تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

بدترین و بهترین کیفیت‌های غذا در دنیا

  • کد خبر : 19302
  • 13 بهمن 1392 - 8:42
بدترین و بهترین کیفیت‌های غذا در دنیا

جای تعجبی ندارد که بهترین کیفیت غذا در کشورهای اروپایی و بدترین کیفیت غذا در کشورهای فقیر و جنگ‌زده مرکزی آفریقا باشد. حال آنکه جایگاه ایران نیز در نوع خودش قابل توجه نشان می‌دهد.

 

 

بدترین و بهترین کیفیت‌های غذا در دنیا

گروه بین‌الملل؛ کمال مهر – نشانه عمده سلامت ملی یک کشور را باید در رژیم غذایی جمعیت آن کشور جستجو کرد.

«آکسفام» (کنفدراسیون بین‌المللی در امور مبارزه با فقر) با داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و سازمان بین‌المللی کار (ILO) رژیم غذایی هر کشور را از نظر مواد مغذی، فراوانی و غذای مقرون به صرفه مورد مطالعه قرار داده و با ارائه شاخص «غذای کافی خوردن»که شامل مواردی هم‌چون سطح سوء تغذیه، قیمت مواد غذایی، کیفیت مواد غذایی، در دسترس بودن مواد غذایی و بازدهی سلامت می‌شود، سرانجام ۱۲۵ کشور جهان را از نظر سلامت غذایی (تغذیه سالم) معرفی کرده است.

آکسفام یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بین‌المللی امداد رسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از ۱۵سازمان در ۹۸ کشور، است.

این موسسه‌ در سال ۱۹۴۲ در دانشگاه آکسفورد در قالب یک کمیته امدادرسانی برای مبارزه با قحطی توسط فعالان اجتماعی و دانشگاهیان آکسفورد تاسیس شد.

در این فهرست کشورهای اروپایی از تنوع غذایی بالاتر و نوسانات کمتر قیمت مواد غذایی برخوردار هستند که در رأس فهرست کشور «هلند» قرار دارد و ایالات متحده را به رتبه ۲۱ سوق داده‌اند.

پایین‌ترین کیفیت غذا در قاره آفریقا است. در انتهای فهرست کشور چاد با بدترین کیفیت غذایی و بالاترین قیمت غذای سالم قرار دارد.

آنگولا ، یمن ، اتیوپی و ماداگاسکار در رتبه های قبلی قرار گرفته‌اند.

درباره رتبه ایران

ایران در این رتبه بندی بعد از سوریه ، ترکیه ، تونس ، تایلند ،‌چین ، فیجی در جایگاه ۸۰ در کنار مصر قرار گرفته است.

شاخص کیفیت کلی غذا در ایران از ۷۰ درصد بالاتر است. ۹۷ درصد مردم ایران غذای کافی برای خوردن دارند. قیمت مواد غذایی در ایران مقرون به صرفه بوده و کیفیت آن ۶۸ درصد عنوان شده است با این حال ۷۸ درصد مردم ایران از سلامت غذایی برخوردار هستند و بیماری های ناشی از کیفیت بد غذا در این کشور فقط ۲۲ درصد است.

کشورهای دارای سوء تغذیه

بر اساس گزارش آکسفام سوء تغذیه رایج ترین مشکل در بروندی است که در آن ۶۷ درصد مردم سوء تغذیه دارند و ۳۵ درصد کودکان کم وزن اند. پس از این کشور، یمن، هند و ماداگاسکار بدترین وضعیت سوء تغذیه را دارند.

در هند ۴۴ درصد کودکان کم وزن هستند که بالاترین میزان در جهان محسوب می‌شود.

 

 

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x