تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
2

رسانه بی حجاب یا حجاب بی رسانه+تصاویر

  • کد خبر : 17308
  • 07 بهمن 1392 - 9:05
رسانه بی حجاب یا حجاب بی رسانه+تصاویر

موضوع حجاب اگر چه یک موضوع فرهنگی صرف نیست و جنبه پررنگی در زمینه اعتقادات دینی افراد دارد اما در بُعد فرهنگی نیز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر:، در روزهای گذشته سخنان نماینده جنجنالی شهر تهران درباره حجاب، با صدای بلند بیان شد تا هم بچه‌های انقلاب در موافقت و مخالفت با وی سخن بگویند و هم ضدانقلاب در این باره موضع‌گیری کند.

آنها که دغدغه سیاسی دارند و دلشان به حال انقلاب می‌سوزد، خوب می‌دانند که پایگاه و تعلق خاطر سیاسی این نماینده دقیقاً چیست و اصلاً می‌شود روی صحبت ها حساب باز کرد یا خیر؛ اما اصل بیان این سخن از زبان یک نماینده آن هم در محلی که قابل انتشار وسیع از سوی رسانه‌ها باشد، عمق اهمیت موضوع و رواج فراوان معضل را نشان می‌دهد.

* سیاست، اقتصاد و شاید فرهنگ و حجاب

اصولاً فرهنگ همواره در اولویت مسایل کشور بوده است و اما نه اولیت نخست! عموم مدیران سیاسی، ورزشی و دیگران در مصاحبه‌های خود از برنامه‌ها و دغدغه‌های فرهنگی خود سخن می‌گویند. در سخنرانی‌ها از اهمیت فرهنگ حرف می‌زنند و البته ابعاد فرهنگی پرونده سابقه مدیریت خود را به انواع گزارش‌های فرهنگی می‌آرایند.

البته پرواضح است که در چنین شرایطی، نه‌تنها استفاده ابزاری از فرهنگ رواج می‌یابد، بلکه در سایه کم‌توجهی و سوءمدیریت برخی افراد، فجایع فرهنگی نیز رخ می‌دهد.

موضوع حجاب اگر چه یک موضوع فرهنگی صرف نیست و جنبه پررنگی در زمینه اعتقادات دینی افراد دارد اما در بُعد فرهنگی نیز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

تصویر منتشر شده در سایت های خارجی در خصوص حجاب زنان ایرانی با عنوان ظاهر جدید تهران

عدم مدیریت صحیح در ترویج حجاب سبب شده است تا رسانه‌های داخلی که باید براساس وظایف ذاتی خویش، مبلغ و مروج حجاب باشند، به حالت انفعال رسیده و آنچنان که شایسته است، اثرگذار نباشند.

اکنون در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور که عموماً اقتصادی هستند، برنامه‌های بلند مدت برای رسیدن به اهداف خاص طراحی شده است که همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت آن هستند اما مشخص نیست چرا در زمینه فرهنگی و به‌صورت مشخص درباره موضوعاتی نظیر حجاب، نه از برنامه‌های بلندمدت خبری هست و نه کوتاه مدت؟

از یک سو نمایندگان مجلس طی دوره‌های مختلف، چالش‌های سیاسی را در دستور کار خود قرار داده و تنها طی مواردی نه‌چندان پرشمار، بعضی مصوبات را در زمینه فرهنگ، به رأی‌گیری گذاشته‌اند. این در حالی است که دقیقاً مشخص نیست تکلیف اندک قوانین موجود در زمینه حجاب، چگونه قرار است وضعیت موجود را بهبود بخشد.

* رسانه‌های داخلی و حجاب

ترویج ارزش و ضدارزش، یکی از توانایی‌های بی‌بدیل رسانه است. در کشور، عموم رسانه‌ها اعم از نوشتاری مانند روزنامه‌ها، صوتی همچون رادیو، تصویری مثل تلویزیون و البته رسانه‌های اینترنتی مانند سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی، هرگز نمی‌توانند در مقولات فرهنگی خصوصاً حجاب، نمره شایسته‌ای کسب کنند.

یک نمونه از تبلیغات ضد حجاب در رسانه های اصلاح طلبان (در قالب طنز)

موضوع «عفاف» که همواره باید در کنار «حجاب» مورد عنایت مسئولان امر و اصحاب رسانه قرار بگیرد نیز کمتر مورد توجه واقع می‌شود.

همواره انتقاداتی از نحوه برخورد و رفتار مجریان صداوسیما مطرح می‌شود که قابل تأمل است. در زمینه پوشش و حجاب نیز انتقادات فراوانی به رسانه ملی وارد است که باید در جای خود و به‌صورت کاملاً کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که بعضی از کارشناسان امر، معتقدند که در مواردی نه‌چندان کم‌تعداد، تروبج بدحجابی از ثمرات فعالیت رسانه ملی محسوب می‌شود.

عرصه‌های دیگر فرهنگ و رسانه همچون سینما، تئاتر و موارد مشابه، وضعیتی به مراتب اسفناک دارند.

واقعیت تلخ آن است که در مواردی نه‌چندان کم‌تعداد، نه‌تنها از تلاش برای ترویج و آگاهی‌بخشی در زمینه حجاب در عرصه‌های مورد اشاره خبری نیست، بلکه باید کوشید تا دست‌کم فعالان در این زمینه، حجاب خود را مورد توجه قرار دهند.

نمونه ای از دوری از حیاء و عفاف در یک فیلم سینمایی ایرانی

وضعیت روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نیز چندان رضایت‌بخش نیست. بعضی از روزنامه‌های موجود در کشور، علیه حجاب فعالیت می‌کنند؛ دلسوزها هم در روزنامه یا خبرگزاری‌هایشان تنها به مصاحبه و بیان مطالب تکراری اقدام می‌کنند و از این رهگذر هرگز اتفاق میمون و مبارکی در عرصه فرهنگ حجاب روی نمی‌دهد. بعضی از سایت‌های خبری موجود، علناً و عملاً اقدام به ترویج بدپوششی و مدهای خارج از عرف برای لباس و پوشش، بی‌هیچ رودربایستی باید اعلام کرد که حجاب دغدغه اصلی رسانه‌های داخلی نیست و البته هیچ برنامه خاصی نیز در این زمینه وجود ندارد.

* سنگ تمام رسانه‌های خارجی برای موضوع حجاب

برخلاف رسانه‌های داخلی، اهالی آن طرف آب، کاملاً حساب شده و براساس برنامه‌های دقیق، در مسأله حجاب وارد شده و متأسفانه اثرگذار بوده اند.

از میان بردن «حجب و حیا»، نفی لزوم «عفت و پاکدامنی» و نهایتاً زیرسئوال بردن اصل «حجاب»، نقشه راه رسانه‌های خارجی همچون سایت‌های ضدانقلاب و شبکه‌های تلویزیونی ماهواره محسوب می‌شود.


تبلیغ سایت دویچه وله آلمان برای ترویج بی حجابی

نمایش و تکرار صحنه‌های خاص از بعضی فیلم‌ها و سریال‌ها در کنار پوشش و تعاملات بین مجری‌ها از جمله تلاش‌های برنامه‌های ماهواره‌ای  برای تضعیف مقوله «حجب و حیا» در کشور ماست .

در ادامه همین روند است که اصل «عفت  و پاکدامنی» خودبه‌خود زیر سئوال می‌رود. سیاست تبلیغاتی و فرهنگی رسانه‌های ضدانقلاب بر این مبنا استوار است که «عفت» مانع رشد اجتماعی شده وانسان را از مواهب جهان آفرینش محروم می‌کند!!!


حمایت سایت دویچه وله آلمان از یک کمپین مجازی بر ضد حجاب

نکته اینجاست که وقتی «حجب و حیا» از میان رفته و «عفت و پاکدامنی» هم نفی شود، دیگر جایی برای حجاب باقی نمی‌ماند. در این مرحله است که رسانه‌های بیگانه با تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم پوشش‌های مسأله‌دار، ضربه آخر را بر پیکره فرهنگ کشور، وارد می‌کنند.


تبلیغ سایت ضد انقلاب بالاترین برای ترویج بی حجابی

* مسیر پر پیچ‌وخم آینده

متأسفانه دورنمای چندان مناسبی برای موضوع حجاب وجود ندارد. روند فعلی «حجاب» خصوصاً در رسانه‌ها که با غفلت فرهنگی بسیاری از مسئولان امر مواجه شده است، سبب می‌شود تا نتوان پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای در این زمینه ارائه داد، مگر آنکه مسئولان فرهنگی بر اساس وظایف خود اقدام به برنامه‌ریزی برای حل این مشکل کنند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=17308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x