تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

جایگاه رایانه را در خانه حفظ کنید

  • کد خبر : 17300
  • 07 بهمن 1392 - 8:59
جایگاه رایانه را در خانه حفظ کنید

آسیب‌های چشمی، ایجاد بی‌تحرکی، چاقی، افزایش وزن و عدم حضور در اجتماع از عوارض مهمی هستند که بازی‌های رایانه‌ای به مرور زمان در کودکان ایجاد می‌کنند.

کمال مهر:دکتر سیدمحمدرضا صدرعاملی، متخصص روانپزشکی و فوق‌تخصص روانپزشکی اطفال، گفت: والدین نباید علاقه کودکان نسبت به رایانه را سرکوب کنند، بلکه با جایگزین کردن برنامه‌های مناسب می‌توان جایگاه رایانه را به عنوان یک وسیله مفید آموزشی حفظ کرد. 
 
وی افزود: بازی‌های رایانه‌ای در کنار برخی جنبه‌های مثبتی که می‌توانند داشته باشند، پیامدهای منفی نیز بر جای می‌گذارند که از این پیامد‌ها می‌توان به: اتلاف وقت، عدم حضور در اجتماع، آسیب‌های چشمی، ایجاد بی‌تحرکی، چاقی و افزایش وزن اشاره کرد.
دکتر عاملی گفت: از همه مهمتر محتوای این بازی‌ها است که به دلیل جذاب شدن بازی‌ها عموماً از محتوای جنگی و خشن استفاده می‌شود که خود می‌تواند موجب الگوبرداری کودک از این رفتار‌ها به عنوان یک رفتار و روش برخورد در روابط روزانه با افراد خانواده، همسالان، اولیای مدرسه و غیره گردد و به تدریج قبح و زشتی پرخاشگری در فرد شکسته شود.
وی همچنین افزود: مغایرت فرهنگی بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای موجود در بازار با فرهنگ ایرانی نیز، یکی دیگر از جنبه‌های تأمل است. برخی بازی‌های رایانه‌ای، مسائل نامتناسب با فرهنگ ایرانی را آموزش می‌دهند. مسائلی که شاید کودک از لحاظ رشدی توانایی تجزیه و تحلیل آن‌را نداشته و از طرف دیگر عادی شدن و رومرگی تصاویر و صحنه‌های موجود می‌تواند در آینده برای کودک مشکل‌سازشود.
دکتر عاملی همچنین گفت: والدین باید در خصوص تعدیل استفاده کودکان از این بازی‌ها به عنوان سرگرمی، نقش بیشتری را ایفا کنند و توصیه می‌گردد در طی سال تحصیلی در طول هفته وقت محدودی به این بازی‌ها اختصاص یابد.
همچنین بازی‌هایی با محتوای آموزنده جایگزین بازی‌های خشن و غیراصولی شوند. همچنین با توجه به کاربردهای مهم رایانه نباید علاقه کودک به آنرا سرکوب کرد بلکه با حذف بازی‌های نامتناسب و جایگزین کردن برنامه‌های مفید و آموزنده می‌توان جایگاه رایانه را به عنوان یک ابزار مفید کمک آموزشی حفظ کرد.
انتهای پیام/

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=17300

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x