تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بررسی وجود اورانیوم در گرد و غبار ورودی به کشور

  • کد خبر : 18510
  • 10 بهمن 1392 - 15:17
بررسی وجود اورانیوم در گرد و غبار ورودی به کشور

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وجود اورانیوم در گرد و غبار ورودی به کشور از مناطق مختلف را پیگیری خواهد کرد.

 

کمال مهر:حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد ورود گرد و غبار حاوی اورانیوم از منطقه شاخ آفریقا و عراق به کشور گفت: این مسئله از سوی کمیسیون بهداشت پیگیری شده و در برنامه‌های کمیسیون قرار دارد اما از سوی وزارت بهداشت و درمان و گروه‌های دیگر که پیگیر آلودگی هوای کشور هستند وجود اورانیوم تایید نشده است.

نماینده زاهدان در مجلس اظهار داشت: در حال حاضر مجلس در حال بررسی بودجه ۹۳ است و جلسات کمیسیون تشکیل نمی‌شود  اما بعد از پایان جلسات بررسی بودجه در مجلس، قطعا کمیسیون بهداشت و درمان تشکیل جلسه داده و از مسئولین مربوطه و مدعیان این امر دعوت خواهد کرد تا در این مورد مستندات مثبت و منفی را ارائه دهند.

شهریاری در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون بهداشت مجلس در گذشته نیز جلساتی را پیرو آلودگی هوا برگزار کرده‌ که می‌توان به پیگیری در مورد آلودگی هوای خوزستان و برگزاری جلسات اضطراری در این زمینه اشاره کرد و مطمئنا این مسئله نیز پیگیری خواهد شد.

گفتنی است دکتر اصغر محمدی فاضل، رئیس دانشگاه محیط زیست اعلام کرد بررسی‌های او و همکارانش از میکروفسیل‌های موجود در ریزگرد و گرد و غبار موجود در کشور نشان می‌دهد که گرد و غبار کنونی موجود درهوا، از منطقه شاخ آفریقا وارد کشورمان شده یعنی همان مناطقی که در آنها وجود اورانیوم ضعیف شده گزارش شده است.

وی افزود: در عراق هم وجود اورانیوم ضعیف شده کاملا تایید شده است و برهمین اساس می‌شود نتیجه گرفت که احتمال ورود غبار اورانیومی به کشور، بوسیله بادهایی که از این کشور به سمت ایران می‌وزند، وجود دارد.

قابل ذکر است هرچند استفاده از اورانیوم ضعیف شده سالهاست در کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوع شده است اما آلیاژی که از ترکیب این عنصر با برخی مواد دیگر ساخته می‌شود چنان کیفیت بالایی برای ساخت بدنه موشک‌های ضد تانک و برخی انواع دیگر سلاح‌های جنگی دارد که هنوز هم شماری از کشورها از آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام//

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x