تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
2

آزادی بیش از ۷۵ هزار زندانی جرائم غیر عمد طی ۲۴سال گذشته/ ستاد دیه نهادی خیرخواهانه و مردمی است

  • کد خبر : 17673
  • 08 بهمن 1392 - 8:59
آزادی بیش از ۷۵ هزار زندانی جرائم غیر عمد طی ۲۴سال گذشته/ ستاد دیه نهادی خیرخواهانه و مردمی است

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: ستاد دیه کشور طی ۲۴ سال گذشته به آزادی بیش از ۷۵ هزار زندانی جرائم غیرعمد رسیدگی کرده به طوری که در سال ۹۱ حدود ۹۲۰۶ از زندانیان با جمع بدهی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از زندان آزاد شدند.

 

 

.
کمال مهر“اسدالله جولایی” مدیرعامل ستاد دیه کشور به برخی سوالات پیرامون  فعالیت‌های ستاد دیه در راستای کاهش حجم ورودی زندانیان جرائم غیر عمد، مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث، اقدامات این ستاد به منظور پیشگیری از وقوع برخی جرائم غیر عمد و… پاسخ داد، که در ادامه می‌خوانید.

رسالت اصلی ستاد دیه پرداخت حق و حقوق اولیای دم است

**کمال مهر: ستاد دیه کشور از چه تاریخی شروع به کار کرد و چه اهدافی برای این ستاد در نظر گرفته شده است؟

**جولایی:  ستاد دیه کشور از سال ۱۳۶۹ با تلاش شهید لاجوردی تشکیل و پایه گذاری شد و تشکیل این ستاد اقدامی بسیار ارزشمند است که خیر و حسنه آن تا روز قیامت برای پایه گذار آن و خیرین برکاتی خواهد داشت.

رسالت اصلی ستاد دیه علاوه بر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد که به علت عدم تمکن مالی در زندان به سر می‌برند، پرداخت حق و حقوق اولیای دم است.

** کمال مهر: آیا ستاد دیه کشور در جهت خدمت‌رسانی و کمک مالی به زندانیان فعالیت دارد اما به طور کلی چه جرائمی مشمول کمک‌های این ستاد می‌شوند؟

**جولایی:
رسالت ستاد دیه که حدود ۲۴ سال از عمر آن می‌گذرد این است که زندانیانی که وارد زندان می‌شوند را مورد شناسایی قرار دهد تا افرادی که به علت ناتوانی مالی گرفتار زندان شده‌اند را همیاری کند اما این در حالی است که کمک‌های این ستاد مشمول تمامی جرائم نمی‌شود و فقط جرائم غیرعمد، بدهکاری، تصادفات، جرائم شبه عمد و غیرکلاهبرداری می‌توانند مورد حمایت ما قرار بگیرند و جرائم عمد و محکومیت‌های کلاهبرداری در زیرگروه کمک‌های ستاد دیه کشور قرار نمی‌گیرند.

**کمال مهر: اشاره کردید که ستاد دیه به جرائم غیرعمدی که ناشی از اشتباهات رانندگی است رسیدگی می‌کند و این افراد تحت پوشش ستاد دایه قرار می‌گیرند، اما این در حالی است که عده‌ای از رانندگان با اینکه دارای بیمه‌نامه هستند، به دلیل اینکه صدور حکم قطعی در رابطه با آنها نامشخص است با افزایش دیه مواجه شده‌اند و مابه‌التفاوت مقدار افزایش یافته دیه را خود متقبل می‌شوند، در این زمینه بفرمائید که ستاد دیه برای رفع این مشکل چه اقداماتی را انجام داده است؟

**جولایی:
اطاله دادرسی خصوصا برای مصدومین در برخی حوادث امری طبیعی است اما با قانون جدیدی که در زمینه بیمه اجباری شخص ثالث تصویب شده این مسئله کاهش قابل توجهی داشته است، از طرفی ستاد دیه با ارتباطات مطلوبی که با شرکت‌های بیمه و صندوق تامین خسارت‌های بدنی برقرار کرده، سازکاری را تعبیه کرده طی آن روند رسیدگی به این جرائم تسریع یافته از طرفی این جرائم کاهش چشمگیری نیز داشته است و این موضوع نشان‌دهنده این است که ستاد دیه بحران‌های گذشته را پشت سر گذاشته و  تحت تاثیر اصلاح و اجرای قوانین و کمک‌های مردم نهادی کاملا به روز است.

البته مابه‌التفاوت دیه را شرکت‌های بیمه تا جایی که قانون مشخص کرده پرداخت می‌کنند، اما چنانچه از این وظیفه سرباز زنند ستاد دیه با مکاتباتی که با بیمه مرکزی به انجام می‌رساند موضوع را پیگیری می‌کنند.

** کمال مهر: به قانون بیمه اجباری شخص ثالث اشاره کردید، در این زمینه برای ما بگوئید، آیا این قانون در گذشته وجود نداشت و به طور کلی چه روندی را برای به روز شدن طی کرده است؟

**جولایی: قانون بیمه اجباری شخص ثالث در سال ۱۳۴۲ تصویب شد اما دارای اشکالات و نواقص بسیاری بود که در سال ۱۳۷۸ آقای رحیمی اصفهانی و برخی از حقوقدانان تشخیص دادند که این قانون دارای نواقصی است و باید به اصلاح آن پرداخته شود، بنابراین ستاد دیه با کمیته حقوقی مردمی ستاد و کمیسیون اقتصادی جلساتی را تشکیل داد که تعداد این جلسات بالغ بر ۶۰ جلسه بود که طی آن قانون مترقی بیمه اجباری شخص ثالث برای مردم ورق خورد و این قانون در شهریور ماه سال ۱۳۸۷ لازم‌الاجرا شد و ودیعه‌ای شد برای نسل حاضر و آینده.

مزایای قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث

**کمال مهر: امتیازات قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث نسبت به قانون پیشین چیست؟

**جولایی: در قانون پیشین زن و مرد هر کدام با یک مبلغ بیمه‌نامه تهیه می‌کردند ولی عمدتا در عمل شرکت‌های بیمه نصف خسارت زنان را پرداخت می‌کردند که با تصویب قانون جدید ۵۰ درصد بیمه زنان از طریق صندوق تامین خسارت‌های بدنی تامین می‌شود و همین‌طور اقلیت‌های مذهبی که در زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند به همان اندازه مسلمانان بیمه و دیه دریافت می‌کنند و میزان دیه هر سال توسط دستگاه قضا تعیین و توسط وزیر دادگستری به دستگاه‌های قضایی ابلاغ می‌شود.

همینطور با تصویب قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث شاهد کاهش حجم ورودی زندانیانی که به دلیل جرائم غیرعمد و تصادف به زندان می‌رفتند بودیم، چرا که طبق این قانون چنانچه شخصی تصادفی کرد و تخلفات رانندگی نداشت با ارائه بیمه‌نامه وی راهی زندان نخواهد شد و بیمه نامه در حکم یک وثیقه عمل می‌کند.

**کمال مهر: ستاد دیه به منظور کاهش حجم ورودی زندانیان جرائم غیرعمد چه اقداماتی را انجام داده و به طور کلی برای کاهش این جرائم شما چه توصیه‌ای دارید؟ 

** جولایی: ستاد دیه طی ۲۴ سال به بیش از ۷۵ هزار زندانیان جرائم غیرعمد رسیدگی کرده به طوری که در سال ۹۱ حدود ۹۲۰۶ از زندانیان با جمع بدهی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از زندان آزاد شدند که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آن به دلیل گذشت اولیای دم بوده است.

ستاد دیه برای پیشگیری از وقوع جرم در زمینه فرهنگ‌سازی جزواتی را به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص تصادفات، مهریه و…  منتشر کرده است.

به اعتقاد بنده در جرائم مربوط به تصادفات رانندگی بیش از ۹۰ درصد عامل انسانی مقصر است، بنابراین برای بالا بردن اطلاعات و فرهنگ‌سازی در این زمینه باید تلاش مضاعفی از سوی نهادها صورت گیرد.

** کمال مهر: و صحبت پایانی شما با مردم و مسئولین؟

**جولایی: بنده از نیکوکاران، صندوق تامین خسارت‌های بدنی، مجلس، دولت و… تقاضا دارم با توجه به نزدیک شدن ایام ۲۲ بهمن و عید نوروز کمک‌های خود را به حساب ۷۴۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکز و حساب ۱۵۵۵۵۰۰۰۰۰۰۴ بانک ملی شعبه طالقانی به منظور کمک به زندانیان نیازمند واریز کنند.

انتهای پیام/

 

م
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=17673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x