تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

تاکید مراجع بر اعتماد نکردن به غرب در مذاکرات و تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی

  • کد خبر : 20768
  • 19 بهمن 1392 - 7:05
تاکید مراجع بر اعتماد نکردن به غرب در مذاکرات و تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی

مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر کشور بر ضرورت توجه به ارزش‌های اسلامی، اجرای منویات مقام معظم رهبری، حفظ وحدت در جامعه، عدم اعتماد به غرب، پرهیز از تمایلات شخصی در انتصابات و تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی تاکید کردند.

 

 

خبرگزاری فارس: تاکید مراجع بر اعتماد نکردن به غرب در مذاکرات و تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی

 

به گزارش کمال مهر  از قم، وزیر کشور روز گذشته در سفر به قم و دیدار با مراجع عظام و علما قم و همچنین حضور در جلسه شورای اداری استان قم روز پرکاری را پشت سر گذاشت.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی که از نخستین ساعات پنجشنبه‌ پرترافیک خبری به قم آمد در نخستین برنامه کاری خود به دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده ویژه آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران رفت.

وی در ادامه و در نوبت صبح به ترتیب با حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی و جوادی آملی دیدار کرد و بعد از ظهر به شورای اداری استان قم رفت و به ایراد سخن پرداخت.

وزیر کشور عصر دیروز نیز در بیوت حضرات آیات نوری همدانی، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی و هاشمی شاهرودی حاضر شد و با این مراجع عظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

ابلاغ سلام ویژه رئیس جمهور به مراجع معظم

وزیر کشور که به گفته خود حامل سلام ویژه دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای مراجع معظم بود گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید به محضر مراجع و علما ارائه کرد و  نصایح و رهنمودهای مراجع عظام تقلید را در امر مدیریت راهگشاست دانست و از محضر ایشان درخواست کرد برای خدمت هرچه بهتر مسئولین به ملت شهیدپرور ایران اسلامی دعا کند.

مسائل اقتصادی و مذاکرات ژنو نیز از دیگر موضوعاتی بود که رحمانی‌فضلی گزارشی از آن را به مراجع معظم ارائه کرد.

دیدارهای وزیرکشور گرچه با مراجع و علما قم بدون حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی انجام شد اما روابط عمومی استانداری قم و همچنین دفاتر مراجع معظم اقدام به انتشار بیانات و دیدگاه‌های آنها در دیدار با رحمانی‌فضلی پرداختند.

توجه به ارزش‌های اسلامی، اجرای منویات مقام معظم رهبری، ضرورت حفظ وحدت در جامعه، عدم اعتماد به غرب، پرهیز از تمایلات شخصی در انتصابات، تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی و بهره‌گیری از بخش‌ خصوصی در توسعه کشور از اهم دیدگاه‌های مراجع معظم تقلید در دیدار با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بود.

انتقاد از برگزاری برخی جشنواره‌ها در دهه فجر

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با وزیر کشور با ضروری خواندن ترویج ارزش‌های اسلام برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گفت: حاکمیت دین و ترویج ارزش‌های اسلامی از اصول انقلاب اسلامی است که انقلاب برای آن ایجاد شده است.

وی با انتقاد شدید از برگزاری برخی جشنواره‌ها در دهه فجر بیان داشت: دهه‌ فجر دهه‌ مبارکی است و نباید این دهه‌ عظیم با گناه و کارهای خلاف شرع جلوه داده شود.

آیت‌الله صافی گلپایگانی ارتکاب خلاف شرع در چنین جشنواره‌هایی را نشانه فاصله داشتن این برنامه‌ها با اصل انقلاب دانست و افزود: متأسفانه بعضی از جشنواره‌های این دهه که با پول بیت‌المال انجام می‌گیرد خلاف شرع است و با اصل انقلاب فاصله دارد.

وی با اشاره به نارضایتی مؤمنین از برگزاری چنین برنامه‌هایی بیان کرد: مردم متدین و حامی انقلاب از این کارهای خلاف شرع رضایت ندارند، همه‌ ما مسئول هستیم و مسئولان باید جوابگوی این خلاف شرع‌ها باشند.

خشونت در لابه‌لای ادبیات برخی مسئولان

آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی نیز در دیدار با وزیر کشور با تبریک دهه مبارک فجر اظهار داشت: بحمدالله بعد از آنکه آقای روحانی روی کار آمدند بارقه امیدی در دل‌های مردم پیدا شد که امیدواریم این امید روز به روز بیشتر شده و ضعف در آن پیدا نشود.

وی اظهار داشت: برای اینکه امید همچنان باقی بماند و روز به روز بهتر و بیشتر شود باید مراقب برخی از آسیب‌های مشکل‌آفرین بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه هرگونه جدایی در بین مسئولان و در بین گروه‌های مردم امیدها را تضعیف می‌کند، بر ضرورت حفظ و تقویت وحدت در جامعه تاکید و تصریح کرد: من اخیرا در لابه‌لای کلمات، ادبیاتی می‌بینم که رو به خشونت می‌رود؛ ادبیات مسئولان باید به گونه‌ای باشد که انسجام را بیشتر کند نه اینکه موجب جدایی شود.

وی با توصیه اکید به مسئولان در این ارتباط خاطرنشان کرد: خیلی مهم است تعبیرات اشخاصی که مسئولیت‌های مهمی دارند و در جلسات مهمی که شرکت کرده‌اند؛ این تعبیرها واقعا اثرگذار است، گاهی یک مطلبی را زیرورو می‌کند به دوستان سفارش کنید و آقای روحانی هم توصیه کنند ادبیاتی انتخاب شود که رو به سوی انسجام بیشتر برویم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه اعتقادات مذهبی را عامل پیروزی انقلاب اسلامی ارزیابی و تصریح کرد: آنچه انقلاب را به ثمر رساند اعتقادات مذهبی مردم بود؛ چیزی که هشت سال مردم را در جبهه‌ها نگه داشت، اعتقادات بود، زیارت عاشورا، دعای ندبه و دعای توسل بود که موجب پیشرفت شد و حادثه‌ای واقع شد که دنیا انتظار آن را نداشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: اینکه ملتی بدون توسل به شرق و غرب و نیروی خارجی بتواند یک حکومت ۲۵۰۰ ساله را طی ۱۰ روز براندازد مسئله‌ای بی‌سابقه است و عاملش اعتقادات مذهبی و باورهای دینی و تقید به ارزش‌ها بود‌ه است.

وی اضافه کرد: آنچه که بقای نظام را تضمین می‌کند همین اعتقادات است که باید حفظ و تقویت شود؛ بنابراین هر چه در این راستا سرمایه‌گذاری کنیم شایسته خواهد بود و باید پایه‌های اعتقادی مردم، کشور و نظام را حفظ و تقویت کنیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر خدایی ناکرده حمله‌ای به کشور صورت گیرد، همین بچه‌بسیجی‌ها و نیروهای مذهبی در خط مقدم حاضر می‌شوند و از کشور دفاع می‌کنند، بنابراین باید کاری کرد که اعتقادات مردم و جوانان به ویژه دانشجویان تضعیف نشود.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: این دانشجویان هستند که در آینده مصادر کشور را به دست می‌گیرند از این رو باید پایه‌های دینی آنها تقویت شود تا جوان‌ها مؤمن بار بیایند و اگر این متزلزل بشود پشت ما خالی می‌شود و کسی را برای دفاع از کشور نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام و رهبر معظم انقلاب نیز بر این مسائل بسیار تأکید می‌کنند چراکه سبب تقویت و حفظ نظام در مقابل دشمنان می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: آمریکا آن قدر که از باورهای دینی ما می‌ترسد از سلاح‌های ما نمی‌ترسد. آمریکایی‌ها با صرف هزینه‌ای سرسام‌آور سرباز به عراق بردند اما بعضی بیماری‌های روانی گرفتند و برخی خودکشی یا فرار کردند، اما رزمندگان ما با افتخار تمام هشت سال در برابر دشمن ایستادند و این مسئله نیز مرهون همان اعتقادات دینی آنان بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر اینکه باید انسجام بین حوزه و دولت بیشتر و از حوزویان در بخش‌های مختلف بیشتر استفاده شود، تاکید کرد: حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی و علمی وابسته به آن ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند که می‌توانند در بخش‌های مختلف به شما کمک کنند.

وی افزود: ارتباط بین حوزه و دولت و حوزه و دانشگاه باید روزبه‌روز بیشتر باشد تا بتوانیم ان‌شاءالله در مقابل دشمنان وحدت را حفظ کنیم.

استاد حوزه علمیه قم حفظ وحدت در داخل کشور را یک اصل مهم عنوان کرد و با بیان اینکه هیچ زمانی به اندازه امروز وحدت برایمان ضرورت نداشته است، تصریح کرد: در گفت‌وگوهای خارجی‌ها همه انتظار دارند که عزت و کرامت ما حفظ شود.

وی همچنین بخش دیگری از فرمایشات خود را به مسئله پرونده هسته‌ای ایران اختصاص داد و یادآور شد: انرژی اتمی تبدیل به یک مسئله شرافتی برای ما شده است و این مسئله نیز باید با تدبیر حل شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین در پایان بر ضرورت توجه ویژه مسئولان کشور به شهر مقدس قم تاکید کرد و اظهار داشت: قم را نباید با دیگر شهرهای کشور مقایسه کرد؛ قم متعلق به تمام جهان اسلام است. حوزه و مراجع با هزینه خود نیروهای مختلف مورد نیاز نظام و کشور در عرصه‌های مختلف را تربیت کرده و می‌کنند از این رو هرگونه توجهی به قم صورت گیرد به‌جا و شایسته است.

یک سر و گردن از غرب بالاتریم

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی هم در این دیدار با بیان اینکه «ما هرگز در طول تاریخ به هیچ کشوری بد نکردیم» گفت: غرب باید بداند که ما یک سر و گردن از آنها بالاتر هستیم، همیشه در طول تاریخ دانش و دانشگاهیان نزد ما محترم بوده‌اند و ما در کشور خود الهیات را در کنار طبیعیات در مراکز علمی‌مان داشته‌ایم و آنها را از هم جدا نکردیم اما در پرونده علمی غرب گالیله‌سوزی و جدایی علوم از یکدیگر وجود دارد.

وی اظهار کرد: جنگ جهانی اول و دوم در پرونده سیاه همین اعضای گروه ۱+۵ است و همین گروه بودند که ده‌ها میلیون نفر را به کشتن دادند و این نکات باید در جلسات خصوصی به آنها تذکر داده شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ما در طول ۸ سال جنگ تحمیلی و بعد از آن بارها شرافت خود را ثابت کردیم، از جمله در جریان حمله عراق به کویت و دخالت غرب هر چه از ما خواستند که برای تلافی جنایات صدام با آنها همکاری کنیم با تمام قدرتی که در اختیار داشتیم این کار را نکردیم و پای امضای خود در قطعنامه ماندیم.

وی با بیان اینکه «دین تمام حسنه دنیا و آخرت بشر را تامین می‌کند» اظهار داشت: باید به غرب تذکر داد که گرچه آخرت را قبول ندارید اما باید بدانید که دین می‌تواند به بهترین نحو دنیای شما را تامین کند.

آیت‌الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به برخی از مشکلات دیگر اشاره کرد و بیان داشت: باید استفاده از ذخایر نفتی دریای خزر برای تامین نیازهای مناطق شمالی کشور در دستور کار قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: تمام این کشور غرق در نعمت و فراوانی است، لذا نباید با وجود نیروی انسانی جوان نگران سونامی بیکاری باشیم.

استاد حوزه علمیه قم اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دادند و بیان کرد: اقتصاد مقاومتی با خودکفایی در چند بخش به خصوص بخش کشاورزی تامین می‌شود، ما باید در بخش اقتصاد با توجه به ظرفیت‌های بومی هر منطقه از کشور، برای همان منطقه برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت کنیم.

وی ملت‌های دنیا را آماده دریافت معارف حقیقی اسلام دانست و اذعان داشت: ملت‌های جهان تشنه عدل و حقیقت هستند و باید حساب دولت‌ها را از ملت‌هایشان جدا دانست.

در ابتدای این دیدار رحمانی فضلی ضمن ابلاغ سلام دکتر روحانی ریاست محترم جمهور به محضر آیت‌الله جوادی آملی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید پرداخت.

وی گفت: تصور آمریکا و دول غربی این بود که تحریم‌ها می‌تواند مردم ایران را خسته و ناامید کند اما به لطف خدا با اقدامات صورت گرفته این امر محقق نشد و مردم با حضور با شکوه در انتخابات ریاست جمهوری امید خود را به جهانیان نشان دادند.

رحمانی‌فضلی افزود: پس از همراهی خوب مجلس شورای اسلامی و استقرار دولت ثبات نسبی به فضای کسب و کار برگشته و روند رشد منفی اقتصادی کشور متوقف شده است.

پس از این دیدار رحمانی‌فضلی ضمن بازدید از قسمت‌ها‌ی مختلف بنیاد بین‌المللی اسراء در درس اخلاق حضرت آیت‌الله جوادی آملی حضور یافت.

پرهیز از تمایلات شخصی در انتصاب مدیران عالی کشور

آیت‌الله سید موسی شبیری‌زنجانی نیز در دیدار عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به رأی مردم به حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور، وحدت و همدلی ایجاد شده بین مسئولین نظام را محسوس دانست و نسبت به این امر مهم ابراز خرسندی کرد.

وی، دریافت مسئولیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از آزمایشات الهی عنوان کرد و افزود: باید در این مسئولیت‌ها مصالح واقعی نظام بر اساس آموزه‌های دینی مدنظر باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ممکن است عده‌ای از افراد انتظارات و توقعاتی برای دریافت سمت‌های مدیریتی داشته باشند، گفت: باید با توجه به خواست خدا و بر اساس سوابق و تعهد افراد را انتخاب کرد.

آیت‌الله شبیری زنجانی گفت: مقاومت در برابر خواسته‌های غیرمعقول کار بسیار مشکلی است ولی اگر این مسئله مورد توجه قرار بگیرد قطعا عنایت خداوند را نیز به همراه خواهد داشت.

دولت به ثبات قیمت‌ها اهتمام داشته باشد

آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز در این دیدار ضمن عرض خیرمقدم به وزیر کشور ایام دهه فجر را تبریک گفت. وی توفیق خدمت به مردم را بسیار عظیم دانست و با بیان حدیثی از امام زین العابدین(ع) خدمت به مردم را بالاترین عبادت ذکر کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ گفت: خداوند نعمت بزرگی را در اختیار ما قرار داده تا با خدمت به مردم در راستای توسعه فرهنگ و جایگاه فرهنگی و اقتصادی کشور گام برداریم.

آیت الله نوری همدانی تأکید بر مسائل اقتصادی مردم، ثبات و یکپارچگی قیمت‌ها در تمام نقاط ایران اعم از روستاها و شهرها را خواستار شد و افزود: این امر زمانی محقق می‌شود که نظارت و اشراف بر قیمت‌گذاری و توزیع کالاها صورت پذیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و مشی اعتدال رئیس جمهور گفت: در عرصه سیاست خارجی باید ضمن رعایت مناسبات منطقه‌ای، با دشمنان با اقتدار برخورد شود.

این مرجع تقلید افزود: همانطور که در قرآن نیز بیان شده است دشمنان ممکن است در ظاهر با ما ارتباط خوبی داشته باشند اما در عمل علیه ما گام بر می‌دارند که این امر باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به آغاز حرکت انقلاب اسلامی از قم، با بیان اینکه قم خاستگاه انقلاب و دارای بیش از ۶ هزار شهید دفاع مقدس است گفت: باید با نصب تصاویر شهیدان و احادیث امامان معصوم(ع) تصویر شهر قم به عنوان یک شهر انقلابی به مجاورین و زائرین کریمه اهل بیت نشان دهیم.

تلاش بیشتر دولت و صبر در برابر مشکلات

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی در دیدار با وزیر کشور از اتفاق نظر اکثریت مردم بر دولت تدبیر و امید ابراز خرسندی کرد و افزود: رای مردم به حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی لطف خدا بوده است.

وی با اشاره به امید ایجاد شده در دل‌های مردم گفت: ما امیدواریم با در پیش گرفتن مشی اعتدال و تدبیر توسط مدیران عالی نظام این امید ادامه‌دار باشد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ‌با همت و تلاش دولت جدید و صبر در برابر مشکلات و سختی‌های پیش رو می‌توانید کارهای بسیار بزرگی انجام دهید.

لزوم پشتیبانی از بخش خصوصی

آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز در دیدار با رحمانی‌فضلی با اشاره به ظرفیت عظیم بخش خصوصی به عنوان بازوی محرک نظام مقدس جمهوری اسلامی خواستار بهره‌گیری حداکثری از این بخش شد.

رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه افزود: با پشتیبانی بخش خصوصی در عرصه بین الملل و خصوصا کشورهای همسایه در حال توسعه می‌توان زمینه ارزآوری به ایران اسلامی را فراهم کرد.

وی با ابراز خرسندی از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، سعه صدر و حب خدمت به مردم را از پیش نیازهای امر حکومت عنوان کرد و افزود: گماشته شدن در سمت‌های مدیریتی آزمایش الهی است و مدیران باید طوری عمل کنند که در آینده با بازبینی خدماتشان در پیشگاه خداوند متعال و مردم سرافراز باشند.

پرهیز از اعمال سلایق فردی در کارها

آیت‌الله سید محمد علوی گرگانی نیز در این دیدار با با اشاره به اینکه در کارها نباید براساس سلایق فردی عمل شود، گفت: باید در کلیه امور بر نظر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تکیه کرد.

وی شخصیت مقام معظم رهبری را از همه جهات کامل و جامع عنوان کرد و افزود: ایشان شخصیتی برجسته است که در تمام امور اشراف کامل دارند و با اجرای منویات ایشان می‌توانیم گام‌های مؤثری در راه توسعه ایران اسلامی برداریم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کار باید برای رضای خدا باشد گفت: اگر در راه رضای خدا و خدمت به مردم کار شود قطعا عنایات ویژه خداوند را نیز به همراه خواهید داشت.

وی ایران را قدرت برتر منطقه دانست و گفت: جهانیان به الگو شدن ایران در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اذعان دارند و همین امر موجب شده است برای مخالفت با جمهوری اسلامی گام بردارند.

آیت‌الله علوی گرگانی انتخاب وزیر کشور به این سمت را لطف خداوند دانسته و گفت: شما سرباز امام زمان (عج) هستید و خودتان را باید در محضر ایشان حاضر ببینید و با خدمت به ایران اسلامی خودتان ر ا برای حسابرسی در آخرت آماده کنید.

انتهای پیام/۷۸۰۱۰/ع۴۰

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x