تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

برای حفظ امنیت ملی عراق «جام زهر» را می‌نوشیم/ هشدار جدی به حامیان تروریست‌ها

  • کد خبر : 19494
  • 14 بهمن 1392 - 7:10
برای حفظ امنیت ملی عراق «جام زهر» را می‌نوشیم/ هشدار جدی به حامیان تروریست‌ها

مشاور سابق امنیت ملی عراق ضمن تشریح دلایل بحران‌های جاری در عراق و منطقه و دلایل نهفته در پس آن تاکید کرد، اکنون ائتلافی تکفیری‌-‌صهیونیستی علیه محور مقاومت شکل گرفته که موجب می‌شود، هر آنچه در منطقه رخ دهد، به نفع اسرائیل باشد.

 

خبرگزاری فارس: برای حفظ امنیت ملی عراق «جام زهر» را می‌نوشیم/ هشدار جدی به حامیان تروریست‌ها

 

کمال مهر:«موفق الربیعی»، مشاور سابق امنیت ملی عراق در بغداد به تبیین و تشریح دلایل نهفته در پس بحران‌هایی پرداخت که منطقه را به طور عام و عراق را به طور خاص درگیر خود کرده است.

وی همچنین به تشریح اینکه چه دست‌هایی پشت پرده این بحران‌ها قرار دارد و اینکه با اسرائیل و ائتلاف آن با جریان‌های تکفیری آغاز و با حمایت‌های آمریکا و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس این ائتلاف ادامه یافت و عوامل داخلی مانند گروهک تروریستی منافقین و بازماندگان رژیم بعث نیز به این بحران دامن زد، می‌پردازد.

بحران الأنبار .. دلایل داخلی و خارجی

الربیعی بر این باور است که بحران‌های عراق به طور عام و بحران استان الانبار به طور خاص ریشه در ۳ عامل خارجی دارد که عبارتند از: اشغالگری آمریکا، بحران سوریه و نقش رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس.

این درحالی است که الربیعی از نقش عوامل داخلی نیز صرف نظر نمی‌کند که موجب شده در کنار عوامل خارجی این بحران تشدید شود، از جمله این عوامل داخلی آن است که برخی از مردم فریب خورده و در ابتدا سلاح به دست گرفتند و تاکنون نیز به این روند خود ادامه می‌دهند و هنوز باور نکرده‌اند که تغییراتی واقعی و حقیقی در کشور روی داده و تلاش دارند، اوضاع را به شکل سابق آن یعنی پیش از سال ۲۰۰۳ باز گردانند.

الربیعی می‌افزاید: اشغال عراق از سوی آمریکا در سال ۲۰۰۳ مهمترین دلیل ورود القاعده به عراق است و این جدای از نقشی است که برخی از رژیم‌های عربی ایفا می‌کنند و در این در کنار شکاف‌های امنیتی که پس از اشغال عراق از سوی آمریکایی‌ها پیش آمد، موجب شد تا القاعده در عراق همچون غده سرطانی رشد کند.

وی ادامه می‌دهد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از تروریسم حمایت مالی می‌کنند و به خوبی می‌دانم که این پول از یکی از بانک‌های این کشور عربی به بانک hsbc  در عمان ریخته و در فلوجه خرج می‌شود و این آشکار است که این مال برای حمایت از تروریسم در این منطقه هزینه می‌شود. درحالی که ما غیر از آن شاهد حمایت‌های انسانی نیز هستیم به این معنا که گروه‌های فعال در این مناطق مانند داعش و القاعده و جبهه النصره و غیره اقدام به جذب تروریست از کشورهای دیگر می‌کنند و به واسطه رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس آنها را به عراق منتقل می‌کنند، به این ترتیب مشاهده می‌کنیم که این کشورها حمایت‌های لجستیکی و سیاسی مورد نیاز این گروه‌ها را نیز برای آنها فراهم می‌کنند.

به اعتقاد الربیعی جنگ داخلی که در سوریه رخ داد، بازتاب مستقیم خود را بر عراق نیز گذاشته است، چراکه موجب تشدید اوضاع امنیتی در عراق شده است.

حل بحران .. و نوشیدن جام زهر

الربیعی درباره راه حل‌های بحران الانبار می‌گوید: برخی از ما نوشیدن جام زهر را یاد گرفتیم و من در این خصوص شیفته شخصیتی به نام «امام‌خمینی»(قدس سره) هستم، هنگامی که امنیت ملی ایران را دیدند که به خطر افتاده، گفتند، «من مجبور به نوشیدن جام زهر هستم» و امروز که عراق در معرض تهدیدات امنیتی قرار دارد، از ما می‌طلبد که ما نیز برای حفظ امنیت ملی خود جام زهر را بنوشیم و راه حلی مناسب را برای بحران الانبار پیدا کنیم.

تروریسم … مهاجرت معکوس به کشورهای عربی خلیج فارس

در ادامه الربیعی به برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به دلیل ادامه حمایتشان از تروریسم هشدار می‌دهد و می‌گوید که اوضاع امروزه نشان می‌دهد که تروریسم دارای مهاجرت معکوس است و هم اکنون این تروریست‌ها روی به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌آورند.

به همین دلیل وی به این کشورها توصیه می‌کند که با آتش بازی نکنند، چراکه ۳ سال پیش هر کس از جنگ داخلی در سوریه سخن می‌گفت، به می‌خندیدند، اما هم اکنون این کشور درگیر جنگ داخلی تمام عیاری شده است و هم اکنون تنها راه مقابله با تروریسم موجود در سوریه تقویت ارتش آن است، در چنین صورتی باید در انتظار بازگشت القاعده به سمت عربستان سعودی یا ترکیه یا اردن باشیم.

الربیعی افزود: اگر بخواهم به شورای همکاری خلیج فارس پیامی دهم، باید به آنها بگویم که دیگر از بازی کردن با آتش دست بردارند، چون به همین زودی‌ها شاهد بازگشت تروریست‌ها به کشورهای عضو این شورا خواهند بود.

وی تاکید کرد که این کشورها دارای هیچ امنیتی در قبال تروریسم نیستند، چون تروریسم هم اکنون فقط در عراق ریشه ندوانده، بلکه سراسر منطقه فرا گرفته است و به همین دلیل اقتضا می‌کند که همه کشورهای منطقه در سطح اطلاعاتی و امنیتی برای شکست دادن این خطر و متوقف کردن آن با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

تروریسم .. توافقنامه امنیتی منطقه‌ای

الربیعی در ادامه از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواست ضمن دوری جستن از ادامه حمایت از تروریسم، برای مبارزه با آن توافقنامه‌ای امنیتی با کشورهای منطقه از جمله عراق و ایران و ترکیه منعقد و برای ریشه کن کردن تروریسم جنگی منطقه‌ای و هماهنگ علیه آن آغاز کنند.

تشکیل گروهی بین‌المللی برای محاکمه کشورهای حامی تروریسم

الربیعی در ادامه از تشکیل گروهی بین‌المللی برای محاکمه کشورهای عربی که اقدام به حمایت از تروریسم در عراق کردند و پرداخت غرامت به آسیب دیدگان از این گونه حمایت‌ها خبر داد.

مشاور سابق امنیت ملی عراق در این خصوص توضیح داد که شماری از وکلای بین المللی عراقی که من نیز جزو آنها هستم، گروهی غیر دولتی تشکیل داده و در حال جمع‌آوری مستنداتی قضایی – جنایی علیه برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس جهت ارائه آنها به دادگاه بین المللی و سازمان ملل هستند که دست داشتن آنها در فعالیت‌های تروریستی در عراق را به اثبات می‌رساند و آنها را به خاطر جنایاتی که در آن دست داشتند، باز خواست می‌کند و از آنها می‌خواهد به آسیب دیدگان غرامت‌ پرداخت کنند.

گروهک تروریستی منافقین .. سرطان در حال ریشه‌کنی

به اعتقاد مشاور سابق امنیت ملی عراق گروهک تروریستی منافقین همچون سرطانی است که کشور عراق به آن مبتلا شده، اما هم اکنون کار ریشه کن سازی آن در حال پایان است و به آخرین روزهای خود رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف گروهک تروریستی منافقین دخالت در امور داخلی عراق به صورت منفی است، گفت: این گروهک باید سال‌ها پیش از عراق بیرون رانده و اعضای آن به دولت ایران تحویل داده می‌شد و هم اکنون این گروهک تروریستی راهی جز خروج از عراق ندارد.

حزب منحل بعث .. محدود کردن تاثیرگذاری آن

موفق الربیعی تاکید می‌کند که نقش حزب منحل بعث در عراق همچون گروه‌های وابسته به سازمان القاعده و داعش در افول و کاهش است و هم اکنون فردی همچون «عزت الدوری» دارای تاثیری بسیار اندک بر امور جاری در عراق است.

صهیونیسم و تکفیری‌ها .. ائتلافی شیطانی

مشاور سابق امنیت ملی عراق در خصوص ارتباط اسرائیل با آنچه در منطقه در جریان است، می‌گوید: هم اکنون ائتلافی نامیمون میان صهیونیسم و جریان تکفیری در منطقه مشاهده می‌شود، به همین دلیل هرآنچه امروز در منطقه رخ می‌دهد، به سود اسرائیل و امنیت آن است.

وی گفت: در حالی‌که تا ۱۰ سال پیش صحبت محافل عربی از نزاع اعراب – اسرائیل بود، هم اکنون این نزاع از بین رفته و به نزاع شیعی – سنی تبدیل شده است.

انتهای پیام

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19494

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x