آواره شده‌اند و نیاز فوری به کمک‌های اولیه دارند. بر اساس برآوردها حدود ۱.۱ میلیون کودک همراه با خانواده‌های خود از منازل شان فرار کرده‌اند. 
از همان اولین لحظات آغاز سناریوی ناآرامی های سوریه – تلاش برخی کشورها برای سرنگونی حکومت بشار اسد که خانواده‌اش از سال ۱۹۷۱ در قدرت بوده‌اند، این کودکان بیگناه قربانیان بی دفاع تجاوز کشورهای حامی دموکراسی شده‌اند.
 
براساس گزارش سازمان ملل، تروریست‌ها از مدارس سوریه به عنوان پادگان و یا بازداشتگاهها استفاده می‌کنند. 
 
از اکتبر سال ۲۰۱۳، بیش از ۳،۰۰۰ مدرسه از مجموع ۲۲۰۰۰ مدارس سوریه از بین رفته‌اند و یا آسیب جدی دیده‌اند. با دسترسی به سلاح‌های سنگین، تروریست‌ها در برخی قتل عام‌ها دخالت مستقیم داشته‌اند. تروریست‌ها به طور فعال به استخدام کودکان سرباز نیز برای پیوستن به صفوف خود و همچنین برای عملیات جنگی یا حمایت از جهادگران، مبادرت داشته‌اند.
 
از اواسط ۲۰۱۳ در مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی، از مدارس به عنوان پایگاه برای آموزش کودکان سرباز برای مبارزه در “جهاد” و یا “جنگ به اصطلاح مقدس” نیز استفاده شده است.
 
ربودن کودکان نیز یکی از ویژگی‌های برجسته این جنگ خانمان سوز است. براساس گزارشات موجود، ربودن کودکان در ازای آزادی تروریست‌های دربند و یا برای باج‌گیری به امری متداول در میان تروریست‌‌های سوریه تبدیل شده است. 
 
*** اولین گزارش سازمان ملل در مورد سوء استفاده کودکان در جنگ سوریه:
براساس گزارش جدید سازمان ملل در جنگ تقریبا سه ساله سوریه، کودکان و جوانان در سوریه در معرض سوء استفاده قرار داشته‌اند. شکنجه و سوء استفاده جنسی کودکان سوری را به لحاظ روحی و روانی شدیدا آسیب پذیر ساخته است طوریکه برخی از آنها برای فرار از ازدواج‌های اجباری با تروریست‌ها دست به خودکشی نیز می‌زنند.
 
 
اولین گزارش سازمان ملل در مورد سوء استفاده از کودکان جنگ سوریه، روز سه شنبه گذشته منتشر شد. این گزارش آمارهای مربوطه را از مارس ۲۰۱۱ تا نوامبر ۲۰۱۳، مورد بررسی قرار داده است.
 
خلاصه‌ای از تحقیقات مربوطه که در وب سایت سازمان ملل متحد منتشر شده است مغرضانه نیروهای دولتی سوریه را مسئول دستگیری، بازداشت های خودسرانه، بدرفتاری و شکنجه کودکان دانسته است!
 
از سوی دیگر و برای برخورداری از وجه “انصاف گرانه”، محققان سازمان ملل متحد شورشیان را بخاطر “استخدام و استفاده از کودکان در جنگ و بکارگیری در نقش‌های پشتیبانی، و همچنین برای انجام عملیات نظامی” مورد انتقاد قرار داده است.
 
بر اساس این گزارش، محققان به خشونت‌های جنسی توسط گروه‌های مخالف اشاره داشته است، اما سازمان ملل متحد به علت عدم دسترسی به مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در ارائه آمارهای دقیق خودداری کرده است.
 
جالب این که، سازمان ملل متحد به بیان چگونگی رسیدگی به سوء استفاده از کودکان در جنگ سوریه و نحوه جمع آوری اطلاعات- که بیشتر دولت بشار اسد را مسئول دانسته است- اشاره‌ای نکرده است.
 
 
 *** جنایات جنگ سوریه علیه کودکان:
در گزارش جدید سازمان ملل متحد به استفاده از کودکان سوریه به عنوان مبارزان زیر سن قانونی و سپر انسانی توسط تروریست‌ها اشاره شده است هر چند مغرضانه و با دخالت غرب این اتهام را هم به دولت بشار اسد زده‌اند، اما واقعیت این است که تروریست‌ها به تنهایی مسئول و ناقض حقوق انسانی مردم سوریه می‌باشند.
 
براساس این گزارش، تروریست‌های تحت حمایت غرب، از کودکان سوری در تمام سنین در مناطق جنگی استفاده می‌کنند.
 
حضور ۳ میلیون کودک آواره سوری در میان ۶.۵ میلیون نفر آواره سوری، ابعاد فاجعه بار انسانی این جنگ داخلی را نشان می‌دهد!. در همین حال، ۱.۱ میلیون کودک سوریه در کشورهای همسایه نیز پناهنده شده اند! نگران کننده اینکه، گروه ارتش آزاد سوریه و تروریست‌های سوریه به استخدام کودکان پناهنده از کشورهای همسایه مباردت داشته‌اند.
 
 
براساس گزارش منتشر شده ۱۰،۰۰۰ کودک سوری تاکنون از آغاز درگیری ها در سوریه کشته شده اند. سن پسران و دختران که با گروه های مسلح سوریه در رابطه می‌باشند، بین ۱۴ تا ۱۷ سال است!
 
۵۰ کودک سوری توسط گروه‌های مخالف زندانی شده‌اند و ۱۵۰ بزرگسال را نیز تا اوت ۲۰۱۳ گروگان گرفته‌اند. ۳ هزار مدرسه نیز تاکنون تخریب شده است! تروریست‌ها از مدارس به عنوان بازداشتگاه و مراکز ذخیره‌سازی سلاح استفاده می‌کنند، و در برخی موارد به اعدام معلمان در مقابل دیدگان دانش آموزان نیز اشاره شده است!!

اکنون ۲.۲۶ میلیون کودک سوری از درس و مدرسه خود جا مانده اند.

**** مشکلات روانی گسترده در بین کودکان پناهنده سوریه:
براساس گزارش نوامبر ۲۹ سال ۲۰۱۳ سازمان ملل – کودکان پناهنده سوریه در لبنان و اردن از ناراحتی‌های روانی گسترده‌ای رنج می‌برند، و بسیاری از آنها به تنهایی یا جدا از پدر و مادر خود زندگی می‌کنند. بیشتر آنها از مدرسه جا مانده و در کارهای غیر قانونی بکار گرفته می‌شوند.

کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان ( UNHCR ) تحقیقات گسترده‌‌ای درخصوص کودکان پناهنده سوریه از زمان آغاز جنگ در مارس ۲۰۱۱ تاکنون انجام داده است. اکنون نسل جدید سوریه در بعد آموزشی کمبودهای فراوانی را تجربه می‌کند. بیش از نیمی از کودکان سوری در سنین مدرسه، در کشورهای لبنان و اردن، تحت آموزش قرار ندارند. در لبنان ۲۰۰ هزار کودک سوری به مدرسه دسترسی ندارند. اکنون فرزندان تازه به دنیا آمده در اردوگاه‌ها بدون شناسنامه می‌باشند. در اردوگاه‌های لبنان از ۷۸۱ کودک تازه به دنیا آمده، ۷۷ درصد بدون شناسنامه می‌باشند. در حال حاضر نزدیک به ۱.۱ میلیون کودک سوری در خارج از کشور خود پناهنده شده‌اند. 
 
بیش از ۷۰،۰۰۰ خانواده پناهنده سوریه بدون پدر زندگی می‌کنند و بیش از ۳۷۰۰ کودک پناهنده بدون همراه یا جدا از هر دو پدر و مادر خود زندگی می‌کنند. آسیب‌های جسمی و روحی در بین کودکان آواره سوری بیش از پیش به چشم می‌خورد.

در لبنان، در شش ماه اول سال ۲۰۱۳ ،۷۴۱ کودک پناهنده سوری
جهت درمان به بیمارستان  منتقل شده‌اند. در اردن، بیش از ۱۰۰۰ کودک در اردوگاه پناهندگان بخاطر حوادث ناشی از جنگ در سال گذشته تحت درمان قرار گرفته‌اند.
 
بسیاری از خانواده های پناهنده سوری فرزندان خود را برای امرار و معاش به مشاغل مختلف می‌فرستند و یا در ازای مبلغی ناچیز به ثروتمندان عربی می فروشند. 
 
اکنون بیش از نیمی از کودکان پناهنده سوری در اردن به مدرسه نمی‌روند. 
 
 
بین ماه های ژانویه و اواسط ماه اکتبر سال ۲۰۱۳، تنها ۶۸ شناسنامه برای نوزادان متولد شده در اردوگاه اردن صادر شده است.
 
براساس گزارش سازمان ملل، کودکان سوری در معرض “عملیات تروریستی” و “خشونت‌های جدی” قرار دارند. کودکان از سوی شورشیان بارها مورد آزار جنسی و شکنجه قرار گرفته اند و از آنها مکررا به عنوان سپر انسانی استفاده شده است .
 
تلاش های یونیسف برای کمک رسانی به بیش از ۵ میلیون کودک جنگ زده و خانواده های آنها، مسیر دشواری را طی می‌کند.
 
 
***  ۵ میلیون کودک سوری در خطر
ادامه خشونت‌ها در سوریه عواقب فاجعه باری برای کودکان در پی خواهد داشت و اکنون بیش از ۵ میلیون نفر با وارد شدن به سال چهارم درگیری‌ها، در معرض خشونت‌های ناشی از جنگ قرار دارند.
 
اردوگاه‌های پناهندگان در کشورهای هم مرز با سوریه اکنون اشباع شده اند- در حال حاضر بیش از ۱ میلیون کودک پناهنده در کشورهای همسایه – و  بیش از ۴ میلیون کودک درون سوریه، از این جنگ خانمان سوز آسیب دیده اند. جنگ همچنان به تخریب زیرساخت های سوریه، اخلال در خدمات اساسی مانند آب سالم، بهداشت و آموزش و پرورش، ادامه می‌دهد. بیماری های تنفسی با شروع فصل سرما و تداوم شرایط غیراستاندارد زندگی، در بین کودکان شایع می‌باشد .
 
با این حال کسی نیست که این جنایات تروریست‌های تحت حمایت غرب را متوقف کند.
گزارش از سید مجید حسینی
 
منابع:
http://www.unicefusa.org/work/emergencies/syria/
 
http://fieldnotes.unicefusa.org/2014/02/new-u-n-report-children-syria-unspeakable-suffering.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+unicefusa%2Ffieldnotes%2Fsyria+%28FieldNotes+%C2%BB+Syria%29
 
https://www.un.org/apps/news//story.asp?NewsID=46615&Cr=Syria&Cr1=
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/02/06/by-the-numbers-syria-s-crimes-against-its-children.html
 
http://www.dw.de/first-un-report-on-child-abuse-in-syria-conflict/a-17410867
 
http://www.theepochtimes.com/n3/491721-no-place-to-hide-for-syrias-children/
 
انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x