تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

لاریجانی: کره جنوبی از دیرباز روابط نزدیکی در حوزه اقتصادی و در زمینه فرهنگی با ایران داشت/کانگ شانگ: ایران کشور بزرگی در خاورمیانه به شمار می‌رود

  • کد خبر : 17136
  • 07 بهمن 1392 - 6:41
لاریجانی: کره جنوبی از دیرباز روابط نزدیکی در حوزه اقتصادی و در زمینه فرهنگی با ایران داشت/کانگ شانگ: ایران کشور بزرگی در خاورمیانه به شمار می‌رود

رئیس مجلس گفت: کره جنوبی از دیرباز روابط نزدیکی در حوزه اقتصادی و در زمینه فرهنگی با ایران داشته و در سالهای گذشته هم سطح روابط تجاری ایران و کره جنوبی از یک پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی کمال مهر؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز پس از دیدار با کانگ چانگ هه رئیس مجلس کره جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند که علی لاریجانی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: خوشحالیم از اینکه رئیس محترم پارلمان کره جنوبی و هیئت همراه‌شان به ایران تشریف آوردند.

وی ادامه داد: کره جنوبی از دیرباز روابط نزدیکی در حوزه اقتصادی و در زمینه فرهنگی با ایران داشته و در سالهای گذشته هم سطح روابط تجاری ایران و کره جنوبی از یک پیشرفت خوبی برخوردار بوده است، البته در یکی دو سال اخیر نوساناتی داشته ولی همچنان سطح خوبی را دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: با توجه به علایق دو کشور، ورود رئیس پارلمان کره جنوبی را به ایران یک نقطه بسیار مثبت تلقی می‌کنیم که در دوره جدید پارلمان کره جنوبی برای بهبود توسعه روابط دو کشور پیش قدم شده‌اند.

لاریجانی تصریح کرد: ما در این جلسه در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و بالابردن سطح روابط تجاری دو کشور و ایجاد تسهیلات لازم برای همکاری تجار دو کشور گفتگو کردیم و همچنین در زمینه مسائل مهم سیاسی و بین المللی رایزنی‌هایی داشتیم که امیدوارم سفر ایشان و هیئت همراه‌شان یک نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد و همانطور که خودشان هم مطرح کردند، موضوعات این جلسه را پس از بازگشت پیگیری خواهند کرد و این زمینه‌ای خواهد شد که در سفر آینده‌ای که من به کشور ایشان خواهم داشت، موضوعات گسترش روابط دو کشور را دنبال کنیم، از دعوت دوست عزیزم تشکر می‌کنم و امیدوارم در یک فرصت مناسب از کشور کره جنوبی بازدید داشته باشم.

رئیس مجلس ملی کره جنوبی: ایران کشور بزرگی در خاورمیانه به شمار می‌رود

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی کانگ شانگ هه رئیس مجلس ملی کره جنوبی نیز اظهار داشت: پیش‌تر در مورد ایران مطالبی شنیده بودم اما امروز ایران را تجربه کردم،
ایران کشور بزرگی در خاورمیانه به شمار می‌رود، سابقه روابط رسمی ایران و کره جنوبی ۵۰ سال است اما همین امروز که آمدیم و باهم صحبت کردیم یک مرحله و دوره جدیدی شروع خواهد شد.

رئیس مجلس ملی کره جنوبی با بیان اینکه ما همدیگر را خوب فهمیدیم تصریح کرد: در نشست با دکتر لاریجانی در خصوص مسائل بین المللی و همکاری‌های اقتصادی بیشتر بین دو کشور صحبت کردیم و امیدواریم که روابط دو کشور پس از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به کره جنوبی بیشتر شود.

علی لاریجانی در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این دیدار چه موضوعاتی در خصوص توسعه مناسبات اقتصادی، افزایش سطح مبادلات تجاری و همینطور دیپلماسی پارلمانی مطرح کردید پاسخ داد: ابتکار دوست عزیزمان رئیس پارلمان کره جنوبی که از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای بهبود روابط دو کشور استفاده کردند کار ارزشمندی بود، ما این عمل را تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این جلسه در مورد گسترش روابط پارلمانی و همکاری‌های دو پارلمان و زمینه‌های سرمایه گذاری اقتصادی و همچنین تسهیل روابط تجار و صنعتگران دو کشور و همچنین همکاری‌های دانشگاهی و فرهنگی بین دو کشور بحث شد و فکر می‌کنم نگاه طرفین به این گسترش روابط خیلی مثبت بود، برخی از اشکالات وجود دارد که این اشکالات باید مرتفع شود، نگاه ایشان نگاه مثبتی بود که در پیگیری این موضوع پس از سفر دنبال می‌کنند و امیدواریم که نتایج مثبتی را داشته باشد.

کانگ چانگ هه رئیس ملی پارلمان کره جنوبی در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت ایران و کره جنوبی در دو سوی آسیا بفرمایید که همکاری‌های سیاسی و منطقه‌ای دو کشور تا چه اندازه در مسائل منطقه‌ای می‌تواند موثر باشد، پاسخ داد: ایران در منطقه خاورمیانه کشور مهم و بزرگی است و کره جنوبی هم در آسیای شرقی در زمینه اقتصادی کشوری موفق است.

وی تصریح کرد: ما هیچ معادنی نداریم، اما با وجود معادن در ایران و با تکنولوژی کره جنوبی برای پیدا کردن توسعه همکاری می‌کنیم.

رئیس مجلس ملی کره جنوبی در پایان خاطرنشان ساخت: از نظر سیاسی هم بعد از توافقنامه ژنو ایران عملکرد خوبی داشته که این برای کره شمالی یک نمونه خوبی است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=17136

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x