تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

“ایران و عراق” ابر قدرت‌های جدید نفتی جهان/ جایگاه “عربستان” ضعیف‌تر می‌شود

  • کد خبر : 18287
  • 10 بهمن 1392 - 7:14
“ایران و عراق” ابر قدرت‌های جدید نفتی جهان/ جایگاه “عربستان” ضعیف‌تر می‌شود

اگر تصمیم ایران و عراق مبنی بر تولید نفت بیشتر تحقق یابد، نفت بیشتری در بازار آزاد به فروش می‌رسد، قیمت نفت احتمالا کاهش خواهد یافت و به موجب آن قیمت بنزین نیز ارزان می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی کمال مهر، منابع خارجی امروز اخبار گسترده‌ای در خصوص همکاری‌های ایران و عراق در حوزه نفت منتشر کرده‌اند که بر اساس آن، انقلاب نفتی عظیمی در منطقه و جهان رخ خواهد داد.

اخبار مربوط به همکاری ایران و عراق امروز در حالی جزو اخبار اصلی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز روز گذشته، حمایت خود را از عرضه بیش‌تر نفت ایران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، “عبدالله البدری”، دبیر کل اوپک اعلام کرد این سازمان قادر است که نفت اضافی مورد انتظار ایران، عراق و لیبی را اداره کند.

 

البدری در کنفرانس خاورمیانه و آفریقای شمالی ٢٠١۴ در موسسه “چتم هاوس” لندن به خبرنگاران گفت: زمانی که نفت ایران، لیبی و عراق به بازار بازگردد، ما به آنها کمک می‌کنیم و اوپک نیز همانند پیش خواهد بود.

خبرگزاری میرر، یکی از خبرگزاری‌هایی است که در گزارش امروز خود نوشت: در صورت تحقق اهداف توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت عراق و ایران و افزایش ظرفیت تولید این دو کشور، جایگاه عربستان در بازار جهانی نفت و اوپک تا سال ۲۰۲۰ به چالش کشیده خواهد شد.

“حسین ابراهیم صالح شهرستانی”، معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی با اشاره به اختلافات موجود میان عراق و عربستان گفت: در آستانه رفع احتمالی تحریم‌ها علیه ایران، بغداد با تهران همکاری می‌کند تا روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه نفت افزایش یابد.

 

عراق قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، میزان تولید نفت خود را از سه میلیون بشکه فعلی به ۹ میلیون بشکه در روز برساند.

اگر تصمیم ایران و عراق مبنی بر تولید نفت بیشتر تحقق یابد، نفت بیشتری در بازار آزاد به فروش می‌رسد، قیمت نفت احتمالا کاهش خواهد یافت و به موجب آن قیمت بنزین نیز ارزان می‌شود.

ذخایر نفتی ایران و عراق در مجموع بیش از ذخایر عربستان سعودی است و همچنین پتانسیل سرمایه‌گذاری بین المللی در این کشورها نیز وجود دارد.

نکته قابل توجه این است که ذخایر عظیم نفتی ایران و عراق از جمله علل ترس سعودی‌ها از این همکاری عنوان می‌شود. به علاوه حضور رئیس جمهوری ایران در نشست داووس، دعوت وی از شرکت‌های بزرگ نفتی و ابراز تمایل آنها برای همکاری با ایران از دیگر عوامل نگرانی سعودی‌ها محسوب می‌شود.

اکنون نیز عربستان سعودی خود تحت فشار است تا برای حفظ سهم بازار، تولیدش را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، شرکت نفت انگلیس “بریتیش پترولیوم” و شرکت هلندی انگلیسی “رویال داچ شل” قصد دارند در طرح افزایش تولید نفت عراق به این کشور کمک کنند. در حال حاضر هر دو شرکت مدیریت دو میدان نفتی واقع در جنوب عراق را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=18287

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x