تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

توقف “واردات بنزین” از سال آینده/ نیاز یک میلیارد یورویی برای خودکفایی از واردات بنزین

  • کد خبر : 21578
  • 21 بهمن 1392 - 9:42
توقف “واردات بنزین” از سال آینده/ نیاز یک میلیارد یورویی برای خودکفایی از واردات بنزین

معاون شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی گفت: با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود که علاوه بر خودکفایی کشور در تولید بنزین مرغوب امکان صادرات این فرآورده نفتی نیز فراهم می‌شود.

 

کمال مهر:

شاهرخ خسروانی  از پیشرفت ۶۷ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبرداد و گفت: با بهره‌برداری کامل ازاین پالایشگاه حدود ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود.

عضوهیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه هدف از ساخت این مگاپروژه پالایش ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی درقالب سه طرح توسعه ‌ای است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود فاز اول این پالایشگاه پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: درصورت راه‌ اندازی این پالایشگاه حدود ۳۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت وارد چرخه سوخت کشور می‌شود که در اینصورت بطور کامل کشور تحت پوشش کامل بنزین یورو ۴ خواهد بود.

خسروانی با یادآوری اینکه با بهره‌برداری از فاز یک این پالایشگاه روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین و ۴.۵ میلیون لیترگازوئیل با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود افزود: فازهای ۲ و ۳ این پالایشگاه نیز با فاصله زمانی چند ماهه بعد ازبهره‌برداری ازفاز یک عملیاتی می شود.

وی گفت: طبق تعهدی که خودروسازان دادند در یک پروسه زمانی تمام خودروها به سوخت یورو ۴ مجهز می‌شوند و ما منتظر هستیم که برنامه آنها عملیاتی شود. بحث ارتقای کیفیت هم یک موضوع مستمر است که همیشه اجرا می‌شود.

خسروانی تصریح کرد: برنامه زمان بندی وزارت نفت و پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تهیه و توزیع سوخت با کیفیت است در حال حاضر سوختی که در کشور توزیع می‌شود در حد سوخت استاندارد و بهتر از یورو ۲ است.

وی با اعلام اینکه تا کنون مبلغ ۲.۲ میلیارد یورو برای احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس هزینه شده است، اظهار داشت: برای بهره برداری کامل از این پالایشگاه بیش از یک میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است.

خسروانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سهامداران این پروژه شامل شرکت ملی پالایش و پخش، صندوق بازنشستگی نفت و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هستند، افزود: با بهره‌برداری کامل از این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی، روزانه حدود ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۳ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود که علاوه بر خودکفایی کشور در تولید بنزین مرغوب امکان صادرات این فرآورده نفتی فراهم می‌شود.

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای اکثر پالایشگاه‌های نفتی کشور همچون تهران و شازند به بهره برداری رسیده است، گفت: این دو پالایشگاه در مجموع حدود ۲۰ میلیون لیتربنزین یورو ۴ تولید می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=21578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x