تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

بقایای یک بندر تاریخی در نزدیکی اهرام ثلاثه بدست آمد

  • کد خبر : 20418
  • 17 بهمن 1392 - 9:10
بقایای یک بندر تاریخی در نزدیکی اهرام ثلاثه بدست آمد

در جریان کاوش‌های باستان‌شناسان کانادایی در نزدیکی اهرام ثلاثه مصر بقایای یک بندر تاریخی ۴۵۰۰ ساله که می‌تواند بخشی از یک شهر باشد کشف شد.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر، این بندر به احتمال فراوان به سال‌های حکومت فرعون «منکیور» بر سرزمین‌های تمدن مصر باستان تعلق داشته و قدمت‌ آن نیز همانند اهرام ثلاثه حدود ۴۵۰۰ سال است. 

تاکنون علاوه‌بر این بندر، بقایای چند ساختمان نیز کشف شده که می‌توانند بخشی از یک شهر باشند. باستان‌شناسان بر این باورند که هزاران سال قبل رود نیل بسیار پرآب‌تر از قرون اخیر بوده و در هزاران سال قبل از آن برای انتقال کالا به سکوهای مختلف تمدن مصر باستان از جمله شهر فعلی آسوان و همچنین مناطقی در دریای مدیترانه استفاده می‌شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشف این آثار در شرایطی صورت می‌گیرد که حدود یک هفته قبل نیز صدها اثر تاریخی ارزشمند با قدمتی ۴۵۰۰ ساله در یک محوطه تاریخی در مجاورت اهرام ثلاثه توسط باستان‌شناسان کانادایی کشف شدند.

 

باستان‌شناسان کانادایی طی چند دهه کاوش در محوطه‌های تاریخی اطراف اهرام ثلاثه موفق به کشف آثار تاریخی ارزشمندی شده‌اند که بیشتر آنها در موزه ملی مصر در قاهره نگهداری می‌شوند، البته پس از ناآرامی‌های ماه‌های اخیر مصر برای چند ماه پروژه کاوش متوقف شد تا اینکه از هفته گذشته از سرگرفته شد.

 

مجموعه اهرام ثلاثه که در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید، در حاشیه شمالی قاهره واقع شده و هرم بزرگ «جیزه» یا مقبره فرعون «خوفو» بزرگترین هرم در مجموعه اهرام ثلاثه و تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان باستان محسوب می‌شود. قدمت اهرام ثلاثه به سلسله چهارم فراعنه تمدن مصر باستان می‌رسد و سه هرم اصلی این مجموعه «خوفو»، «خفره» و «منکیور» هستند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20418

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x