تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

موسسه نشر آثار امام خمینی یا یوسف صانعی! + سند

  • کد خبر : 19452
  • 13 بهمن 1392 - 16:57
موسسه نشر آثار امام خمینی یا یوسف صانعی! + سند

در تازه‌ترین اقدام از سلسله اقدامات تامل‌برانگیز و موسسه تنظیم و نشر آثار امام، این موسسه اقدام به انتشار کتابی از”شیخ” یوسف صانعی با عنوان “المکاسب” کرد.

به گزارش گروه وبگردی کمال مهر به نقل از ندای انقلاب؛ در تازه ترین اقدام از سلسله اقدامات تامل برانگیز و خارج از عرف موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، این موسسه اقدام به انتشار کتابی از”شیخ” یوسف صانعی با عنوان “المکاسب” کرد.اگرچه توجیه احتمالی انتشار چنین کتابی به قلم این فرد از سوی موسسه نشر آثار امام، شرحی بر “مکاسب محرمه” امام خمینی (ره) عنوان می شود، اما انتشار کتاب از سوی چنین افرادی با نظرات خاص فقهی و سیاسی آنهم از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، بیش از پیش از نگاه قبیله ای-جناحی برخی از دست اندرکاران این موسسه -که مدت هاست این رویه مورد نگرانی دلسوزان انقلاب و رهروان حقیقی راه امام است- و نیز پشتیبانی از ارائه یک قرائت خاص از نظریات امام، حکایت دارد.

جدیدترین اثر موسسه نشر آثار امام،  انتشاری کتابی از “شیخ” یوسف صانعی است

 

در حالی که بسیاری از فضلای صاحب نام و حتی گمنام حوزه های علمیه، تقریرات ارزشمندی در باب نظرات فقهی، سیاسی، عرفانی، کلامی و … امام خمینی (ره) دارند و هیچگاه از سوی موسسه امام به آثار آنان توجهی نشده، آقای یوسف صانعی با داشتن برخی فتاوی و نظریات “شاز” فقهی و خارج از اجماع فقهای شیعه، نظیر عدم شرطیت مرد بودن در مرجعیت دینی و در قضاوت، تساوی دیه زن و مرد، به تکلیف رسیدن دختران در سن ۱۳ سالگی و نیز برخی مواضع ناپسند سیاسی، از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام در قالب شارح نظرات امام، کتاب هایش در این موسسه چاپ می شود!


صانعی به داشتن دیدگاه های “شاز” فقهی و خارج از نظرات اجماعی فقهای شیعه معروف است

یوسف صانعی به دلیل همین عملکرد سیاسی غیرقابل دفاع و پشتیبانی از جریان فتنه ۸۸ چند سال پیش از سوی بزرگترین و باسابقه ترین تشکل حوزوی جهان تشییع یعنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، -که به گفته رهبر انقلاب معرفی مراجع از جمله شئونات این مجموعه است-، در پاسخ به سئوالات مکرر جمعی از استادان و فضلای حوزه، فاقد ملاکهای لازم برای تصدّی مرجعیت عنوان شد.

با این حال در شرایطی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اقدام به انتشار کتابی به قلم یوسف صانعی با قرائتی خاص، کرده است که اساسا پیشنهاد تشکیل این موسسه که در سال ۱۳۶۷ از سوی حجت الاسلام سید احمد خمینی به بینان گذار فقید انقلاب اسلامی ارائه شد، برای حفظ و نشر آثار امام با هدف جلوگیری از برداشت های گوناگون سیاسی و غیر سیاسی از نظرات ایشان چه به صورت مکتوب و چه به صورت غیر مکتوب بوده است.


به گفته برخی دلسوزان انقلاب موسسه نشر آثار امام سالهاست توسط یک جریان خاص اداره می شود 

به اعتقاد بسیاری از دلسوزان انقلاب و راه امام، موسسه تنظیم و نشر آثار خمینی(ره) در سالیان اخیر که از وظیفه اصلی خود در حفاظت از آثار امام که تبلور آن حفظ جمهوری اسلامی است فاصله گرفته و اداره آن به دست یک اقلیت خاص سیاسی افتاده؛ چنان که مسئولان این موسسه در دوره موسوم به اصلاحات و حتی فتنه ۸۸ غالبا ترجیح دادند در مقابل اقدامات براندازانه و شعارهای ساختارشکنانه علیه اصلی ترین اثر امام خمینی(ره) یعنی جمهوری اسلامی سکوت کنند.

در همین زمینه با مراجعه به سایت جماران وابسته به این موسسه که غالبا توسط خبرنگاران اصلاح طلب به روز می شود، صرفا پوشش نظرات یک خط فکری-سیاسی خاص دیده می شود.


بودجه پیش بینی شده سال ۹۳ موسسه نشر آثار امام بیش از ۱۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است

گفتنی است با وجود کاهش بودجه بسیاری از نهادها به دلیل شرایط موجود، بودجه موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی برای سال ۹۳، ۱۸.۷میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سالیان گذشته از رشد چند ده درصدی برخوردار بوده است. این مبلغ جدا از دیگر منابع مالی این موسسه است.

شماری از نمایندگان مجلس و فعالین سیاسی با اشاره به موارد فوق از مدت ها پیش خواستار تحقیق و تفحص از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بوده اند.
انتهای پیام/

برچسب ها: المکاسب ، صانعی ، فتنه
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x