تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

روایت صائم‌کاشانی از طلبه‌ای که شعر امام را کفرآمیز می‌دانست و پاسخ معنادار آیت‌الله حائری

  • کد خبر : 21674
  • 21 بهمن 1392 - 15:06
روایت صائم‌کاشانی از طلبه‌ای که شعر امام را کفرآمیز می‌دانست و پاسخ معنادار آیت‌الله حائری

شاعر برجسته آیینی کشور به روایت خاطره‌ای از کفرآمیز قلمداد شدن شعر امام توسط طلبه‌ای جوان و پاسخ معنادار آیت‌الله سید عبدالکریم حائری به این شبهه پرداخت.

 

خبرگزاری فارس: روایت صائم‌کاشانی از طلبه‌ای که شعر امام را کفرآمیز می‌دانست و پاسخ معنادار آیت‌الله حائری

 

کمال مهر:سید علی‌اصغر صائم‌کاشانی امروز در کاشان اظهار داشت: امام علاوه بر این که فقیهی عالیقدر و سیاست‌مداری بی‌نظیر و رهبری اندیشمند بود شاعر چیره‌دستی نیز به شمار می‌رفت که اشعار ناب بسیاری را سروده است.

وی، اشعار بنیانگذار انقلاب اسلامی را عارفانه و بسیار نغز و نیکو دانست و یادآور شد: سبک شعر امام راحل در گونه غزلسرایی بوده و دارای مضامین و مفاهیمی عارفانه است.

این شاعر برجسته کشور تصریح کرد: امام خمینی(ره) از سنین نوجوانی و دوران طلبگی شاعر بوده و اشعار امام همه عرفانی است به معنای دیگر سرچشمه ذوق امام به عرفان می‌رسد.

صائم کاشانی متذکر شد: علاوه بر تبحر امام راحل در اشعار عارفانه و عرفانی، علمای دیگری هم چون  ملامحسن فیض کاشانی، شیخ بهایی، ملا هادی سبزواری، ملا احمد نراقی‌کاشانی نیز ضمن عالم بودن و فراگیری علوم در امر شعر گفتن نیز اهتمام داشتند و شعرهای ارزشمندی را سروده‌اند.

مدیر انجمن ادبی سخن کاشان همچنین مقام معظم رهبری را نیز شاعری توانا دانست و با اشاره به این که تا کنون اشعار ناب زیادی را معظم‌له سروده‌اند ابراز داشت: می‌توان مقام معظم رهبری به نوعی از امام نیز شاعرتر بوده و شعرهایش ناب‌تر از شعرهای امام راحل است.

صائم کاشانی افزود: من از دوران کودکی با اشعار امام آشنایی داشتم و در این باره نیز خاطره جالبی از شعر گفتن امام دارم که می‌‌تواند اهمیت شعر و اشعار امام را به منصه ظهور برساند.

وی افزود: امام در دوران طلبگی خود و در سنین ۱۳ و ۱۴ سالگی در مدرسه علمیه آیت‌الله سید عبدالکریم حائری با طلبه دیگری که مخالف شعر و شعر گفتن امام بوده است هم حجره بوده و زمانی که امام شعری را به

با مضمونی عارفانه می‌سراید با مخالفت این همراه خود مواجه می‌شود.

شاعر «عاشقانه‌ها» ادامه داد: طلبه هم حجره‌ای امام آن را حفظ و نزد مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله سید عبدالکریم حائری رفته و شاکی می‌شود که هم حجره‌ای او چنین شعری سروده و در حقیقت کفر گفته است.

صائم کاشانی اضافه کرد: آیت‌الله سید عبدالکریم حائری نیز در پاسخ به این شکایت می‌گوید: سلام مرا به این طلبه جوان برسان بگو در کار خیر حاجت هیچ استخاره‌ای نیست.

وی با یادآوری اینکه در شعر میخانه و می و ساغر جنبه عرفانی دارد ابراز داشت: منظور از می در اشعار امام، می یاد خداوند است و ساقی نیز در این اشعار پیامبر و مولای متقیان است و همه این‌ها در واقع اصطلاحات عرفانی در شعر است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=21674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x