تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

دردسر ایرانی – آمریکایی‌ ها برای ازدواج

  • کد خبر : 20965
  • 19 بهمن 1392 - 10:23
دردسر ایرانی – آمریکایی‌ ها برای ازدواج

یک تورگردان ایرانی از موجی که بین ایرانی‌های مقیم آمریکا برای سفر به ایران راه افتاده است، خبر داد.

کمال مهر: یک تورگردان ایرانی از موجی که بین ایرانی‌های مقیم آمریکا برای سفر به ایران راه افتاده است، خبر داد و گفت: ایرانی‌هایی که مقیم آمریکا هستند و گذرنامه‌ی آمریکایی دارند، تمایل زیادی برای سفر به کشورمان نشان می‌دهند، انگیزه‌ی برخی از آن‌ها از این سفر ازدواج کردن در ایران است؛ اما سفر آن‌ها معمولا بدون دردسر نیست.سیروس اعتمادی اظهار کرد: بسیاری از دعوت‌نامه‌هایی که این روزها دریافت می‌کنیم با موضوع ازدواج است، نسلی از ایرانی‌هایی که در آمریکا متولد شده‌اند و حالا می‌خواهند در کشور خودشان ازدواج کنند، اما چون گذرنامه‌ی ایرانی ندارند، سفرشان حکم سفر یک آمریکایی به ایران را پیدا می‌کند که شرایط خاصی دارد.

او درباره‌ی این شرایط توضیح داد: ویزا برای آمریکایی‌ها معمولا با شرایط خاصی صادر می‌شود و این موضوع کاملا دوطرفه است. معمولا آسان‌ترین روش، گرفتن ویزای گردشگری است؛ اما برای آمریکایی که می‌خواهند به ایران سفر کنند شرایط خاصی تعریف شده است، آن‌ها در سفر به ایران به‌عنوان یک گردشگر الزاما باید راهنمای تور داشته باشند، حتی اگر سفر یک نفره باشد. علاوه‌ بر این، باید محل اقامت و مسیرهای سفر این شخص در ایران کاملا مشخص و از قبل به دفتر هماهنگی معاونت گردشگری اعلام شده باشد.

این تورگردان بیان کرد: این شرایط در حالی است که ایرانی‌های مقیم آمریکا معمولا در سفر به وطن اصلی‌شان می‌خواهند در خانه‌ی اقوام اقامت کنند و اصلا بیشترین هدف‌شان از این سفر هم دیدار با خویشاوندان یا آشنایی بیشتر با شخصی است که می‌خواهند با او ازدواج کنند و معمولا هم دعوتنامه‌های‌شان از طرف آن افراد است، برای همین آن‌ها اصلا گردشگر به‌شمار نمی‌آیند؛ اما به‌خاطر شرایط خاصی که برای سفر آمریکایی‌ها به ایران وجود دارد، آن‌ها مجبورند ویزای گردشگری بگیرند.

وی ادامه داد: ما به‌عنوان آژانسی که فقط مسوول گرفتن ویزای این افراد هستیم، دلایل سفرشان را به مراجع مربوط (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت امور خارجه) اطلاع می‌دهیم؛ ولی به‌دلیل سیاست‌ها و ضوابطی که از گذشته در این زمینه تعریف شده، قانع کردن مسوولان مربوط اندکی سخت است و این موضوع، سفر ایرانی‌ – آمریکایی‌ها را بویژه آن‌هایی که قصد ازدواج کردن در ایران دارند، مشکل‌تر می‌کند.

اعتمادی افزود: آن‌ها معمولا این شرایط را نمی‌پذیرند یا در مقابلش مقاومت نشان می‌دهند، چون معتقدند قرار است به وطن اصلی‌شان سفر کنند یا می‌خواهند در فضای راحت‌تری با خویشاوندان خود دیدار کنند. بنابراین از نظر آن‌ها لزومی ندارد، یک راهنمای تور آن‌ها را همراهی کند یا برنامه‌ی سفرشان گزارش شود. این واکنش در گردشگران آمریکایی هم معمولا وجود دارد، بویژه گروهی که سفرهای ماجراجویی و بدون راهنما انجام می‌دهند. آن‌ها هم به‌سختی حضور یک راهنما را می‌پذیرند.

حسن روحانی – رییس‌جمهور – وقتی مهرماه امسال برای شرکت در شصت‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفت، با جمعی از ایرانی‌های مقیم آمریکا دیدار کرد و در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفت. او در بازگشت به ایران، قول داد که سفر ایرانی‌های مقیم این کشور، بویژه نسلی که گذرنامه‌ی آمریکایی دارد، تسهیل شود و حتی دستور پیگیری برقراری پرواز مستقیم ایران ‌- آمریکا را داد. سپس این خبر اعلام شد که این پرواز مستقیم در سال نو میلادی برقرار می‌شود.

روحانی در گزارشی که از سفرش به نیویورک ارائه کرد، جلسه‌اش با ایرانی‌ها مقیم را بسیار پرشور ارزیابی و اظهار کرد: معتقدم ایرانی‌های خارج از کشور باید بتوانند به‌راحتی به کشورشان بیایند و برگردند، چون نیامدن آن‌ها باعث می‌شود هم ما ضرر کنیم هم آن‌ها، بخصوص نسل جدید و نوجوانان و جوانان.

محمدعلی نجفی هم که به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن سفر رییس‌جمهور را همراهی کرد، پس از دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، از تمایلی که آن‌ها، بویژه یهودی‌ها برای دیدن ایران دارند، سخن گفت و برای همین به‌محض بازگشت، تشکیل کمیته‌ای ویژه برای روان‌سازی سفر گردشگران خارجی و ایرانی‌های مقیم در سایر کشورها را پیگیری کرد. کمیته‌ای که تا کنون چهار جلسه تشکیل داده و به توافق‌هایی هم رسیده و اعلام شده است که تا پایان سال بخشی از آن‌ها اعلام خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x